Jump to content

Diesel i Fredrikstad


Morty

Recommended Posts

Fylte for kort tid siden noen hundre liter med Diesel i Arendal, og betalte 7,77 / liter.

Lå i Fredagshølet på Vesterøy-Hvaler noen dager senere, og fikk vite av en som slengte dreggen ved siden av oss hadde betalt 7,95 i Papperhavn. Vi kom i snakk om nettopp dieselprisen og jeg mente da at den billigste prisen fikk man på lektern ved "Fredrikstad".

 

På veien videre, dro vi innom nettop Fredrikstad og kikket etter denne "Lekter'n", men fant den ikke!

 

Er det noen som kan hjelpe meg videre her? Eller husker jeg feil?

Har Fredrikstad en lekter eller lignende, som selger "billig" diesel?

 

Kan forøvrig rapportere at jeg hentet en nye Nord Star 290 i Arendal og har hatt en suveren hjemtur. Båten har funket veldig godt på alle vis. Særlig imponert har vi vært over hvor tørr den er.

Ikke en eneste dråpe på dekk. Vi har riktignok hatt nokså begrenset med sjø, men det var da litt "plaskesjø" etter Svenner og og rundt forbi Færder, mot Strømtangen.

Men ankeret, et 15 kilos Engbo skal ut. To netter uten feste i Fredagshølet er nok.

På ett eller annet vis SKAL jeg ha et Bruce anker på plass.

Mvh

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Ligger ikke den lekteren ved Nøkledypet da, på den siden som vender mot Gamlebyen? (Oops, der kom det meg en i forkjøpet).

 

Har forstått at pottedregger ikke gir det beste festet. Shark-anker fra Anchorlift skal visstnok være veldig bra, og originale Fortress ankere også (og forsåvidt originale Bruce). Kopier av disse er visst veldig variabelt, og selv ankere som kan se ganske like ut kan visstnok ha veldig forskjellige egenskaper - mener jeg å ha lest i diverse tester.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lekteren ligger ved Nøkledypet båthavn ved Isegran på Kråkerøy.

 

Det kostet kr 6.95 pr liter på lørdag :flag:

Akkurat, ja.

Kjører vel inn fra sør da?

Med pris ca. 1 krone under de fleste andre, blir det jo litt å spare på en 400 liters tank.

 

 

Ligger ikke den lekteren ved Nøkledypet da, på den siden som vender mot Gamlebyen? (Oops, der kom det meg en i forkjøpet).

 

Har forstått at pottedregger ikke gir det beste festet. Shark-anker fra Anchorlift skal visstnok være veldig bra, og originale Fortress ankere også (og forsåvidt originale Bruce). Kopier av disse er visst veldig variabelt, og selv ankere som kan se ganske like ut kan visstnok ha veldig forskjellige egenskaper - mener jeg å ha lest i diverse tester.

Det var ikke pottedreggen fra Engbo jeg hadde (har) men den typen med to leddede flyndrer.

Sikkert et bra anker, bare det blir satt riktig. I fredagshølet er det rein blåleire som i teorien burde gi godt feste til et slikt anker, men nei.

Naboen lå i en NB 750 med syrefast Breucekopi, uten problemer men jeg skled nesten i fjellet, midt på natta. Ingen god opplevelse når det høljer ned og blåser.

 

Men, har allerede ordnet dette med Nor Star og henter Syrefast Bruce kopi fra IL i morgen.

Får ta tilpassing på plattform etter hvert.

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har:

Posisjon og Tlf nr til lektern?

 

Er det noen som vet prisen nå?

Glommen Bunkerservice AS

Tlf 916 46 800

 

Posisjon har jeg ikke her. Men opp Løperen/Østerelva (Glomma) så får du den på babord kort før Fredrikstad sentrum. Kommer de fra Fredrikstad sentrum får du den på styrbord rett etter at du har passert Møllehjulet på Isegran og lagt sør /styrbord) ut Østerelva. Can't miss it.

 

Rundt 7 kroner antar jeg.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er diesel dyrere på østlandet...?

Kanskje fordi de fleste som selge diesel kun har lystbåtflåten som kunder og på Østlandet betyr det en sesong på 3-4 måneder. Resten av året ligger anlegget der uten inntjening. De skal med andre ord tjene alle pengene sine på kort tid.

 

Men selvsagt kan det også ha noe med at kundene er villige til å betale :cool: . I Horten ligger det to pumper. Den ene i gjestehavna tar 8,35 mens den i industrihavna tar 6,75. Gjestehavna har et gammelt og sikkert nedbetalt anlegg, mens det i industrihavna er noen få år. At de får solgt diesel i gjestehavna skjønner ikke jeg.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er diesel dyrere på østlandet...?

Det heter ganske enkelt markedstilpasning! Enhver produsent/selger vil til enhver tid ta seg så godt (mye eller lite) betalt som markedet tillater. Man driver jo butikk for å tjene penger, eller?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har:

Posisjon og Tlf nr til lektern?

Utsnitt: (den røde pinnen, nederst i bilde, viser >>MORILD's>> hjemmehavn.... :o)

Bilde

 

Nøkledypet Båtforening - hvor lekteren ligger - er akkurat der hvor tekstboksen "Østerelva ---->" er:

Bilde

 

...eller i nedre / høyre kanten av "Rv 108" på dette kartet:

Bilde

:seeya:

Prisen i år vet jeg ikke, men den har jo OLPI bekreftet i sitt innlegg.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er diesel dyrere på østlandet...?

Da skulle det ikke være vanskelig å finne fram til "lektern" i allefall.

Men hva er grunnlaget for å mene at diesel er dyrere på Østlandet?

Er det faktisk så?

 

Vi har ferske priseksempler fra Arendal, hvor jeg selv fylte for 7,77 for en uke siden,

så har vi Horten, hvor man selger til 8,35 samt 6,75 i industrianlegget.

Så har vi eksemplene fra Papperhavn som tar 7,95 og Fredrikstad-lektern som tar 6,95.

 

Ut ifra dette ser det ut som det svinger nokså vilkårlig, antagelig avhengig av beliggenhet og øvrige fasiliteter. Eller som en annen sa, markedskreftene. Og DE tror jeg ikke har bedre "arbeidsvilkår" på østlandet enn på sørlandet. Snarere tvert om.

 

Og siden vi pludrer rundt dette med diesel. Hva med forbruket?

Dro som sagt fra Arendal 26.05.06 med fulle tanker, dvs 400 liter. Fulle vanntank og to godt fylte kjøleskap pluss fruens kleslager som nok holder til en liten landsby. 16 timer senere var tanken 1/2 full, jeg regner ihverfall med å ha brukt ca 200 liter på blandet kjøring; En del rundt 6 - 10 knop, og en god del mellom 18 og 24. Fra tid til annen litt morokjøring opp til 35.

Snittet blir 12,5 liter i timen.

Ikke værst for en 250 hester?

Er selvfølgelig klar over at lav fart gir gunstig utteling på denne type måling.

Men sammenligner jeg med min forrige båt, med 100 hk diesel og halve båt vekta blir det fremdeles positivt. Samme kjøring der ga 8 - 10 liter i timen.

 

Morty

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...