Jump to content

Tenningsrekkefølge mm ved mercruiser V8.


Yankee

Recommended Posts

Heisann, holder på å koble opp tenningen på en mercrusier V8. Lenge siden jeg har skrudd på tenning, så jeg husker ikke alt. Rekkefølgen 1-2-3-4 osv har jeg jo, men så var det å få fordeleren riktig på da. Den går vel en runde når motoren går to eller gjelder det bare kammene :confused: Må jo ha syl 1 på topp, det blir vel merke på reimskiva over ett :confused: ,også rotoren står rett på ene uttaket i rotorlokket, eller blir det rett før :confused: phuu. og hvordan stiller man inn tenningen, mener jeg har brukt prøvelampe for å grovjustere en gang, også brukt tenningslampe etterpå, tja, starte gjør den ikke nei, og det er tydelig feiltenning. :headbang:

 

<noen som kan ta dette punkt for punkt så blir jeg glad :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei

Skal forsøke å forklare:

Du må finne ut når syl1 tenner. Det er riktig at tenningsmerke på remskive må stå rett opp. Som du sier så går remskiven (Veiven) to ganger rundt i forhold til tenningsrotoren. Syl en er i riktig pos når du har komprisjon i syl en før den er på topp. Altså tenningsmerket rett opp.

Når du har funnet ut når syl1 tenner skla rotoren peke på pluggledning 1. Så må du finne ut hvilken vei rotoren roterer for å finne neste syl som skal tenne. Tennings rekkefølgen fortso jeg du viste.

Lykke til.

Hilsen

Smaapala

Link to post
Share on other sites

vil det si at man kan bomme med en omdreining på motoren? at rotoren blir stående 90 grader feil? eller? hmm, tjue år siden jeg har gjort dette, trodde det var som å sykle men... Vil syl 1 stå på topp to ganger, en tenningsgang og en utlufting? Hvordan blir det med ventilene, vil det bli det samme hvilke gang det tenner?? (litt høyttenking...)

 

Tenningsmerke skal vel ikke stå rett opp??? det må vel stå overett med merke på blokka????

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Ja du kan bomme i med en omdreining. Jeg tar det som en selvfølge at vi snakker om en firtakter.

Du vet det samme når du skal justere ventiler på en firsylyndret motor. Du justerer syl 1 når syl 4 veksler. DVS Når syl 4 skifter mellom utblåsning og innsug. Da er syl 1 på topp i komprisjons takt altså tenning.

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vil det si at man kan bomme med en omdreining på motoren? at rotoren blir stående 90 grader feil? eller? hmm, tjue år siden jeg har gjort dette, trodde det var som å sykle men... Vil syl 1 stå på topp to ganger, en tenningsgang og en utlufting? Hvordan blir det med ventilene, vil det bli det samme hvilke gang det tenner?? (litt høyttenking...)

 

Tenningsmerke skal vel ikke stå rett opp??? det må vel stå overett med merke på blokka????

Teningsmerket skal stå overett med merket på blokka. Du kan bomme ikke 90-, men 180 grader.

 

Tenningspunktet er når stempel nr. 1 er på topp, og begge ventilene på denne sylinderen er lukket.

Link to post
Share on other sites

Mens du tørner motoren, holder du en finger i plugghullet for sylinder nr. 1. Når stemplet er på vei oppover i kompresjonsslaget, kjenner du at det presses ut luft rundt fingeren. Du kan også tørne stempel nr. 1 på topp og sette en slange ned i plugghullet slik at det blir tett mellom gjengene og slangen. Så blåser du i slangen. Er det motstand å kjenne i blåsingen, har du stemplet på topp i kompresjonsslaget. Kjenner du ingen motstand mot blåsingen din, tørner du motoren en runde til og kontrollerer på ny. Da bør det stemme.

 

Vri nå fordeleren inntil rotoren peker mot merke 1 på rotorhuset. Sett på plass fordelerlokket. Ledningen som kommer fra merke 1 på fordelerlokket settes på pluggen i sylinder 1, ledningen fra merke 2 på pluggen i sylinder 2, osv.

 

Til slutt finjusterer du innstillingen av fordeleren ved hjelp av en prøvelampe. Men dette siste kan du, hvis jeg forstår deg rett.

Link to post
Share on other sites

Det går vel en pluss inn til fordeleren. I gamledager satte vi klemmen til prøvelampen der og andre enden til gods. Drei på fordeleren til lampen lyser, så vidt jeg husker. Jeg vet ikke hvordan dette funker på elektronisk tenning. Når jeg har gjort dette på mine egne bensin V8'ere, tar jeg det på gefülen. Setter remskiven med et par grader fortenning. Setter av et tusjmerke på fordeleren det stiften til sylinder 1 skal befinne seg. Tar av fordelerhuset og dreier fordeleren til tusjmerket er overett med rotoren. Motoren starter og jeg bruker stroboskop i h.h.t. verkstedhåndboka. Funker hver gang. I hvert fall etter et par serier med banneord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...