Jump to content

Teakfiner: Benarolje rett på møbelolje?


ET

Recommended Posts

Teakfineren innvendig er matt og tørr å ta på, og jeg klør etter å behandle den med f.eks Benarolje for å friske den opp og få den blankere og glattere.

 

Jeg er rimelig sikker på at den har vært behandlet med møbelpuss eller lignende for lenge siden, siden den har en noe mørkere farge enn den utvendige, og er for fin i finishen til at den skal ha vært helt ubehandlet over lengre tid.

 

Kan jeg smøre Benar rett på overflaten, hvis den har vært oljet med bøbelpuss for lenge siden eller bør det brukes en grunning først? :confused:

 

Det er vel ikke mulig å pusse ned så langt at evt oljerester forsvinner.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Hei ET.

 

Et råd jeg har fått for å fjerne møbelpolish er å vaske flatene med rødsprit før du lakker/oljer.

Mvh

Haber

 

Lykke til.

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del ville heller ha benyttet f.eks Owatrol teakolje, som tørker til en silkematt finish. Puss lett over med sandpapir og vask med rødsprit. Smør på lag på lag med olje til det ikke suger mer, og tørk av overskuddet.Går ut fra at det er tilsvarende olje som har vært benyttet før også. Benaroljen er fin den, men den gir en lett klebrig overflate som ikke alltid er like praktisk på inventaret. Tar veldig lang tid før den er skikkelig gjennomtørr. Og så må den skrapes vekk når du vil gjenta behandlingen. Det slipper du med teakoljen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips, rødsprit skal kjøpes inn.

Vedr Benar, så har jeg brukt den på noen andre interiørdetaljer og det er riktig som du sier at den er en anelse klebrig. Fikk et tips om at den kan blandes ut med white spirit, ca 20-30%, og da er den ikke klebrig lenger. Noen som har prøvd dette?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...