mor Amica Startet 5.Juni.2006 Del på Facebook Startet 5.Juni.2006 Hadde en lite hyggelig tur over Folla, på veg fra Jøa til Rørvik sent søndag kveld. Det var egentlig ganske bra vær, med nordvest frisk bris og litt rester av gammel sjøbord. Etter en tid begynte turtelleren og oppføre seg underlig. Like ved innseglinga til Abelværsundet begynte motoren og fuske, og etterhvert døde den sakte hen. Da turtelleren har vært litt ustabil før, satte vi ikke disse ting i sammenheng. Reder og matros var overbevist om at den noe urolige overfarten hadde rotet opp vann eller skitt i dieselen. Skjønte fort at det ikke nyttet å starte den igjen uten videre. Vi var ca. 300m fra land på styrbord side mens vi hadde åpne havet på babord side. Fikk først ut en dregg, nådde ikke bunnen, men av kartet så det ut som det ble grunnere når vi kom nærmere land. Etter å ha åpnet lukene til motorrommet så vi at det sto vann så langt opp som over akslingen. Fikk pumpa tom kjølen og motorkassetten og prøvde å starte igjen. Så da at det ble pumpet sjøvann inn i motorrommet gjennom en sprukket slange like etter impelleren. Samtidig ble kystradioen kontaktet på VHF, fikk raskt svar og fikk forklart situasjonen. Etter et par minutter ble vi oppkalt igjen med beskjed om at redningsskøyta ville være hos oss om ca. 15. min. Den lå på Rørvik. Dessverre hadde vi ikke noen slange av rett dimensjon, men hadde heldigvis en plastpose med diverse slangebiter, så vi fikk tetta slangen med å tre en tykkere slange utenpå den som var morknet. Startmotoren gikk rundt, men motoren startet ikke med en gang.. Etter vel 15. min ble vi oppropt av redningsskøyta Harald V med spørsmål om nøyaktig posisjon, samtidig fikk vi øyenkontakt med dem, så da tok det ikke mange minuttene før de var like ved oss. Da de var ca. 30 meter fra oss, fikk vi start på motoren igjen. Vi gjorde ikke noe annet med den enn å kjøre den på starteren til sammen ca.1 minutt. Vi ble enige med redningsskøyta om at de skulle eskortere oss inn til roligere farvann i Abelværsundet. Etter hvert begynte også instrumentene å fungere igjen i tur og orden, så vi ble enige om at vi skulle fortsette turen over fra Abelvær til Rørvik for egen maskin. Like innenfor Nærøya ble vi møtt av slektninger som kjørte sammen med oss til Rørvik. Turen forløp uten mer dramatikk og etter ca. 1 time kunne vi gå om bord i redningsskøyta på Rørvik for å skrive under på rapporten. Så skulle det altså gå mindre enn et år fra vi fikk medlemskap i kystpatruljen i sølvbryllupsgave fra barna og til vi fikk bruk for medlemskapet. Må si jeg kjente panikken komme som et skudd da jeg oppdaget at motoren fusket og begynte å se hvor nært land vi var, men heldigvis var både rederen og matrosen rolige og gjorde de riktige tingene med en gang. Vi hadde nok litt flaks med vind og strømforhold, for vi ble liggende ganske stille og drev veldig lite, så da roet også jeg meg ned etter hvert. Heldigvis gikk alt bra og Perkinsen ser ikke ut til å ha tatt skade av hendelsen. Startmotor og dynamo ble spylt med varmt vann straks vi kom til Rørvik, og morgenen etter ble alle omtrent alt i motorkassetten sprøytet med CRC 6-66. En ting lærte vi: Alle slanger skal skiftes, og vi skal kjøpe dobbelt opp av alle sammen. Vi skal dessuten betale medlemskontingenten i kystpatruljen med glede neste gang regningen kommer. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
emilskj Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Harald V kommer til unnsetning Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Skipper Worse Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Når du er "in deep shit", og ser et syn som på bildet over, da vet du at du kan puste lettet ut, at dine bønner er hørt, og at du vil leve til å våkne til nok en soloppgang. Det er verd de 500 i året, og vel så det. Samma f@en hvor mye de krangler på kontorene i Bærum Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 En meget godt skrevet innlegg #1 som er lærerikt for andre småbåtførere. Det hadde vært av interesse å få vite alder på slangene, eventuell type og andre opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 God historie til ettertanke. Her har vi et klassisk eksempel på nytteverdien av alarm/automatisk start av lensepumpe ved vann i kjølen. Så vil man i det minste få tidlig beskjed om at noe er på gang under dørken. Det forundrer meg at selv en del nye båter ikke leveres med dette som standard ... Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Kan desverrre ikke svare på hvor gammel denne slangen var. Vi kjøpte båten for ca. 1 år siden og denne slangen har vi ikke skiftet. Impelleren med tilhørende pakninger ble skiftet før vi satte båten på vannet for et par uker siden, likeså en del andre slanger, som vi syntes så ut som de trengte å skiftes. Akkurat denne biten var ca. 10 cm lang og så egentlig grei ut. Men det er klart at når båten har stått på land i vinter, for første gang på mange år, og alt er blitt skikkelig tørt, så vil nok morkningsprosessen skje raskere. Elektrisk lensepumpe er allerede rykket flere hakk oppover på prioriteringslista, og vil nok være på plass om ikke så lang tid. Har allerede skaffet en el. pumpe som skal monteres inn i motorkassetten, dersom jeg har forstått gutta rett. