Jump to content

Feilvisning Navman 6500


Onsing

Recommended Posts

Hei!

Har endelig fått kjøpt meg en kartplotter, Navman 6500. Pakket den stolt ut av esken og dro avgårde til båten for testing, får montert denne og kjører så ut fra min hjemmehavn i Øyenkilen,Fredrikstad. Ferden går til Fredagshølet og Bukta, men plotteren viser konstant feil posisjon på omlag 20-30 meter. Har bra satelittsignaler, men det står ikke : Gps-status fiksert, det trodde jeg det skulle stå. :confused: . Kan det være noen innstillinger som må gjøres før bruk? Har også prøvd gjenoppretting til fabrikkstatus. Skal ut på tur i kveld, så noen tips hadde vært helt topp.

Dette er nemlig til voldsom irritasjon for meg :headbang:

 

Meget takknemlig for svar

 

Onsing :cheers:

Link to post
Share on other sites

Slå av EGNOS.

Systemet er ikke i drift.

De sender kun prøvesignaler som kan gjøre mer skade enn gagn ser det ut.

Snakket med leverandøren i dag, han sa det samme. Var på "langtur" i helga, da virket den meget elegant. Det kan virke som kartplotteren har litt problemer akkurat der jeg har båten(Øyenkilen,Fredrikstad)

Takker for gode svar

 

mvh

Onsing

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snakket med leverandøren i dag, han sa det samme. Var på "langtur" i helga, da virket den meget elegant. Det kan virke som kartplotteren har litt problemer akkurat der jeg har båten(Øyenkilen,Fredrikstad)

Takker for gode svar

 

mvh

Onsing

har du fått vite noe mer om det er spesielle feil med kartgrunnlaget eller noe annet rundt "Lera" ?

 

Slo på NAVMANNEN i båtplassen v/Gamlebyen. Da lå posisjonen i kartet helt korrekt. Gikk ut V elva, gj Strømsund til Brotta og Flatskjær. Så at når jeg gikk inn Fanterenna fra syd lå båt symbolet i kartet godt inn på land (symbolet i kartet øst for virkelig plassering. Prøvde med på to restarter av GPS både med og uten EGNOS/WAAS, men ingen bedring. Så også at de jeg la inn i båsen v /Gamlebyen etter endt tur ble båten liggende oppe på vollen i Gamlebyen.

 

SAmme fenomenet forrige helg, korrekt i kartet ut Ø elva og rundt Kjøkøya til Puttesund/Tangen. Gikk videre til Fredagshølet. Ved innseilinga til F hølet fra syd gikk jeg i flg kartet langt oppe på land.

 

Jeg har ikke fått sjekket med annen plotter. Antar at visningen av båten kartet er ca 30-40 meter for mye øst og ca 50 m for mye syd.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at kartdatumet (feks WGS84) er det samme på plotteren som i kartene dine.

Det har jeg sjekket, dvs plotteren står på WGS84 og jeg har antatt at C-MAP brikkene "Vest-Sverige", "Oslofjorden" og "Halden-Lyngør" som jeg bruker er WGS84. Hvis ikke så sku det vel vært gæærnt også når jeg starta plotteren i båsen på morran ?

 

Tar meg en titt på c-map.com el hva det heter for å sjekke disse kartene............

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Du har kun en kilde for kart.

Er du sikker på dette?

 

Jeg mener er det statens kartverk som har laget kartene over svenskekysten? Og de store kartene over feks. skagerak, er du sikker på at dette ikke er feks. BA kart (British Admirality)?

 

Jeg er ikke sikker, så det er bare et spørsmål!

Link to post
Share on other sites

har du fått vite noe mer om det er spesielle feil med kartgrunnlaget eller noe annet rundt "Lera" ?

 

Slo på NAVMANNEN i båtplassen v/Gamlebyen. Da lå posisjonen i kartet helt korrekt. Gikk ut V elva, gj Strømsund til Brotta og Flatskjær. Så at når jeg gikk inn Fanterenna fra syd lå båt symbolet i kartet godt inn på land (symbolet i kartet øst for virkelig plassering. Prøvde med på to restarter av GPS både med og uten EGNOS/WAAS, men ingen bedring. Så også at de jeg la inn i båsen v /Gamlebyen etter endt tur ble båten liggende oppe på vollen i Gamlebyen.

 

SAmme fenomenet forrige helg, korrekt i kartet ut Ø elva og rundt Kjøkøya til Puttesund/Tangen. Gikk videre til Fredagshølet. Ved innseilinga til F hølet fra syd gikk jeg i flg kartet langt oppe på land.

