Jump to content

Hvilke påhenger skal jeg velge?

enter4u

Recommended Posts

Du får sikkert masse svar, med masse meninger. Jeg har ikke tenkt å uttale meg om motorer jeg ikke har egenerfaring med og kan derfor ikke gi deg råd/syndpunkter mht Johnson 9,9/15. Tohatsu sin motor er enkel og helt grei og Tohatsu har gjerne vært sterke på pris og på lav vekt.

Ellers bør du sjekke om ikke Mercury/Mariner har kampanjepris på sin 10/15 hester for tiden. Jeg mener å ha sett den motoren avertert for 13990 flere ganger de siste ukene. Jeg liker den motoren svært godt da jeg har veldig sansen for kombinert gir/gass hendel.

Redigert av Helge (see edit history)

Når det gjelder "mest for pengene" så er Tohatsu vanskelig å slå.

Har ikke kjennskap til Johnson fra de siste årene , men hadde en 97mod 35hk mandagsmotor som ikke gjør meg spesielt fristet til å kjøpe Johnson igjen med det første...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hmm! Pluss og minus med gir på hendel. Hadde det på min forrige Mercury, og det kosta skjorta og montere kontrollboks. Dvs ombyggings-setter var j..... dyrt :sad:

Det argumentet (med negativt fortegn) ser også jeg med den kombinerte gir-/gassløsningen til Mercury/Mariner. Men for den som bare skal betjene motoren med styrekulten synes i alle fall jeg denne løsningen er glimrende. Jeg har hørt de som synes det kan kreve litt tilvenning, men jeg syntes ikke det for min del. Jeg er ikke i tvil om at dette er mye mer praktisk enn separat girhendel på siden av motoren. Har hatt gleden av å ha slik gir/gass-funksjon på en av mine motorer i snart 10 år. Prinsippet med gir/gass på "samme hånd" er jo ganske likt den kombinerte gir/gass-hendel jeg har i min Skibsplast 655 :yesnod: med unntak av at der vrir man ikke på gassen :lol: .

Er det 2-takt eller 4-takt vi snakker om? Dersom det er 4-takt er jo johnson motorene helt identiske med suzuki, og av markedets beste motorer. (Like bra men billigere enn yamaha?) Har selv DÅRLIG erfaring med johnson 30hk 2-takt. Har en 2002 modell som vi har hatt ekstremt mye trøbbel med. (mandagsmotor?) Er også veldig dårlig på ytelse i forhold til andre 30hk jeg har prøvd, og ryker og bråker rimelig mye. Sammenlignet med min 87modell 115 yamaha, framstår den faktisk som en gammeldags motor!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...