9100 Startet 30.August.2003 Del på Facebook Startet 30.August.2003 Er det ingen som har importert motor fra utlandet her. Hilsen en nybegynner som trenger råd og tips Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.August.2003 Del på Facebook Svart 30.August.2003 Selv har jeg ikke importert motor fra utlandet, men jeg vet om en som var gjennom prosessen på vårparten, han fant ut man kunne spare ganske meget penger på å huske at der ikke beregnes HK-avgift for motorer som skal brukes på land - så hvis du f.eks har "planer" om å skaffe deg et dieselaggregat på hytta . . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lady H Svart 30.August.2003 Del på Facebook Svart 30.August.2003 Hva med å kjøpe en industrimotor og marinisere denne selv, så vidt jeg forstår vil dette være en enkel oppgave med denne motorutgaven som utgangspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Det er helt uproblematisk å importere motorer fra utlandet... Det kan jo være greit å huske på det som Poseidon sier. Da sparer du deg for drøye 16000 kroner pr. 100 hk. motor. NB tollvesnte må slevsagt aksepterer din forklaring om dieselaggregat eller ligende.... Det kan jo være greit å få demontert mariniseringen og eventuelt gear/drev før motoren tas inn til landet... Hvis ikke så man husker på dette så kommer staten og krever hk avgiften i tillegg til m.v.a på motor og frakt... De er greie sånn sett Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Poseidon Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Sydvesten, Det enkleste er vel å ta inn motor og gearkasse adskilt, gjerne med noen ukers mellomrom. Uten båtgear, så blir motoren mindre "båtmotor" - og den gearkassen og eventuelle "reservedeler" som kommer for seg selv, det har man allikevel ikke HK-avgift på . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jolla Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Skjerp Dere!! Et forum med over 1000 medlemmer skal ikke oppfordre til avgiftssnusk. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Et forum med over 1000 medlemmer skal ikke oppfordre til avgiftssnusk. Dette er da ikke avgiftsnusk dette er kun en omgåelse av en avgift som da den kom var sagt å skulle være midlertidig.Myndighetene har bare glemt å fjerne den igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 1.September.2003 Del på Facebook Svart 1.September.2003 Hei, dette sakset jeg fra dette dokumentet: www.http://odin.dep.no/fin/norsk/Korrespondanse/stortinget/p30000513/p30001135/006041-110029/index-dok000-b-n-a.html Slik jeg leser det, er det fullt lovlig å kjøpe "avgiftsfri motor" og mariniseringsutstyr. (men selfølgelig må man betale norsk moms) Mvh Erik "Finansdepartementet slutter seg til Toll- og avgiftsdirektoratets kommentarer. For ordens skyld vil vi gjøre oppmerksom på at privat ombygging av en motor til båtmotor (marinisering) til eget bruk ikke er avgiftspliktig. Avgiftsplikten gjelder kun ved marinisering for salg. Direktoratet har pekt på flere forhold som kan tyde på at avgiften på båtmotorer ikke er fullt så problematisk som representantene Svendsen og Monsen gir uttrykk for. Ethvert fritak fra den generelle avgiftsplikten innebærer imidlertid at det oppstår avgrensingsproblemer. For båtmotoravgiften er det særlig avgrensinger av fritaket for båter registrert i skipsregisteret og forholdet til fritidsbåter som i noen tilfeller kan være problematisk. Regjeringen har i budsjettet for 2003 foreslått, og i budsjettet for 2002 fått tilslutning til, flere forslag som bidrar til opprydding og forenkling av avgifts- og tollsystemet, jf. målet i Sem-erklæringen. Eksempler på dette er fjerning av en rekke tollsatser på industri- og landbruksvarer, og avviklingen av investeringsavgiften og flypassasjeravgiften. I den videre oppfølgingen av Sem-erklæringen i budsjettene for 2004 og 2005 vil Regjeringen vurdere om flere avgifter bør fjernes. Jeg finner det imidlertid ikke hensiktsmessig at det nå utarbeides en plan for å avvikle avgiften på båtmotorer. Hvis avgiften skal avvikles, må dette vurderes opp mot andre skatte- og avgiftslettelser i forbindelse med de aktuelle budsjettene. En eventuell avvikling av denne avgiften fra 1. januar 2003 ville gitt et provenytap på om lag 125 mill. kroner påløpt og om lag 115 mill. kroner bokført i 2003. Med hilsen Per-Kristian Foss " Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
