Housetown Startet 2.Juni.2006 Del på Facebook Startet 2.Juni.2006 Når jeg trykker på opp og ned knappene hører jeg bare et klikk fra pumpa.... noen som vet hva det kan være, har sjekket at + og - har god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 "Klikk" er vel relèene av pumpen. Så dreier seg vel pumpemotoren ikke. Grunn kan være f.eks. a) relèene som er sliten (usansynlig hvis det går verken opp eller ned) b) dårlig kontakt mellom relè og pumpemotor (det samme som øverst) c) skadet ankermotor (mer sansynlig) d) kullbørster (eller -fjær) som er sliten, sånt at kullbørstene ikke får kontakt (høyest sansynlig) Sjekk kablene som går inn i pumpemotoren ved måling av gjennomgang mellom disse begge to (Ohm). Det skulle være en gjennomgang (men med lit motstand av sånt ca. 0,08 Ohm) 0,0 Ohm = c) eller d) stort motstand = d) Du kan også gi pluss og minus direkte på disse begge to kabler som går rett inn i pumpen. Så må pumpen løpe hvis det finnes bare feil på tilkoblinger. Obs: gjør det bare ganske kort, fordi i så fall finnes det ikke noe begrensning for opp og ned ! Hvilken type er pumpen som du har? Eller når du ikke vet, hvilken drev er montert (Alpha One, Alpha One fra 1990, Alpha One Gen2, Bravo 1, Bravo 2/3) ? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Housetown Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 hei takk for svar!! , skal sjekke tingene du listet opp i dag det det sitter på et alpha one drev "R/MR/ALPHA ONE (Sterndrive) 1983-1990" Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Grunn kan være f.eks. a) relèene som er sliten (usansynlig hvis det går verken opp eller ned) b) dårlig kontakt mellom relè og pumpemotor (det samme som øverst) c) skadet ankermotor (mer sansynlig) d) kullbørster (eller -fjær) som er sliten, sånt at kullbørstene ikke får kontakt (høyest sansynlig) Måtte skifte min pumpe i vår, pga skadet anker i motoren. Fikk +12v frem til pumpemotoren, men ingen reaksjon. Demonterte motoren, og rengjorde slepering, børster og øvrige kontakter, men fortsatt ikke tegn til liv. Sjekket ankeret og fant overslag mellom viklingene, så da ble det ny pumpemotor. Har fungert fint etter det. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 hei takk for svar!! , skal sjekke tingene du listet opp i dag det det sitter på et alpha one drev "R/MR/ALPHA ONE (Sterndrive) 1983-1990" O.k., sjekk det.Jeg har kikket lit rund innimellom. Hvis det er ankeren som hos JohnBoy (forresten en nydelig navn som jeg husker god fra en tv-serie jeg har ofte sett for mange år siden ) så har jeg en pumpe igjen som er helt destruert. I så fall kan du får ankeren eller hele greie fra fra meg, hvis du ønsker. Til andre som kommer å ha lignene behov: jeg har også en pumpe som er nesten ny igjen for Bravo 1 (obs: det finnes forskjell til Bravo 2&3 ). Det mangler bare dette plastikreservoir nederst (sprukket), men ellers er den nesten ny. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Housetown Svart 2.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 :) da var den fikset!!! Det var irr mellom kullbørster og motor, slipte bort med sandpapir og monterte sammen, god som ny igjen:) Tusen takk for hjelpen!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Gratulerer Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.