Jump to content

Kvalitet eller pris - kalesje


olle62

Recommended Posts

Ser at mange er ute etter billige leverandører av kalesjer. Finner nesten ingen tråder i forumet som diskuterer kvalitet og hva man skal passe på ved kjøp av ny kalesje.

 

Ser ut som tre leverandører går igjen;

Alf Hansen, Hübert og Helle Hansen Spes. p

 

Kan noen si noe om kvalitetsforskjellen på disse tre leverandørene og hva man skal legge vekt på (bortsett fra riktig sydd og at den passer) når man annskaffer ny kalesje !

Link to post
Share on other sites

Helly Hansen leverte visstnok en del kalesjer til Nidelv - i alle fall på 90-tallet. Har hatt en av disse; duk og sømmer var helt elendige.

 

Etter 3-4 år med pynting på sømmer allerede etter 2 år så raknet den såpass at den var "beyond repair". Fikk sydd ny hos Øyane Seil og Kalesjer i Stavanger. Denne var av en helt annen kvalitet, mye rimeligere og med bedre passform fordi de tar båten inn og tilpasser kalesjen direkte på når de syr. Duken var mye kraftigere - ble kalt "Markilux". Øyane S&K sa at de hadde brukt denne duken de siste 25 åra, samt at det ble brukt dårlig duk i en del såkalte originalkalesjer fra bla. HH fordi fabrikantene presset prisene med anbudsrunder.

 

Har ikke noen erfaring med de andre fabrikantene, men jeg ville i alle fall fått sjekket "spec" på duken hvis jeg skulle kjøpt fra HH, samt sjekket pris opp mot å få sydd andre steder med gammel kalesje som mal.

 

Eller kjøpe båt uten kalesje som ble min løsning til slutt... :cool:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte av Alf Hansen da de hadde levert den forrige kalesjen, i 1994. 11 år er vel bra for en kalesje som har vært på både vinter og sommer? Fikk en tilpasning av lokal representant, da den kom passet den 99,95%! (ingenting er perfekt bortsett fra en fullkommen idiot) :wink: Prisen var 11 båtpenger, tror ikke det var så galt!

Mvh; sindre

Link to post
Share on other sites

Helly Hansen leverte visstnok en del kalesjer til Nidelv - i alle fall på 90-tallet. Har hatt en av disse; duk og sømmer var helt elendige.

 

Etter 3-4 år med pynting på sømmer allerede etter 2 år så raknet den såpass at den var "beyond repair". ....

Hvis en kalesje er "beyond repair" etter 3-4 år, så er det jo strengt tatt bare å levere den tilbake for å få ny kalesje....5 år garanti er det vel på sømmer og normal slitasjebruk på dette?

 

Ihvertfall burde du vel levert den inn etter 2 år, da den begynte å rakne?

Det kan jo ha vært en feilproduksjon/vare- for ellers hadde de sikkrt ikke levert de haugene av kalesjer som de gjør?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å anskaffe ny kalesje til min Saga 25 CC. SagaBoats skal ha 9200 for "original" kalesje. Har også fått tilbud fra denne leverandøren på 6.570,-. Da må jeg imidlertid sende inn den gamle kalesjen slik at de bruker denne som mal. Jeg får den imidlertid tilbake i samme forfatning. Med frakt tur/retur av kalesjen så blir det kanskje ikke så mye å spare. Føler meg tryggere på at jeg får en kalesje med bedre passform på første forsøk ved å kjøpe originalkalesje.

 

Begge leverandørene benytter Markilux kalesjeduk, men det er jo som oftest ikke selve duken som slites mest. Sømmer, kantbånd, vinduer og hullene til festene er de som blir mest slitt.

 

Vi får se har ikke bestemt meg ennå for hva det blir til.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis en kalesje er "beyond repair" etter 3-4 år, så er det jo strengt tatt bare å levere den tilbake for å få ny kalesje....5 år garanti er det vel på sømmer og normal slitasjebruk på dette?

 

Ihvertfall burde du vel levert den inn etter 2 år, da den begynte å rakne?

Det kan jo ha vært en feilproduksjon/vare- for ellers hadde de sikkrt ikke levert de haugene av kalesjer som de gjør?

Du har sannsynligvis et godt poeng der, men vet ikke om det er noen form for presedens på forventet levetid på kalesjer? Hvor får du de 5 åra fra? Så uansett for meg en langvarig krangel, og det orket jeg ikke (det var heller ikke jeg selv som hadde kjøpt kalesjen, men forrige eier).

