Jump to content

Hvilken type trimplan?


Karavoli

Recommended Posts

Jeg har akkurat montert de nye interceptor planene fra Volvo/QL. De virker forbausende bra, er lette å installere, og virker smarte på alle måter. Ikke så veldig dyre heller.

 

Ellers, det blir nok bra nesten uansett hva du velger, så lenge du holder deg til anerkjente leverandører og er nøye med monteringen. Ikke sett på for små plan heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare hatt en kort tur med båt som hadde montert interceptorer. Ved høy hastighet, ca pluss 20 knopp, virket disse trimplanene meget godt. Ved lavere fart i område skroghastighet til planingshastighet, fikk jeg inntrykk av at de ikke virket like effektivt som de planene som i dag er mest vanlig. Jeg er imidlertid fasinert over systemet (som vel har vært i bruk på bl.a. MTBer i lang tid).

 

Før jeg hadde montert interceptorer hadde det vært ønskelig å lese flere erfaringer fra brukere med større erfaring enn min. Det virker forøvrig som at det er atskillig enklere å montere interceptorer enn trimplan-flaps.

Link to post
Share on other sites

Hei

Går med samme planer på min Rana 530

Har sett litt på disse smart tabs.

Side med mye info om smart tabs

fordelen er jo at en ikke trenger å gå igjennom skroget,eller legge opp rør/slanger eller el.

Og er rimelige.

MEN hvor god er disse f.eks ved skeiv båt? (heller til ene siden) her er jo justerbare meget gode.

 

Og disse interceptor,vil disse komme ut rett nedover? og vil ikke dette bremse fart?

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Mine Smart Tabs fungerte over all forventning når det gjaldt å få båten raskt opp i plan, og for å stabilisere gangen ved høyere hastigheter. For dette holder de alt de lover og vel så det, selv på en 21 fot Ibiza som er ganske tung i hekken.

 

Men, jeg tok de av fordi de ikke var særlig gode til å kompensere for skjev gange.

 

Produsenten hevder at man da kan øke trykk-innstillingen på den ene siden, men det fungerer dårlig det også. Resultatet da ble at de to trimplanene gikk opp og ned ved forskjellig hastighet, og når man nådde ett av disse punktene så kunne man få noen uventede skarpe svinger når det ene planet gikk opp og det andre forble nede (og vice versa).

 

Jeg ble etterhvert lei av å kjøre på skjeive og satt derfor på QL-planene.

 

Min erfaring med sistnevnte er at de virker forbausende bra også ved lave hastigheter, og at jeg med bruk av disse kommer i plan ved ca. 12-14 knops fart mot 16+ knop uten. Baugen reiser seg også langt mindre, og de stabiliserer flott under fart. Kjempefint at man kan korrigere underveis for skjev last, sidevind, bølger, osv.

 

Merker nesten ingen forskjell i toppfart med planene nede eller oppe (max 1 knop forskjell) så de produserer nok mer løft enn bremseeffekt. Men, ved full fart er det heller ikke noe særlig mye trimpådrag som skal til for å korrigere for skjev gange, etc.

 

Ved helt lave hastigheter kjører jeg også planene helt ned da jeg mener at dette gir en langt bedre sporingsstabilitet og mindre ratting.

 

Men, jeg har ingen erfaring med vanlige trimplan á la Bennett eller Lenco el.l., så det er mulig at disse fungerer enda bedre enn QL-planene for alt jeg vet.

 

Bennett selv har gått ut med et ganske kraftig motsvar på et annet forum, så det er mulig at de føler seg truet (se http://www.thehulltruth.com/forums/thread-...tmode=1#M993814 ).

 

Til syvende og sist blir det vel en smakssak om hva man foretrekker, hvor mye man vil spandere, hva man har fysisk plass til, hvor flink man er til å installere og vedlikeholde, hvor god produsenten er på oppfølgning og garantier (og på akkurat det virker Bennett å være suveren), osv.

Link to post
Share on other sites

MEGET bra utrednig Stevens :smiley:

Der sparte du meg nok for et dobbeltkjøp :lol:

MEN jeg har et spørsmål til

Bak på min båt så er det forskjell på ytterste og mellomste "bordgang" på båten.

Bør jeg sette trimplanene slik som med rødt enten som den på babord eller som den til styrbord.

(Tegningen er overdrevet en smule :rolleyes: )

Bilde

 

Eller bør jeg ha litt på begge sider (en mellomting? )

Her ser dere bakpartiet (til båten :cool: )

Bilde

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...