Jump to content

Startproblem med en 2004 mod GM 6,5L V8


Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en GM 6,5L V8, kjøpt fra Marinediesel i Sverige. Motoren heter Hammerhead og er tilsvarende en Hummer H! motor på 300 HK. motoren har gått ca 130 timer.

Vel, da jeg kjøpte båten i Trondheim, ville den plutselig ikke starte.. fikk startet den med et skrujern på starteren, men det var jo ikke særlig holdbart. Da elektrikeren kom dag to, fikk vi start da han parkerte på moloen.... Selvfølgelig fant han ikke ut hva som var gale, da den startet som en kule hele tiden.

 

Vel, nå har problemet kommet tilbake, og det fortoner seg slik.

 

Holder svitsen inne, intet skjer, prøver å starte flere ganger, plutselig kommer det en knitre lyd fra innslagsreleet, og den starter etter dette. Noen ganger starter den med en gang ( uten denne knitrelyden), andre ganger ikke. Har plenty med strøm, kablene skulle være tjukke nok.

Det rare med denne motoren, er at det ser ut som om den har to start releer. et oppe, og et rett under. Der er dette som er rett under som det klikker fra. Har sprayet alle kontakter, men ikke fa..... om det hjelper.

 

Er det noen som vet om personer/ firma som har greie på slike ting?? Noen på BB som kan gi noen råd?

 

Målte strømmen fra starteren og til motoren, og vekselstrømmen var OK. Har to tenninger da det stod en dobbel inst. i båten tidligere. og denne er også og.

 

Hilsen er frustrert båteier som har en kone som IKKE ønsker å gå ut før problemet er løst... :headbang:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvis den er marinisert ala mercruiser bensin - vet ikke om det gjelder alle modeller - har den et hjelperele til starteren i tillegg til starterreleet.

 

dette sitter under elektronikk "bloc"en på bensinmotorene men hjelper nok ikke deg stort.

be om el. skjema fra marinediesel.

burde forøvrig ha fulgt med motoren.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teori:

 

Avstanden fra tenningslås til selvstarter er ganske kort på bil/Hummer. Vanligvis er denne meget lenger på en båt. Resultatet av lange kabler kan bli at innslagsreleet ikke får nok strøm (amp). Dette vil føre til at innslagsreleet ligger og "knaterer", gir tilfeldig start og til slutt brenner. Altså en meget dårlig løsning. Problemkomplekset er velkjent.

 

Hulda var opperksom på dette ved installasjonen av motoren. Derfor har jeg koplet inn et 30A Biltemarele ved siden av selvstarteren. Dette dobbeltreleet forsyner også tenningen med spenning (glødereleet). Altså et vanlig lysrele, har nå funket siden år 2000, and still going strong.

 

Det er ukjent for meg at starteren på 6,5L har to releer fra fabrikk. Det eneste måtte være om man har forsøkt seg med en halvveis topolet versjon i f.b. med mariniseringen. Perkins har vel noen slikt på noen modeller, der minuspolen kun ligger inne mens selvstarteren går rundt.

 

Bilde ville hjelpe.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

 

Huldra: Jeg har hørt om dette problemet som du beskriver, da en bekjent måtte legge opp en 95 kvadrat!!! kabel til starteren. Men nå\r jeg ser på startreleet, går det ingen "egen" ledning fra batteriet og til dette releet. Ser at det kommer en "pølse" med kabler fra en eller annen plass, og disse er splittet til de forskjellige kontaktene på releet. Ringte de som selger motoren, og haqr bestillt et nytt starter rele. Det jeg sa tidligere om to starterrelerer var ikke helt rett.... Det øverste som jeg henviste til var releet til glødepluggene....... Vel, aldri for sent til å lære.... ( Har bestillt nytt start rele)

 

 

MEN: Hvorfor får jeg start på maskinen noen ganger uten problem, mens andre ganger må jeg holde tenningsnøkkelen inne før den starter? Denne knitringen er noe den først nå har begynt med....???

