Jump to content

Nytt sjømerke


tola

Recommended Posts

Med nyervervet båtførerbevis la man ut på pinsetur for å teste sine nyvunne ferdigheter i navigasjon og dypere forståelse av lateral- og kardinalmerker.

Hva skjer ?

Noe av det første man treffer på er sjømerket på fotoet nedenfor.

Posisjon N058 58,093 E005 52,482

Jeg mener fremdeles at Poseidon utførte sin lærergjerning på en fortrinlig måte men kanskje dette er pensum på D5L kurset?

 

Veidirektoratet innfører en del nye skilt i disse dager. Er det slik å forstå at Kystverket skal overta Veidirektoratets avlagte skilt.

 

Noen som har eksempler på tilsvarende langs vår langstrakte kyst?

 

Bilde

 

Tola

Link to post
Share on other sites

Dette sjømerket er, som du ganske riktig observerer, KUN pensum på D5L. Sølle båtførerbevis-sertifikat-kort-innehavere behøver ikke å kunne denne. De finner jo alltid veien hjem selv. :lol: Mens andre trenger offentlig transport når cognacflasken er tom :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Noe av det første man treffer på er sjømerket på fotoet nedenfor.

Posisjon N058 58,093 E005 52,482

Jeg mener fremdeles at Poseidon utførte sin lærergjerning på en fortrinlig måte, men kanskje dette er pensum på D5L kurset?

Tola

Hei igjen Tola,

Takk for hyggelig samvær under kurset, og for fin tilbakemelding :wink:

 

Når det gjelder dette bestemte sjømerket, så begynner jeg allikevel å lure om du kan ha blingset litt med posisjonsavlesningen på GPS'en. Da jeg passerte der med GAMLE SALTEN sist uke var denne lumske grunnen fortsatt umerket - men til gjengjeld har jeg sett et tilsvarende skilt i området ved Sauøy / Byre . . . .

 

Ellers så kan det nok stemme at den serien merker hører hjemme i D5LA - blant stjerner og planeter - så det er bare å melde seg på til høsten :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Angjeldende sjømerke "dukket opp" i løpet av 2. Pinsedag. Hvilke(n) driftig sjel(er) som står bak dåden vites ikke.

 

Og neida Poseidon, dine elever blingser ikke på posisjonen. Dette står på det lumske skvalpeskjæret rett vest av Tingholmen.

 

Sjømerket ved Sauøy/Byre ble avfotografert allerede sist høst. :yesnod:

 

 

Bilde

 

Tola

Redigert av tola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

avstigning på "høyre" side?

 

litt mer seriøst om enn noe på siden - dette fikk meg til å tenke på en flytur med Dash8/Wideroe på vestlandet en stund føre 911.

 

det ble et utall landinger og takeoffer på småflyplasser (melkeruta) før bestemmelsstedet var i sikte og på et stoppene måtte vi vente på en syketransport og vi fikk beskjed om at de som ville gå ut av flyet for å ta seg en røyk inne på "stasjonen" eller strekke litt på bena gjerne måtte gjøre det - sa skipperen mens han hang på karmen til kabindøra.

 

i dag kommer man ikke engang inn på kafeteriaen på flyplassen i Molde uten full sikkerhetsjekk lik den man gjør for å borde et fly - med vakter, røntgen, sluse og greier bå de inn og ut - kun sluse ut.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok ikke første gangen slike skilt har vært brukt for å merke skjær. Vi hadde jo "elgebåen" like utenfor Verdens Ende for en tid tilbake. Der stod det et fareskilt for elg-trekk. :lol: Finner ikke igjen bildet av den, men tror den var avbildet i et båtblad også.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

 

Irriterer meg at jeg ikke tok bilde av et lignende fenomen ved Abelvær gjestehavn. Der hadde en traktor av uviss årsak blitt stående igjen i fjæra, slik at det akkurat flødde opp til taket på flo sjø. Der burde den jo ikke stå, men foretaksomme sjeler løste problemet med å sette opp et "P" skilt.

 

Et skjær i Namsenfjorden ble også gjenstand for ekstra markering i fjor sommer. Et fint stykke porselen, nærmere bestemt en dass, var støpt :eek: fast på toppen av skjæret. Dro forbi for en uke siden, men vinteren hadde fart ille med det artige påfunnet, kun sokkelen med vannlåset var å se.........

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...