Jump to content

SImrad AP 26 - to spørsmål


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har en Simrad AP 26 autopilot. Båten har VP's hydrauliske styring. To ting jeg lurer på som kanskje noen kan svare på:

1. Når autopiloten er på virker ikke rattet. Om jeg allikevel snurrer på rattet - skapes det da overtrykk i det hydrauliske systemet som kan være skadelig?

2. Autopiloten kan følge ruter som er lagt opp på plotteren. I manualen til autopiloten står det at man kan definere en ring rundt waipointene i ruten som gjør at kursendringen når man kommer til et nytt wp i ruten blir kursendringen mer jevn. Noen som vet hvordan denne sirkelen rundt WP'ene defineres? Jeg finner ikke noe om dette i manualen for plotteren heller.

Link to post
Share on other sites

Har du fått ny båten Bitteliten ? Isåfall gjør deg klar for motorroms inspeksjon i Horten ! Takk.

Videre,vil anta at rattet er dødt-dvs at ingenting skjer i det hydrauliske systemet når du snurrer på rattet når du går for autopilot. Er nok noen lure ventiler i systemet som stenger og kobler rattet ut.

Link to post
Share on other sites

Båten er på plass hjemme etter en nydelig tur hjem i helgen. Fikk testet båten i litt sjø over Rakke - 3-4 meter var det vel. Gikk greit i 20-25 knop, og båten er behørig dusjet i saltvann. Mest sjø var det over Torgersøygapet og midtfjors da 3 ferger kom samtidig. Stena Saga. Color Festival og Color Fantasy passerte hverandre og oss samtidig som det var 10m/sek fra NV og inngående strøm. Mye energi i vannet - men det gikk helt greit. Jeg har tilgode å oppleve Torgersøygapet med flatt vann. Ikke mitt favorittsted.

 

På autopilot er jeg ganske grønn. Noen som vet hva Tverrskips avvik (XTE) er for noe?

 

Det er de lure ventilene jeg lurer litt på da for det har lekket noen dråper hydraulikkolje.

Link to post
Share on other sites

1. Når autopiloten er på virker ikke rattet. Om jeg allikevel snurrer på rattet - skapes det da overtrykk i det hydrauliske systemet som kan være skadelig?

Autopiloten har høyst sannsynlig rorføler slik at den vet hvor roret er. Autopiloten bestemmer seg for et bestemt rorutslag og sørger for at den får tilbakemelding om at dette stemmer. Om du da sveiver på rattet vil autopiloten se at der er et avvik og kompensere for dette (du sveiver en vei og autopiloten sveiver andre vei og roret står i ro). Ingen fare for høye trykk, du bare forvirrer autopiloten men han lar seg ikke lure så lett :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På min autopilot (Coursemaster) skjer det samme. Hvis rattet blir betjent samtidig som pumpa i autopiloten går eneeller andre veien kan det komme olje ut av luftingen på styringen. Det skjer vel pga. at tilbakeslagsventilen åpner når rattet blir betjent, og da kan oljen komme tilbake i reservoaret.

Link to post
Share on other sites

Først, gratulerer med ny og lekker båt, dersom du prøver å bruke rattet med autopiloten på vil du kun motarbeide pumpen slik som beskrevet i innlegg #4 i denne tråden. Mener det stod i bruksanvisningen til Raymarine at en skulle unngå bruk av rattet når autopliten var innkoblet, virkemåten er nok den samme for Simrad så vil tro det samme gjelder for den.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

På min autopilot (Coursemaster) skjer det samme. Hvis rattet blir betjent samtidig som pumpa i autopiloten går eneeller andre veien kan det komme olje ut av luftingen på styringen. Det skjer vel pga. at tilbakeslagsventilen åpner når rattet blir betjent, og da kan oljen komme tilbake i reservoaret.

kan være forklaringen dette. Lørdag var det litt olje under reservoar tanken - kjentes ut som om det hadde rent langs kanten av tanken. I går var det litt olje langs rattnavet der lufteskruen er.
Link to post
Share on other sites

Hvis der av og til renner over så har du nok noe luft i systemet. Er det 100% luftfritt skal der ikke kunne renne over uansett hvordan du leker deg med ratt og autopilot... eller at reservoaret er overfylt da...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Plagdes også med dryppert fra skruen i rattnavet. Kom når roret var utsatt for mye påkjenninger, som for eksempel ved høy sjø aktenfor tvers. Fikk beskjed fra leverandør at dette var normalt den første brukstiden. Etter ca. 20 gangtimer holder det tett.

 

Grattis med ny båt foresten. Kjøre forsiktig da :wink:

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

 

Gratulerer med ny, flott, praktisk og lekker båt :flag:

20 - 25 knop i 3 - 4 meters bølger høres bra ut. Det er tydelig at Windyen er laget også for vær og vind :wink:

 

Kamera var med på jomfruturen vår - trygt forvart i sekken :rolleyes: Ingen bilder er tatt så langt. De observante har kanskje registrert byggeprosessens steg etterhvert som avataren min har blitt oppdatert.

Ja, jeg stusset litt over hva avataren du hadde for et par måneder siden (ikke den forrige, men den før der) illustrerte, men etter en nærmere titt, der jeg bl.a. gjenkjente noen fenderholdere på hekken, skjønte jeg at bildet ble tatt i forbindelse med sammenføyning av skrog og overbygg.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Altså 6 m. bølger i 25 knop uten at noen slo seg helseløse og uten at noe løsnet.

Det står det respekt av.

Ikke 6 meter bølger. Jeg vil si signifikant bølgehøyde 2-3 meter. De største var vel 4 eller deromkring - definitivt høyere enn båten som er 3,5 meter høy. Bør nok også tillegge at sjøen ikke kom forfra så først og fremst var det en berg og dalbane tur. EVC motorstyringen til VP hjalp også godt til - den gir gass i oppoverbakke slik at turtallet på motorene er konstant også slakker den av når det går nedover igjen
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...