Jump to content

batteriisolator ?


hav fisker`n

Recommended Posts

b+ fra dynamoen går inn på den med 14,5v det er en litten boks med kjøle ribber, det går 2 ledninger ut fra den 1 til hvert ampere meter og vidre til start bryter, og fra amp meter for forbruk går det 1 ledning til tavla med alle bryterene på, det som er problemet er att det kommer bare 13,7 volt ut av den, så jeg får ikke til strekklig med lade spennig er den gåen ??har nettopp montert en ny 70ah dynamo håper noen vet hva som er feil her :confused:

Link to post
Share on other sites

Den boksen med kjøleribber er nok en skillediode. Den skiller startbetteri fra forbruksbatteri og her får du vanligvis et tap på 0,7 V. Dette stemmer bra med din måling.

 

Se etter om du har senseledning på din nye dynamo. I så fall kobler du den på startbatteriet, går ut fra at dette er det viktigste batteriet ditt. Er det forbruksbatteriet som tappes mest, kan du koble sensekabelen til det. Da vil ladespenningen øke på batteriene ut fra tilstanden til det batteriet som den er koblet på. :seeya:

Link to post
Share on other sites

på dynamon er det b+ b- og en til lade lampe og en til turteller det er allt som er, går det ann å legge en fra b+ rett på + polen på start batteriet ???

Nei, det skal du ikke.

I tillegg de punktene du nevner, har du ledningene fra dynamoens regulator til dynamoen. Det er her du må sjekke om det er en gul ledning. Har du et bilde av dynamoen med koblinger?

Link to post
Share on other sites

Hei

Det virker i dette innlegg og i flere andre at sens ledning er gul.

Er ikke det en farlig slutning?

Har opplevd at innen elektronikk finnes mange løsninger og ikke noe er standard.

Kanskje jeg tar feil men jeg ville ikke flyttet noe gul ledning uten å vite hva ledningen har som misjon. Her kommer ett koblingskjema inn i bildet

Smaapala

Link to post
Share on other sites

går det ann å legge en fra b+ rett på + polen på start batteriet ???

Jo, men da vil startbatteriet kunne bli ladet ut hvis forbruksbanken tappes ned, altså nettopp det skillediodene skal hindre.

Du har to muligheter:

-Montere en laderregulator som føler direkte på batteriet og derved kompenserer for spenningstapet over skillediodene.

-Erstatte skillediodene med et rele. Enten et spenningstyrt (f.eks. BEP) eller ett vanlig rele som styres fra D+ på dynamoen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

det er en iscra 70ah dynamo jeg har kjøpt å det går en gul ledning inne i dynamoen, men da må jeg skru opp ett plast deksel for å komme til, snakka med en på verkstedet på marinan han anbefalte meg å prøve en sesong med den kobblingen jeg har nå, ville ikke selge meg noe rele eller laderegulator før jeg hadde prøvd den nye dynamon en stund siden jeg hadde gått opp 20ah, så da får jeg prøve å håpe på det beste til vintern.....................

Link to post
Share on other sites

det er en iscra 70ah dynamo jeg har kjøpt å det går en gul ledning inne i dynamoen, men da må jeg skru opp ett plast deksel for å komme til, snakka med en på verkstedet på marinan han anbefalte meg å prøve en sesong med den kobblingen jeg har nå, ville ikke selge meg noe rele eller laderegulator før jeg hadde prøvd den nye dynamon en stund siden jeg hadde gått opp 20ah, så da får jeg prøve å håpe på det beste til vintern.....................

Du har nok fått et dårlig råd fra verkstedet. Det er vanlig at senseledningen er under et deksel og den er sikkert koblet til et uttak fra B+. Det hjelper ikke for ladespenningen på batteriene at den føler på B+. For å få bedre ladespenning, må denne ledningen løses fra B+ og forlenges til batteriet. Det sikreste er å koble den på startbatteriet slik at du er sikret mot at en batteribryter kan være slått av. Er du usikker på hvordan man gjør dette er det best å få faglig hjelp.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Den gule ledningen til venstre går fra regulatoren til b+ skal jeg av lodde den og strekke den til + polen på start battriet ?

Klarer desverre ikke å se nok detaljer på bildet. Har du et bedre bilde?

Stusser litt over at du må lodde av den gule ledningen. De dynamoer jeg har sett har bare en flatstifthylse i enden, slik at man bare kan trekke den av et ekstra uttak på B+.

 

Du skal ha tre ledninger fra regulator. En går til D-, en til D+ eller et uttak som har forbindelse med D+ og den tredje er da senseledning som går til B+ eller et ektra uttak på B+.

 

Har sett på tegning for Iskra dynamo, den viser ikke senseledning. Kan du høre med verkstedet om de vet hva senseledning er og om denne dynamoen har senseledning? Da skulle du være sikker. Ser at Iskra dynamoen leveres i flere forskjellige varianter. Vent med å lodde av ledning før du har fått svar på dette.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Bildet var bedre, men det er vanskelig å se ledningene. For meg ser det ut for at den ikke har senseledning. Den gule ledningen du tenker på ser ut for å gå til en av børstene.

Trodde dette var helt vanlig på dynamoer i dag. Så på Iskra sine sider at det ikke var inntegnet senselending på noen av deres dynamoer. Kan da være at de ikke har denne løsningen. Har du typebetegnelsen på dynamoen? I så fall kan jeg prøve å finne ut av det.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...