Jump to content

skaffe billigst mulig spenningsregulator


Risor23

Recommended Posts

hei,

 

har en risor 23 med MD11c maskin i med en S.A.V (sev?) Marchal 35 Amperes dynamo i. Mener denne skal være børsteløs.

 

Fikk en dårlig start på sesongen med at jeg fikk ikke start på motoren 2 dager etter sjøsetting. Fant ut at den ene cella på startbatteriet var gåent.

 

Få dager seinere får jeg ikke start igjen på båten. får tak i startbooster og måler da spenninga på dynamo og batterier(ladelampa var gåen) . Ser at den ligger på rundt 12,5 volt. (v/tomgang) Øker mot 13v ved 1500RPM.

 

har gått over alt kontakter med stålbørste for å gjøre rent osv. Har vært MYE rust. Hjalp ingenting :( Fortsatt lav spenning.

 

Prøvde å forandre reima flere ganger uten at det hjalp så mye på spenninga. Syntes den faktisk ladet dårligst når den var normalt stram (slakk på ca 1cm). Men _mye_ slakk var den faktisk noe bedre, og samtidig lettere å starte.

 

Prøvde også å kortslutte D+ mot der ladelampa er tilkoblet uten at det hjalp (avmagnetisering?)

 

Min konklusjon nå er at enten er dynamoen gåen, eller så er regulatoren det. Jeg tok en runde rundt til alle båt og bilverksted uten at di hadde slik regulator jeg trenger.

 

1: hvordan få tak i billigst mulig regulator?

2: går det an å "lure" dynamoen til å lade uten regulator for å teste om dynamoen fungerer?

 

 

Ser spenningsregulatorer osv er tatt opp mange ganger her på forumet uten at jeg ble så klok av dette :) ble litt langt dette, men,men. Vil sååå gjerne ut nå i pinsa som det er pent vær på sørlandet.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Du kan teste dynamoen ved å sette 12V direkte på børstene, da skal dynamoen lade med maks effekt.

Men dette er nok vanskelig å få til da jeg antar at du har en Marchal kombinert børsteholder/regulator som den til venstre på bildet.

Bilde

 

Denne kan erstattes av den vanlige Bosch typen som du bl.a får på Biltema. (høyre bilde)

Link to post
Share on other sites

den regulatoren jeg har likner ikke på noe av det du viste. Er en liten sak som er på størrelse med den til venstre, men den har ikke stiftene. Er kun to ledninger som går ut fra den og inn på DF (?) på dynamoen. Har ikke den foran meg, så husker ikke.

 

dynamoen har i hvert fall to kontakter som er satt av til regulatoren, to kontakter som går fra dynamoen og til B+ og GND samt en kontakt til ladelampe.

Link to post
Share on other sites

Ja, sorry, ser nå at du skrev at du har børsteløs dynamo. Da går det sansynligvis an å tvangskjøre den ved å koble fra regulatoren og så koble de "to kontaktene som går til dynamo" til batteri +/-

Da får du testet om dynamoen er i orden og kan evt. bruke dette som "nødlading" i pinsen.

Link to post
Share on other sites

Så,det er den ferdig.

 

Bilde

 

S.E.V. Marchal 35A.

Nederst ser man en grønn kabel.

Dette er felt.

Hvis du leder batterispenning rett på der, så skulle dynamoet gi alt.

 

Men gjør det bare ganske kjappt, ellers øddeleger du annet.

 

Og nå lit reklame:

Hvis du ikke kan får tak i originalregulatoren kan (også) brukes Sterling PDAR.

Den kan brukes som alleneståene regulator, men er ikke så billig som en vanlig regulator.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet faktisk ikke om det finnes originale igjen.

Dynamoet er ikke den ungste lengre, men ha ikke vært i bruk så ofte heller.

 

S.E.V.Marchal 35 A ha positivt induksjon.

Jeg kan ikke garantere for det, men kanskje at du kan bruke enhver ekstern regulator som er POSITIVT (plussregulator), fordi tilkoblingen til din type dynamo gjøres komplett eksternt.

 

Noe om Sterling kan leses på leverandørannonser.

Direkte link til alle produkter fra Sterling, mye mer informasjon inkl. FAQ finnes her.

Les gjerne lit der fordi man blir ikke dummere for det.

 

Ønsker en fin Pinse.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra Joerg! Vi har hatt mange spørsmål om disse børsteløse "Volvo" dynamoene og jeg har tidligere gjort forgjeves forsøk på å finne noe info om dem.

Vet du om den andre enden av "ankerviklingen" også er tilgjengelig eksternt, eller er den jordet innvendig i dynamoen?

 

Og Risor23: Skal du bruke denne koblingen for manuell lading inntil du finner en ny regulator så må du følge med på batterispenningen og avslutte ladingen når den er oppe i ca 14.5V.

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar.

Jeg må si at jeg ikke har sett nærmere på dynamoene.

Vi hadde ikke noe behov for det til nå, fordi vi kan tilkoble høyeffektregulatorene direkt.

Men fordi dynamoet ikke har en ekstra tilkobling for minus utgår jeg fra at den har felleminus innesidig.

 

Lurer du om mulighet for ombygging til negativ regulert dynamo?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, og så tar man seg en vanlig regulator, litt modifisering fordi den behøver jo ikke til å være montert på dynamoen og så har man erstattning.