 

Jeg har ikke fått sjekket med annen plotter. Antar at visningen av båten kartet er ca 30-40 meter for mye øst og ca 50 m for mye syd.

 

Hei

Ifølge leverandør skal det ikke være noen problemer med kartene i disse områdene.

De største feilvisningene får jeg på de røde og grønne stakene i vesterelva og Puttesund bro, jeg vet at dette er flytende staker, men det får da være måte på(40-50m). Fredagshølet har jeg vært noen ganger i år, ser ut til å fungere greit der. Flatskjæra har jeg enda ikke vært. Et annet fenomen er at slepestreken viser at jeg har gått over land uten at båtsymbolet viser det, det hender ofte at slepestreken ikke vises, for plutselig å dukke opp fra siste registrerte punk til der båten befinner seg i øyeblikket, feks over land. :crazy:

 

mvh

Onsing

Link to post
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet. Får du denne feilen i flere skalaer?

Du kjører vel ikke etter bakgrunnskartet?

Ja, samme feil i flere zoom.

Er ikke sikker på om jeg henger helt med på spørsmålet om bakgrunnskartet.... Når jeg har brikke inne går det vel etter brikken? Og bakgrunnskartet har vel ikke port-info, fyrsektorer osv ?

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hvis kartene er laget ut fra de gamle kartene så vil du ligge feil på en del plasser. Bare kart laget etter siste målinger er utført vil vise rett posisjon over alt. En GPS feil på noen få meter vil selvfølgelig kunne forekomme uansett.

Ofte ligger man for langt nord og/eller øst på gamle kartdata i området for Sjøkart nr 1. såvidt jeg husker.

Link to post
Share on other sites

................................ sisjon over alt. En GPS feil på noen få meter vil selvfølgelig kunne forekomme uansett.

Ofte ligger man for langt nord og/eller øst på gamle kartdata i området for Sjøkart nr 1. såvidt jeg husker.

Akkurat slik det arter seg for meg. Brikkene er fra 2003. Mulig jeg skulle prøve å få lånt meg en nyeste brikke for å prøve ?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på dette?

Nei, nei, nei. Det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at det er kun en kilde for kart i denne plotteren. Brikka. Disse er i WGS84 og det kan ikke forandres. Du kan sette visningsdatum til Vientiane 1982 om du vil, og det eneste som vil forandre seg er koordinatene. Båtens plassering i forhold til kartet vil være det samme.

 

Ja, samme feil i flere zoom.

Så vidt jeg vet har denne plotteren A og B nivå C-Map innebygget. Detaljkart ligger på brikka. Da skal du se hovedfyr ol. uten at brikka er aktivert.

Det jeg mener er at; det du har på brikka er en bråte forskjellige kart liggende oppå hverandre og ved siden av hverandre. I dette tilfelle skal du ha til rådighet 1:10000, 1:50000, 1:10000 osv. Forandrer det seg hvis du skifter fra 1:50000 til 1:10000?

 

Ofte ligger man for langt nord og/eller øst på gamle kartdata i området for Sjøkart nr 1. såvidt jeg husker.

Jo, gamle kart i Norsk Gradnett. Men dette er transformert til WGS84 i brikka.

 

 

 

---------

 

Hvorfor ikke ta noen posisjoner fra kartplotteren og plotte dem på papirkart? Skulle skille klinten fra hveten.

 

At tracket oppfører deg som det gjør, kommer av at det oppdaterer i intervaller. Skulle maskinen plottet hvert fix, hadde du gått tom for memory ganske kvikt.

På min kartmaskin kan jeg sette plotteintervallet til en hvilken somhelst distanse, eller en hvilken som helst tid. Setter jeg intervallet til 5 minutter, og bruker de 5 minuttene på å kjøre rundt en odde, så vil tracket bli plottet tvers over odden. Setter jeg det til 10 sekunder, så vil tracket bli tegnet rundt odden.

Link to post
Share on other sites

WGS84 har ingenting med om kartdata er fra nye målinger utført i de siste årene. Mange brikker med untak av de absolutt siste er laget ut fra gamle kartdata der posisjonen neoen steder var helt riktig, men andre steder var feil. Disse brikkene bruker også WGS84 kartdatum.

Dette er rettet opp etter at nye målinger (fysisk ute på sjøen) er utført. Nå skal posisjonen i kartete stemme med virkeligheten.

 

At slepestrek (track) tegnes over land pga sen oppdateringsintervall satt på plotter vil fremdeles skje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...