Jump to content

Skifte membran på VP MD5/S110


Baisiken

Recommended Posts

Takk, Flo!

Ja, det var akkurat denne jeg har sett før. Det er utrolig hva en kan få svar på her på Baatplassen.

 

 

Til Som!

Jeg burde vel vært mer presis i mitt innlegg. Jeg vurderer å skifte. Det er anbefalt å skifte membranen etter 7 år, og nå er det gått 8-9 år. Har du synspunkter om skifting?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt både det ene og andre...noen er konsekvent på faste og korte skiftintervaller, mens andre bruker den samme belgen over 15 år men selvølgelig med jevnlige kontroller.

Siste mann jeg snakket med hadde hatt en takstmann ombord som leste av produksjonsåret samt sjekket om belgen fortsatt virket "frisk" i gummien. Han sa det var bare tull å skifte belg i det hele tatt så lenge den var fin i gummien, og det kunne like gjerne være en 15 år gammel belg !

 

Selv har jeg en belg som er mange år gammel og like frisk og fin som en ny, men den skal skiftes

neste sesong...liker å sove godt. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skiftet for en del år tilbake en 110 belg som var 18 år. Ingen tegn til hard gummi, sprekker eller andre defekter.

Skiftet 120 belg nå. Den var 10 år, og heller ikke her var det antydning til defekter. Grunnen til at jeg skiftet nå er nok at jeg er blitt eldre og mer forsiktig. Det er ingen rasjonell grunn til å skifte, om ikke forsikringsselskapet har tunktveiende synspunkter. Men hvor lenge varer en belg mon tro? Kanskje like lenge som en glassfiberbåt? Har ofte tenkt å lage motorkassa vanntett til over vannlinja. Da vil usikkerheten bli borte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...