9100 Svart 2.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2003 Takk for all info Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2003 Del på Facebook Svart 2.September.2003 Sydvesten, Det enkleste er vel å ta inn motor og gearkasse adskilt, gjerne med noen ukers mellomrom. Uten båtgear, så blir motoren mindre "båtmotor" - og den gearkassen og eventuelle "reservedeler" som kommer for seg selv, det har man allikevel ikke HK-avgift på . . . mvh Poseidon Jeg er helt enig med deg her Poseidon..... Det fine med dette er jo at det er helt lovlig så lenge man ikke selger motorene videre etter at de marinisert.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
jat Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Er det ingen som har importert motor fra utlandet her. Hilsen en nybegynner som trenger råd og tips Jeg vet EIMO her på forumet har importert en Steyr fra Danmark. Prøv å få kontakt med ham, tror e-mail adressen hans står på profilen. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Skjerp Dere!! Et forum med over 1000 medlemmer skal ikke oppfordre til avgiftssnusk. Jolla 1. Det er IKKE svindel å importere motor og drev hver for seg. 2. Det er ikke ulovlig å montere dette inn i båten din (men ved salg skal man betale avgift) 3. Gi meg EN god grunn til at staten skal ha enda mer penger fra oss forbrukere. Tror de heller må begynne å se hva de bruker pengene sine til . Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Jolla Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 1. Det er IKKE svindel å importere motor og drev hver for seg. 2. Det er ikke ulovlig å montere dette inn i båten din (men ved salg skal man betale avgift) 3. Gi meg EN god grunn til at staten skal ha enda mer penger fra oss forbrukere. Tror de heller må begynne å se hva de bruker pengene sine til . Hei Anabelle, Klipte ut denne fra http://www.toll.no/regelverk/saer_avg/gjel...otor-utdrag.doc. Se spesielt på dette kapittelet : Kap. 3-15 Avgift på båtmotorer § 3-15-1 Saklig virkeområde (1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (frem-drifts-motorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes indu-stri-motorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer. (2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med ut-styr for marinisering som tilbys for salg eller mon-tering. Dette gjelder selv om tilbudet framsettes av for-skjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Til-svarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen for-deles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere. I tillegg leses § 2-1 B. Avgiften forfaller idet varene tas ut fra tollageret. Ingen vil vel betale "sure" avgifter. Poenget er at et seriøst forum ikke burde oppfordre til "vridning og synsing" av lovverket. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Hei Jolla , jeg vil bare ha dette klart: Juger Per-Kristian Foss, eller er det bare jeg som som har misforstått totalt ? Mvh Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Jolla Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Hei Jolla , jeg vil bare ha dette klart: Juger Per-Kristian Foss, eller er det bare jeg som som har misforstått totalt ? Mvh Erik Hei Erik. Du har misforstått, saken underskrevet Per Kristian Foss som du henviser til er et FORSLAG. M.a.o gjelder fortsatt den gamle loven intill videre. Jolla PS. Det kan gå maaaaaaaaange år fra et forslag til lovendring. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 oki Jolla. Da er jo saken klar (Juridisk sett :confused:) erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Jolla Svart 4.September.2003 Del på Facebook Svart 4.September.2003 Da vi importerte bruktbåt ifjor høst var det også forslag om å fjerne hk avgiften så vidt jeg husker. Denne ville vel da falle vekk fra nyttår. Selvsagt var det fristende å vente noen måneder med å tolle inn båten. Status: Avgiften er fortsatt der - sure penger. Krona er betydelig svekket mot kjøpskursen - hyggelige penger. Vanskelig å spå en en grumsete krystallkule. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.