Jump to content

Måle signalet i ledning til turteller johnson 70hk


wilma

Recommended Posts

Ut i fra koblingskjemaer tror jeg at jeg har funnet ledningen med signaler til turteller under instrumentbordet. Men før jeg kjøper turteller vil jeg gjerne vite at alt er i orden. Hvordan kan jeg måle dette for å få bekreftet at det virkelig kommer signaler i ledningen? Motoren er en 70 hk totakter.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at signalet er hentet ifra statoren, svært få utenbord motorer har noe signal utifra power packen .

 

Har du lading ?? , har du det har du signal .

 

Signalet hentes direkte ifra statoren før likeretteren (du burde kunne måle en varierende ( varierer med turtallet) frekvens på signalet ( AC )).

Mål imellom jord ( - ) og signal kabel.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jeg formulerte meg nok litt dårlig i første innlegget. Hvordan kan jeg med utgangspunkt i den ledningen som jeg tror er signalledningen til turteller måle om det kommer signaler i denne? Hva bruker jeg av måleinstrument og hvordan kobler jeg det for å avlese signaler fra ledningen?

Link to post
Share on other sites

Du kan måle spenningen imellom ledningen og jord, hvis du har et mullitmeter ( AC/DC voltmeter) sett det på AC, du vil da kunne måle ca 13 > 18 V AC ( spennigen øker med turtall ).

 

Hvis du har muligheten til å måle frekvens ( med det samme mulltimeteret ) kan du måle imellom ledningen og jord, frekvensen på signalet vil da varriere med turtallet på motoren .

 

I begge tilfeller må motoren gå, det vil ikke være noe signal eller spenning med motoren av .

 

Litt ekstra info ifra Teleflex, PDF filer ( gjelder også de fleste andre merker . )

Feilsøking turteller

Montering turteller

 

Klart nå :smiley:

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...