 

Skal ta bilder i kveld og legge dem ut :) GTleder meg til å høre hva dere mener.

 

Men Huldra: Hvordan sånn i påraksis koblet du opp den splitten på releet????? Om du bor i Bergen, leier jeg mer enn gjerne inn din kompetanse :flag:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hjelpereleet jeg refererte til på bensinmotorene er kun for innslaget - ikke selve startkontakten.

forkorter ledningsveien for å unngå spenningsfall.

knitringen tyder på en dårlig kontakt et sted i hovedstrømveien til starteren alternativt i styrestrømdel/tenningsøkkel.

 

en mulighet - hvis du hører knitring:

se om du klarer å få til en "dårlig" start, stopp motoren og kjenn med hånden umiddelbart på allle kontaktpunkter langs hovedstrømkablen fra batteri til starter du kan komme til for å sjekke om det er varmgang.

 

hvis dette ikke gir noe klart svar kan du gjøre det samme så langt som mulig på styrestrømsiden.

sjekk gjerne koblingene bak på tenningsnøklen.

de kan korrodere ved vinterlagring og eller

vibrere løs hvis det er for mange "pigg"svin bakom.

 

tror egentlig jeg ville begynt med å sjekke kontaktene ved tenniingsnøkklen hvis det er greit å komme til.

 

når/hvis den feiler ved start kan du få noen til å holde tenningsnøkkelen i start pos mens du leer litt på ledninger/kontakter bak der for å se om det endrer seg noe.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Det går en ledning fra hovedstrøm boksen ( der hvor en kan sette batteriene i 1-2 all og off) Fra denne boksen går det en rød kabel, ca like tykk som en lillefinger, og til selve starteren, ca 1-2 meter lengde. Oppe i bakkant av motoren, rett under glødereleet, ligger start releet. Kablene til denne er noen tynne saker som kommer ut i fra en kabelklase som snor seg rundt i det området. Dette er orginale kabler som fulgte med motoren.

 

Det var en gang 2 x bensin motorer i båten, dvs at jeg har to tenningsnøkler. Har byttet rundt på selve svitsen ( flyttet ledningene over) men dette ga ingen effekt.

 

Har i løpet av den siste mnd. hatt noen få antydninger til at jeg måtte holde nøkkelen i start posisjon noen sekunder før den ville starte, men her for en uke siden begynte det samme problemet som skjedde da jeg hentet båten i april. Den gangen fikk vi start på motoren ved å legge et skrujern på starteren, og dette funket alltid. MEN det er jo en himla dårlig løsning....

 

Da el. karen var i båten for å måle, funket alt ok, så han fant ikke noe gale/mistenkelige feil noen plasser. Har bestilt i dag nytt start rele, men tviler faktisk på at det er dette som skaper problemet.

Skal ta turen ned på Fagernes i morgen etter jobb, for å prøve de forslagene som dere her har gitt :flag:

 

Stor hilsen fra Hansa :cheers: og tusen takk for alle forslag :)

 

PS. er det noen med peiling på denne motoren som ønsker å komme på besøk i morgen, er dere hjertelig velkommen. Ligger på plass 2 på Fagernes (Bergen).

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

 

Men Huldra: Hvordan sånn i påraksis koblet du opp den splitten på releet????? Om du bor i Bergen, leier jeg mer enn gjerne inn din kompetanse.

Det er ikke hovedstrømmen jeg skriver om, men styrestrømmen som går fra tenningslåsen til startreleet. Den ledningen som aktiviserer selve elektromagneten.

 

Nå vil nok Fagernes i Valdres være vensentlig nærmere meg en Fagernes'en din. Hulda bor i Son, langt øst for fjella.

 

Dette er ikke noe kompliserte greier. Ofte er det imidlertid enklere å legge opp en ny ledningssutt enn å finne ut av gammel spaghetti.

