Yankee Startet 4.Juni.2006 Del på Facebook Startet 4.Juni.2006 Heisann, holder på å koble opp tenningen på en mercrusier V8. Lenge siden jeg har skrudd på tenning, så jeg husker ikke alt. Rekkefølgen 1-2-3-4 osv har jeg jo, men så var det å få fordeleren riktig på da. Den går vel en runde når motoren går to eller gjelder det bare kammene Må jo ha syl 1 på topp, det blir vel merke på reimskiva over ett ,også rotoren står rett på ene uttaket i rotorlokket, eller blir det rett før phuu. og hvordan stiller man inn tenningen, mener jeg har brukt prøvelampe for å grovjustere en gang, også brukt tenningslampe etterpå, tja, starte gjør den ikke nei, og det er tydelig feiltenning. <noen som kan ta dette punkt for punkt så blir jeg glad Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Hei Skal forsøke å forklare: Du må finne ut når syl1 tenner. Det er riktig at tenningsmerke på remskive må stå rett opp. Som du sier så går remskiven (Veiven) to ganger rundt i forhold til tenningsrotoren. Syl en er i riktig pos når du har komprisjon i syl en før den er på topp. Altså tenningsmerket rett opp. Når du har funnet ut når syl1 tenner skla rotoren peke på pluggledning 1. Så må du finne ut hvilken vei rotoren roterer for å finne neste syl som skal tenne. Tennings rekkefølgen fortso jeg du viste. Lykke til. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 4.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 vil det si at man kan bomme med en omdreining på motoren? at rotoren blir stående 90 grader feil? eller? hmm, tjue år siden jeg har gjort dette, trodde det var som å sykle men... Vil syl 1 stå på topp to ganger, en tenningsgang og en utlufting? Hvordan blir det med ventilene, vil det bli det samme hvilke gang det tenner?? (litt høyttenking...) Tenningsmerke skal vel ikke stå rett opp??? det må vel stå overett med merke på blokka???? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 (redigert) Hei igjen Ja du kan bomme i med en omdreining. Jeg tar det som en selvfølge at vi snakker om en firtakter. Du vet det samme når du skal justere ventiler på en firsylyndret motor. Du justerer syl 1 når syl 4 veksler. DVS Når syl 4 skifter mellom utblåsning og innsug. Da er syl 1 på topp i komprisjons takt altså tenning. Smaapala Redigert 5.Juni.2006 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 vil det si at man kan bomme med en omdreining på motoren? at rotoren blir stående 90 grader feil? eller? hmm, tjue år siden jeg har gjort dette, trodde det var som å sykle men... Vil syl 1 stå på topp to ganger, en tenningsgang og en utlufting? Hvordan blir det med ventilene, vil det bli det samme hvilke gang det tenner?? (litt høyttenking...) Tenningsmerke skal vel ikke stå rett opp??? det må vel stå overett med merke på blokka???? Teningsmerket skal stå overett med merket på blokka. Du kan bomme ikke 90-, men 180 grader. Tenningspunktet er når stempel nr. 1 er på topp, og begge ventilene på denne sylinderen er lukket. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 5.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 hvordan vet jeg at det er på kompresjonsrunden uten å ta av toppdekslet da?? Skal rotoren stå midt på utgangen i rotorlokket, eller rett før? Kan man grovjustere med prøvelampe? slik at man får starte, eller må man prøve seg frem? Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Mens du tørner motoren, holder du en finger i plugghullet for sylinder nr. 1. Når stemplet er på vei oppover i kompresjonsslaget, kjenner du at det presses ut luft rundt fingeren. Du kan også tørne stempel nr. 1 på topp og sette en slange ned i plugghullet slik at det blir tett mellom gjengene og slangen. Så blåser du i slangen. Er det motstand å kjenne i blåsingen, har du stemplet på topp i kompresjonsslaget. Kjenner du ingen motstand mot blåsingen din, tørner du motoren en runde til og kontrollerer på ny. Da bør det stemme. Vri nå fordeleren inntil rotoren peker mot merke 1 på rotorhuset. Sett på plass fordelerlokket. Ledningen som kommer fra merke 1 på fordelerlokket settes på pluggen i sylinder 1, ledningen fra merke 2 på pluggen i sylinder 2, osv. Til slutt finjusterer du innstillingen av fordeleren ved hjelp av en prøvelampe. Men dette siste kan du, hvis jeg forstår deg rett. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Har kunnet er vel mer rett å si når det gjelder tenningsinstillingen. Hvor på fordeleren skal jeg koble på prøvelampen? Skal den tenne på tenningsmerket, eller?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Det går vel en pluss inn til fordeleren. I gamledager satte vi klemmen til prøvelampen der og andre enden til gods. Drei på fordeleren til lampen lyser, så vidt jeg husker. Jeg vet ikke hvordan dette funker på elektronisk tenning. Når jeg har gjort dette på mine egne bensin V8'ere, tar jeg det på gefülen. Setter remskiven med et par grader fortenning. Setter av et tusjmerke på fordeleren det stiften til sylinder 1 skal befinne seg. Tar av fordelerhuset og dreier fordeleren til tusjmerket er overett med rotoren. Motoren starter og jeg bruker stroboskop i h.h.t. verkstedhåndboka. Funker hver gang. I hvert fall etter et par serier med banneord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.