Wicma Startet 1.Juni.2006 Del på Facebook Startet 1.Juni.2006 Har en dette gamle rukkelet av en Mariner. Den starter lett når den er kald. Var ute å kjørte med den, etter 10 min stoppet den. Det var ingen brå stopp, men den bare sakket av i løpet av 15 til 20 sekunder før den stoppet. Hadde en maraton med snor trekking den startet av og til, kunne svive fra 30 sek. til et par minutter før den stoppet igjen Stor takk til Henrykt som kom å tauet oss over fjorden Det har vært sånn ved en annen anledning tidligere, da var vi ute hele familien på en tur for å kjøpe is. Når isen var fortært var det bare så vitt motoren startet. Denn sveiv dårlig måtte ha fult pådrag, men fikk bare tomgangsfart. Kan det være noe feil på coilen / tenningen, eller bensintilførselen. Har gjort rein filteret og byttet plugger. Har også prøvd å trekke ut bensinslangen når den har begynt å fuske, men den stoppet like herlig. Er det noen påhengs kyndige der ute som har noen gode råd til hvordan dette kan løses. Det hadde vært greit å få den i orden til Sørlandstreffet. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 (redigert) sjekket om luftingen til tanken er åpen/åpnet samt slangekoblinger eller skitt i koblingene og filtret? varmgang/tette kjølekanaler/impeller? Redigert 1.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 1.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Har sjekket alt du nevner der. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 byttet plugger til feil varmeverdi eller merke for den saks skyld? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 byttet til andre plugger og/ikke justert forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Finnes det fremdeles riktig kompresjon (sånt at du føler "voldsomt" begge to sylindere mens du trekker) ? Men det høres egentlig mer ut som choke (åpner ikke) eller forgasserproblem (flottørventil som renner over). Varmt motor pluss for mye bensin = ikke start. Eller har dere forandret noe innstillinger av tenningen/forgasser FØR det ha begynnt å bråke? Det kan også være en første tegn av skadet sylinderhodetpakkning. Hvordan ser pluggerne ut, etter feilen ha oppstått? Har dere prøvt å pumpe ny bensin inn per hand når motoren har stoppet? Pumpeballen må blir hart og trykket må holde. Hvis dere ikke har gjort det, men motoren starter etterpå, så kan det også være bensinpumpen på motoren eller den små pakkningen av bensinkoplingen til motoren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Wicma Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Pluggene er riktige, lik de jeg tok ut. de nye pluggene har bare godt i 10 min, de ser nye ut. Komprasjonen kjennes helt fin ut, selv om den ikke er målt. Tenningen er ikke tuklet med. Har prøvd å pumpe bensin når den har begunt å fuske, hjelper ingen ting. Etter at motoren har stoppet hvil den ikke starte før det har godt ca 10 min. Uavhenging av om vi har pumpet eller ikke . Skal ta ut forgasseren nå, og se om det er noe skitt i den. Har ikke noe tro på at den er skitten, da filteret er helt rent. Hvordan justeres forgasseren på denne motoren Har også lysten til å prøve en ny tenning jeg har liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Har prøvd å pumpe bensin når den har begunt å fuske, hjelper ingen ting. Etter at motoren har stoppet hvil den ikke starte før det har godt ca 10 min. Uavhenging av om vi har pumpet eller ikke . Skal ta ut forgasseren nå, og se om det er noe skitt i den. Har ikke noe tro på at den er skitten, da filteret er helt rent. Hvordan justeres forgasseren på denne motoren Har også lysten til å prøve en ny tenning jeg har liggende. Tenningen (stator/trigger) kan også være en problem, hvis det finnes f.eks. en knekk i viklingen.Så kan det hendes at knekken ligger fremdeles på hverandre, mens den mister kontakt nor hele greien på toppen får temperatur (utviding) Rengjøring av forgasseren er ikke noe feil likevel. Men sjekk om det finnes allerede "en ring" (som er slått inn over tiden) på flottørnålens konus, så er den ofte ikke lengre tett. Miksskruen (nåldyse) skrues inn ganske sakte/lett (best bare med "en finger") og så ut igjen med ca. 1,5 omdreiinger. Obs: forsiktig fordi dysen kan knekkes og så er forgasseren øddelagt. Men så skulle motoren starte. Etterpå (når motoren er varmt) skrues dysen lite inn/ut, sånt at motoren nær høyest tomgang. His motoren takler, så skruer du 1/8 ut i tillegg. Det er bedre hvis motoren får bitelitegranne mer bensin enn nødvendig. Stopper motoren også i den tiden hvis den går med lavere turtall ? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Wicma Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Fikk besøk, så det måtte prates litt. Måtte bare prøve om motoren startet, startet på første trekk på den sbensinen som var i forgasseren. Frustrerende hvor lett den startet, i går dro jeg så jeg mistet pusten. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Hvordan ser pluggene ut når den ikke vil starte? Er det ikke slik at hvis motoren får bensin men det er noe feil med tenning, vil pluggene etter hvert bli rimelig våte? Og ut fra om pluggene er våte eller ikke, kan man utlede om problemet er relatert til bensintilførsel, eller tenning og så la dette bestemme hva man følger videre? Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 4.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Fant feilen. Feilen var et bittelite fiber som lå krøllet inn i flotørnålen. Når det var fjernet fikk motoren en helt annen snurr på seg. Var en test tur på fjorden i dag, funket fint. Det fjernet en tung bør fra mine skuldre, og båten er klar til sørlandstreffet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Så enkelt går det noen ganger Men husk at du bør sjekke miksinnstillingen (farge av pluggere) en gang til når du har kjørt en stykke lengere. Litt mer bensin er bedre enn for lite. God tur ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.