Lars Hansen Startet 3.Juni.2006 Del på Facebook Startet 3.Juni.2006 (redigert) Hei! Er det noen som vet om det finnes trimsett til 30hk 3 syl. Yamaha? Gå opp til større motor er ikke aktuellt, siden den sitter på en GH11. (Blir for tung) Dette er slepejolla mi som brukes masse til div vannsport, trenger derfor litt ekstra gamp... Ønsker ikke masse svar om hvor mye dette forkorter livslengden på motoren, eller hvor dyrt det vil bli... Mvh Lars Redigert 3.Juni.2006 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.Juni.2006 Del på Facebook Svart 3.Juni.2006 Aldri hørt om trimsett til utenbordsmotorer, men det kommer sikker innom noen eksperter på det området innom senere. Kjenner ikke noe til Yamaha, men det som er regnet som den mest kosteffetive måten å trimme på vil være å øke kompresjonen på motoren ( frese ned toppen et par 0.10 mm, ikke spør meg hvor mye ), kan medføre krav om høyere oktan på bensinen . Neste trin på skalaen vil være utbytting av reed ventilen til fks Boyesen reeds . Andre reed ventiler kan kreve litt større dyser i forgasseren . De neste trinne på stigen vil begynne og koste mere tid/penger . Letting/avballagsering av motorens interne deler ( stempler , råder ) Endring av motorens porter ( her børe en ha noe å jobbe etter ) , det en kan gjøre uten å skade motoren er å rense opp alle innvendige passasjer , fjerne hindringer , avrunde hjører . Tilslutt heve enten innsugs eller eksos porter littegranne ( heve eksosen litt KAN gi mere bunndrag ). MEN heving av porten på en 2-takter kan gi lavere kompresjon ,men heving ble gjort i punkt 1 er det ok . Det beste er å være sikker på at motoren yter max ( være 100% korrekt justert ), og har den optimale propellen ( her er det mange typer/modeller å velge imellom ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
rago63 Svart 3.Juni.2006 Del på Facebook Svart 3.Juni.2006 Nei, det gjør ikke det. De eneste er som Droll beskriver. Jeg vil anbefale Boyesen reeds, og i tillegg prøve ut til du finner en propell som passer deg optimalt. Du trenger ikke stål, original alu er godt nok. Du må kunne å skru for å skifte reeds, her er det ikke bra nok med "god vilje" og en skiftenøkkel.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Tror nok de 2 over har rett... lite å finne til den motoren. Hvor mye veier den 30-hesteren da? Vi hadde en kort 40hk Yamaha m/man start + fjernkontroll på en GH14. Den veide 67kg. (Med el start + power trim så blir den vel rundt 90kg) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Den er 60 kg, 40 blir 74,5, så man er allerede på grensen av hva GH 11 kan bære med 30 hk....Hekksjøen som kommer bak når man slakker av kommer til å skylle innover båten... Dårlig bæring bak i en såpass litenbåt med spiss V-bunn helt bak og lavt motorfeste.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Droll Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Den er 60 kg, 40 blir 74,5, så man er allerede på grensen av hva GH 11 kan bære med 30 hk....Hekksjøen som kommer bak når man slakker av kommer til å skylle innover båten... Dårlig bæring bak i en såpass litenbåt med spiss V-bunn helt bak og lavt motorfeste....Høres kjent ut .......liten båt ca 9>10 fot , 30hk West Bend (1963 model, ca 55kg), visste ikke bedre , men det var morro , men bør kansje ikke komme med flere detaljer her inne....... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lars Hansen Svart 5.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Jeg vet det er noen som har hatt 50hk på GH11, men vet ikke hvordan den blir å kjøre da. Kanskje 50hk uten powertrim ikke veier så mye mer enn min 30hk med? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Legger merke til at på hjemmesiden til GH BÅt AS så er maks motor oppgitt til 20hk! Jada, har ikke noe med det, pass dine egne saker og alt det der, men når vi begynner å snakke 50hk på denne båten så lurer jeg på hvor det blir av alle tilhengere av obligatorisk båtførerprøve! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rago63 Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 (redigert) 30DETO med PT er 66 kg, 50H uten PT er 76kg...Den får du ikke kjøpt ny lenger... Forholdet blir vel som om jeg skulle satt Vmax 200 på min Rana 480..... Redigert 5.Juni.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.