Jump to content

HJELP ! Lekkasje i ror gjennomføring, Kragerø 26.


Fusebox

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan ror gjennomføringen er konstruert ? Simmringer, pakninger, kulelager, type rør og aksel ?

 

Jeg har fått en sprekk nederst i røret ved "mutteren"/gjennomføringen i skroget og vannet pipler inn. Jeg kan vippe røret over og da renner det inn i stedet. Foreløbig ikke kritisk, men er redd for at røret skal knekke helt av.

 

Regner med å forsøke å få båten opp i morgen tidlig, demontere og forsøke å få tak i nødvendige deler.

 

Hvis noen har tips om hvordan dette kan gjøres, og eventuellt hvem som har nødvendige deler, så ville jeg vært meget takknemlig.

 

Jeg hadde satt ekstra stor pris på en telefon om noen hadde kjennskap til dette. Jeg overnatter i båten for sikkerhets skyld i natt, og får derfor ikke lest eventuelle svar her på baatplassen.

Telefonnummer : 93 20 71 88

 

Båten befinner seg forøvrig på Lakseberget ved Sandvika om noen skulle ha et komplett ror-gjennomføringssett i baklomma mens de spaserer forbi ;-)

 

 

Beste hilsener,

Are Skøien.

Link to post
Share on other sites

Merkelige saker akkurat det samme skjedde med meg igår 4/6.

Oppdaget det ved Oscarsborg.Jeg var iferd med å legge til da jeg merket at styringen ikke funket noe særlig.Da jeg hadde fortøyd oppdaget jeg at det var vann på dørken og det viste seg å være nokså mye vann i kjølsvinet. Vannstrålen sto ut av ror hylsa. Måtte få redningsselskapet til å taue meg da jeg var redd hylsa skulle ryke helt. Da vi var nesten fremme ble vi enige om at jeg kunne gå for egen maskin resten. Merket fort at jeg ikke hadde styring og måtte bruke baugpropellen for å komme meg til havn.

Nå er båten på land og som jeg mistenkte manglet roret.

Link to post
Share on other sites

Kansje ikke akurat det samme? Fusebox har kanskje ikke mistet roret? Dette høres ut som en ganske alvorlig sak, og du var vel ganske heldig ved at det skjedde nær brygga?

 

Jeg har studert roropphenget på en del småbåter i det siste og min konklusjon er at rorstammen er sterkt underdimensjonert for svært mange. Derfor skulle det være veldig interessant om dere kan gi tilbakemelding når dere får sjekket hva som egentlig har skjedd, som beskrivelse av skaden, gjerne med bilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Beklager uforskammet treg oppfølging fra min side.

 

Problemet er løst. Bosvik AS i Risør hadde rør og utstyr samt kompetanse, hyggelig og rask service.

 

Kragerø 26 har åpenbart samme løsning som Nidelv 24 (bl.a.) og sikkert Joda og mange andre. Det er 2 muttere med stor anleggsflate (kan det kalles flensemutter ?) der røret tres gjennom skroget og skrus med (flense)mutter fra begge sider. Rorhylsen står da rett opp, og i min båt uten støtte utover mutterene på hver side av skroget. Hylsen/røret er 31.75 mm ytre diameter og 26 mm indre diameter. Gjengingen kan være forskjellig.

 

Har du behov for ny hylse, sjekk "www.bosvik.no".

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...