Link to post
Share on other sites

Hei Huldra.

 

Hvilken kvadrat bør det være på denne ledningen?

Kan jeg for testens skyld trekke kun en ny kabel fra teningen og til startreleet??

Du kan gjøre det enda enklere for testen sin del. Trekk en kabel fra startreleet via provisorisk bryter (trykknapp) til batteri pluss. Trykk på knotten og starteren skal løpe momentant.

 

Eventuelt sett på tenningen, la glødingen få sin sekvens, trykk på knotten og motoren skal starte. Hulda har vanlig uttrekksbryter for tenning og trykknapp for aktivisering av selvstarter. Fikser ikke alle disse kompliserte greiene i "nøkkelsystemet".

 

For en slik test burde vel 2,5 kvadrat være tilstrekkelig. Så kan du måle hvor langt det er fra batteri, via tenningsnøkkel til starter, tilbake til batteri minus. Hvis dette er lenger enn på en bil, vurder å sette inn et rele a la Hulda.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

Sendte inn et innlegg her på BP ang. et starter problem på min GM 6,5L 2004 mod. OOOOOG ja, fant problemet :cheers: Huldra var inne på saken, og det var ikke for tynne kabler, dårlig batteri, eiring ol. MEN det var rett og slett startreleet til kr. 260.- :flag:

 

Fikk en elektriker ned i båten, og han målte seg frem til dette releet i løpet av noen minutter...

( dette brukte vi 4 timer på i Trondheim...) Ettersom startreleet er bestilt, monterte han en enkel biltema nøkkel med kabler direkte på starteren, og vips, alt ok :lol:

 

for pågi en litt enklere forklaring... På startreleet satte han en kabel der hvor strømmen kommer inn fra tenningen. Denne kabelen går opp i en biltema svits, og den andre ledningen ut i fra denne svitsen er skrudd inn på den andre siden av releet. Meo, vi omgår startreleet. Enkelt og smart :lol:

 

Stoooor takk til alle forslag, nå er fruen fornøyd og nye turer venter :lol: ( har bare fått et krav av fruen, gjøre ferdig loftet, SÅ kan vi dra ut i båten igjen.... :smash: oooooog jeg som hater å snekre.......... :headbang: )

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

For en tid tilbake la jeg inn saken ang. startproblemer på min GM 6,5 L motor. Til slutt fant jeg svaret, trodde jeg, da en elektriker koblet seg rundt start releet. Vel, da jeg i dag satte inn det nye releet, var problemet der fortsatt... :headbang: Heldigvis hadde jeg kvelden i forveien sittet på et svaberg og snakket med en som tilfeldigvis var elektriker :cheers:

 

Da jeg forklarte problemet, fikk han se det gamle releet, og da fikk jeg meg en overraskelse. På startreleet, har du 4 steder hvor du setter kontakter på. Det er strøm inn fra svitsen, gjennom releet og til starteren, men på undersiden går det også en liten pluss kabel innpå. Mitt rele ( magnetrele) får jording fra selve releet, tror vi...... Dette så vi da det ikke var en jordingskabel ved siden av plusskabelen. Der var det et feste hvor det aldri hadde vært koblet til noen jordingskabel.

 

Da elektrikeren la en liten kabelsnutt fra denne kontakten og så til jord, JA, da fyrte motoren opp :flag:

 

SÅ, det gamle releet har alltid virket, men det manglet bare en skikkelig jording...

 

Så nå er jeg glad som bare det, og farter rundt om kring på vestlandet med et stooort glis rundt gapet :sailing::lol:

Link to post
Share on other sites

Treffes vi i fjorden en dag da eller. Husnes båthavn eller Sunde hvor eg holder til. Gi en lyd om du er på desse kanter da.

Kunne tenkt meg å se "beistet" i motorrommet.

:drink:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...