Tenkter jeg også om :cheers:

 

Men først må man jo har en som man kan undersøke litt :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

takk for gode tips. Tok å kortsluttet DF til D+ og da hørte jeg dynamoen sveive i gang, så den skal nok fungere.

 

har snakket med en radioamatør venn av meg som samler på alt og han tror han har en regulator liggende. Om det ikke er top-notch, så gjør ikke det meg noe. Bruker utrolig lite strøm men greit å ha nogenlunde topplada batterier.

Link to post
Share on other sites

Fint :smiley: men vær nøye.

Du kan ikke bruke hva som helst som regulator.

Bl.a. må den styre positiv.

 

Om du behøver bare lite strøm er ikke bestemmende, det som teller er at batteriene får tilpasset ladning i tilleg.

Ellers blir disse ødelagt om bare en liten stund.

 

Men, lykke til.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...har snakket med en radioamatør venn av meg som samler på alt og han tror han har en regulator liggende. Om det ikke er top-notch, så gjør ikke det meg noe. Bruker utrolig lite strøm men greit å ha nogenlunde topplada batterier.

Bare sørg for at ladespenningen på batteripolene er 14,4 volt.... Er den for lav (13,5 volt) lades ikke batteriet, og er den for høy (15volt++) Kan det "koke"...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar frem denne tråden igjen, med et lite tips:

 

Fant ut at Vestfold Elektro-diesel har regulator til MD11c på lager til kr 235,- ink mva.

se : vestfoldelektrodiesel.no

Regulatoren er av merke CARGO, model: "regulator 130964"

Den har samme fysiske mål, skruehull og farge kode på ledningene, som den orginale S.E.V. Marchal regulatoren.

 

 

God Sommer

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Billigst mulig spenningsregulator? Kan den være halvautomatisk? I så fall har jeg et tips på en rasende billig halvautomatisk regulator:

 

Man tar en bit ledning og lodder fast til den riktige av de to børstene i dynamoen. Det er uansett første trinn man må utføre ved tilkobling av enhver ekstern spenningsregulator for dynamoer med intern regulator.

 

Så tar man denne ledningen, kobler på en av/på bryter og kobler den videre til minus eller pluss alt etter om man har minus- eller plussregulert intern spenningsregulator.

 

 

Slå på bryteren og man har en dynamo som yter full pinne fra du slår på til du slår den av. Etter hvert som batteriebanken fylles til over 80% og spenningen nærmer seg 14,5-14,8V, trer halvautomatikken i funksjon: Skipperen slår av bryteren og overlater toppingen av batteribanken til den slappe interne spenningsregulatoren.

 

Nå har man en løsning som:

1. Er billig.

2. Gir en i særklasse effektiv lading.

 

Installasjonskrav:

Fungerer i alle installasjoner der skipperen er en kvinne alternativt der skipperen er en mann som er litt mer oppegående i husken enn gjennomsnittsmannen.

 

 

Er du i den uheldige situasjon at installasjonskravet ikke er dekket i din båt? I så fall kan du koble til en PDAR eller annen helautomatisk ekstern regulator i feltledningen som ble loddet på dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Billigst mulig spenningsregulator? Kan den være halvautomatisk? I så fall har jeg et tips på en rasende billig halvautomatisk regulator:

Fantastisk ide, har du patent på det?

Ellers kan dette også bygges som modell "temperaturkompensert", eller egentlig "pulslading".

 

Bruk klesklype isteden for bryter.

Så bruker man to tegnestifter som kontaktflater framme i klesklypen, kobler felt og minus på hver en tegnestift,

Så tar man klesklypen i munnen og biter på andre siden av klesklypen slik at kontaktflatene åpner seg.

Åpent = ikke noe lading; lokket = full lading.

 

Man starter altså med lokket kontakt, men med åpent vindu, mens man sitter i bare badebuksa i kylden.

Etter noen minutter, senest når kropstemperaturen oppnær 35,5 grader, begynner man å hakke tenner =pulslading.

 

Dette skulle både virke en stund og forebygge overlading av batteriene også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Identisk regulator kan du kjøpe fra Romnes i Skien eller Nylund i Stavanger. Hvis du vil ha den billig, bør du hente den, for frakten er nesten dyrere enn regulatoren.

NB! ofte er det kretskortbanene til triodene som er rustet bort, og det kunne svare seg å få vurdert en byttedynamo. På noen motorer kan man erstatte denne dynamoen med en billig Iskra dynamo. I noen tilfeller er det ikke plass til Iskra dynamoen, og da kan du kjøpe en overhalt orginal dynamo fra Nylund bilelektrisk i Stavanger.

de pleier å overhale en del av disse dynamoene i hver vinter.

 

Ring telefon 51 53 77 00 for å skaffedeler eller byttedynamo.

Håper denne info var nyttig for deg.

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Identisk regulator kan du kjøpe fra Romnes i Skien eller Nylund i Stavanger. Hvis du vil ha den billig, bør du hente den, for frakten er nesten dyrere enn regulatoren.

Det behøves ikke å være så meget dyrt fordi verken regulatorer eller dynamoer er så tunge.

Hvis f.eks. vi la levere fra Romnes direkte til kunder i Norge da koster det gjennomsnittlig kr. 100,- pauschal.

Forutsatt forhåndsbetaling fordi bl.a. oppkrav koster ekstra.

Hvis nå en bor langt av sted da lønner seg forsendelsen nesten mer enn å hente selv.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...