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Ask Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Hei Nokre kommentarar til det med lensepumpa. Automatiske lensepumper er vel og bra, men dei aller aller fleste er berre laga for dei små lekkasjane. Sjølv så har eg kjøpt ei bensindreven vatningspumpe. (Laga for landbruket.) Den tek liten plass, kosta ca. 250 euro og har ein kapasitet på meir enn 8000 liter/timen. Då byrjar det å hjelpa. Pumpa kan lett flyttast til ein annan båt om einkvan i nærleiken har alvorlege problem. Båtar med 220 v generator kan òg innstallera ei 220 v pumpe, med liknande kapasitet. Prisar frå 1000 NOK og oppover. Innleiande skildring syner at ankergods er viktig. Dreggar har ikkje noko i båtar å gjera. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Nokre kommentarar til det med lensepumpa. Automatiske lensepumper er vel og bra, men dei aller aller fleste er berre laga for dei små lekkasjane.At man får en warning når den automatisk lensepumpe går, var også noe av mitt poeng. Det kan gi deg verdifulle minutter til å gjøre noen smarte trekk før det går så langt at motor stopper slik som i denne historien... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 (redigert) Automatiske lensepumper er vel og bra, men dei aller aller fleste er berre laga for dei små lekkasjane. Norpower har en fiks løsning i sine arbeidsbåter. Motoren har en diger påmontert tannhjulspumpe. Denne kobles ut og inn vha en elektrisk clutch. Høy vannstand i kjølsvinet kobler pumpen inn, og luft i sugeslangen kobler den ut. På 2000 rpm er båten tom for vann på et blunk. Mulligan er i klubben av de som har , gjentatte ganger, prøvd å ta knekken på en Norpower, uten å ha klart det. Redigert 6.Juni.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Fikk en god ide av en i havna her for noen dager siden. Man kobler på en slange før sjøvannsinntaket som går ned i kjølen. Hvis uhellet skulle være ute, kan man stenge sjøvannsinntaket, fyre opp motoren og den suger vann opp fra kjølen. Synes det hørtes ut som en god løsning i tillegg til andre lensepumper. Vet ikke hvor mye vann motoren greier å pumpe, men det er da ihvertfall litt. Det må da være gjennomførbart, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Kan nok hende du må åpne sjøvannsinntaket igjen. Anselige mengder med vann som går med. 77 hk til Yanmar bruker i underkant av 4 tonn i timen hvis jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 ett helt annat tips...... många har ju gummibåt o kansje en 4-5hk utombordare med i båten. gör ett litet spesialfeste til exempelvis badstegen....så grejjar man att ta sig hem eller i le för någon ö -så att man kan ankre opp på ett tryggare stelle. om ikke vinden er allt för stark så driver en 5 hester ganske bra, det går ikke fort men man gör några knop!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Brigg Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 ... Man kobler på en slange før sjøvannsinntaket som går ned i kjølen. .... Det må da være gjennomførbart, eller? Dette vil virke for alle lekkasjer UNNTATT lekkasje i sjøvannsystemet. Da renner jo (mye av) vannet tilbake i motorrommet. Selv har jeg montert automatbryter på lensepumpa med alarm ved føreplass når denne blir aktivert. Dette gir tidlig varsel om at noe er i gjære. Håper jeg slipper å høre den alarmen.... Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
emilskj Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Hei Kommer med en del kommentarer og svar: roaldbj: Tror alder og type slange var underordnet i dette tilfellet, feilen var at denne hadde gått over sin tilmålte levetid, uansett hva den i utgangspunktet var. Ask: Om vi hadde hatt en bensindrevet bensinpumpe om bord, hadde ikke forandret en bokstav i historien. Vi hadde likevel ikke oppdaget vannintrengingen før motoren stanset. Da kunne vi valgt å bruke to minutter på å rigge opp og starte den bensindrevne pumpa, eller lenset båten på to minutter med den mauelle lensepumpa. Tror nok den manuelle metoden ville blitt valgt. Ønsker ikke å starte en diskusjon om anker kontra dregg her, det finnes egnede tråder til det. Men nøyer meg med å si at det i det aktuelle området er stein og fjellbunn, slik det er mange steder her i området. Vi har to paraplydregger av den gamle typen, og ja, anker er på "to get" lista.For å få godt nok feste der vi fikk stans, måtte en vel anslagsvis ha hatt 200 meter kjetting eller tau........... M/B Gamla: glad du skriver "i tillegg". Denne historien viser jo nettop hvor farlig det vil være å ha dette som eneste løsning. Ellers er vel dette også diskutert før, med framgangsmåte beskrevet, så du finner det vel om du søker litt. Gunga Din: Vi vil nok etter dette se på gummibåt, evt med motor, mer som sikkerhetsutstyr enn hva som har vært tilfelle. Gummibåten ble med viten og vilje lagt igjen hjemme på søndag. Brigg og Akult: Lensepumpe med nivåbryter vil bli montert, med ditto alarm og gjerne blinkene diskolys på dashbordet. Mvh Emil ( som for uinvidde er den omtalte "matrosen") Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.