 

Kalesjen var iflg påsydd lapp produsert i -97 (båten ble helrenovert i -97 etter å ha vært ribbet for ALT av tjuvpakk). Kjøpte båten i -98, og fikk laget ny kalesje våren -02. Den gamle hadde da hanglet med stor flenge lappet med restene av en av mine dongeribukser siden sensommeren -01. En hyggelig fyr ansvarlig for ettermarked hos Nidelv innrømte at HH-kalesjene til tider hadde vært under pari og gav meg et brukbart avslag på ny, men erfaringen med HH/pris/muligheten for personlige "forbedringer"/skikkelig tilpasning/ikke problem med manglende kalesje i ukesvis gjorde at det lokale alternativet fremsto som utrolig mye bedre.

Link to post
Share on other sites

En kalesje kan vare betydelig mer enn enn 5 år! :lol:

Vi bytta i fjor, og da var faktisk den fremre delen av kalesjen den originale fra 1979! Den bakre hadde vært byttet ut en gang i mellomtiden.

Er det så rart da at vi kjøpte hos samme leverandør som hadde levert den originale :wink: Håper den holder, om ikke like lenge, så i alle fall mye mer enn fem år... (forresten, om noen skulle lure; Hübert er leverandøren)

Link to post
Share on other sites

De fleste store og mindre aktører benytter i dag Markilux37 som materiale, dette gjelder vel både Jens sagen, Alf Hansen og Hübert, hva HH benytter kjenner jeg ikke til, men de hadde vel en tynt kallesjestoff tidligere i allefall.... Uansette så kan du selv vekge materiale i kallesejen hos alle leverandørene... Det er jo du som bestiller og betaler.... og demred bestemmer hva du skal ha..

 

Kvalitetsforskjeller er det nok.... Det går mye på detaljer som sømmer, glidelåse og ol... Ser en på kallesjer sydd av de fleste så er det ikke en dobbel "lask" over glidelåser som er vertikale eller nesten vertikale.... mens en del av seilmakerne på vestlandet syr dette på alle glidelåser...

 

Siden jeg sydde kallesje til min egen båt så sjekket jeg rundt på detaljer fra flere leverandører... og de som jeg brukte som rådgiverer var damene hos Eteka.. De syr defintivt det flotteste jeg har sett og mest forseggjort også...... men det koster da... rundt 900 kr./ m2....

 

Nå tror jeg vel at levetiden er tilnærmet lik for de fleste kallesjer, vær og vind sliter jo mye på kallesjene så det å sammenligene ne båt som som ligger lunt med en kallesje og en som ligger værutsatt til blir jo ikke riktig.... Det er nok bruksmønstret som avgjør levetiden til en kallesje.. om det er 2 år eller 20år...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå kvalitet på kalesjer er emnet, hadde det vært artig å få noen meninger om noe jeg har lurt på lenge. I 12-13 år hadde jeg en NIMBUS fra åtti tallet. Disse svenske båtene har kalesjer med flotte syrefaste malje ringer på kalesjen, og ditto syrefast vrifeste på båten. Denne typen har ennå til gode å se på en norsk båt, selv nå over 20 år senere. Så også på min som er av nyere dato. Den "svenske" typen er stabil år etter år og går stort sett aldri i stykker. Den er også alltid utrolig lett å feste uten maktbruk. Nå er det tilbake til banning for huller som enten er for stramme eller for slakke og forandrer seg fra år til år. Vi betaler både hundretusener og millioner for disse båtene. Hvorfor blir da stål typen på kalesjefestene ikke tilbudt engang? Ved skifte av kalesje var det Alf Hansen som leverte min, forøvrig med kjempeservice rett før fellesferien, så kalesjen kan bli produsert i Norge. Hva er da grunnen til at ingen norske båter har disse flotte festene?

Link to post
Share on other sites

Mitt råd som tidligere seilmaker er å be om Markilux eller Sunbrella, det er de eneste stoffene jeg vet om som tåler sola, en seilmaker jeg jobbet for i tropene, sa de tålte 7 år i sola!

 

Vriknapper som Obros nevner, er det bare å spesifisere til kalesjemakeren, han har det, men du må betale for det! Arbeidet og materialkostnadene for disse, og de fine Tenaxknappene(til å løfte), er betydelig høyere enn med kalesjeknapper og knapphull i PVC. Og innledningen til tråden var jo kvalitet eller pris...

Link to post
Share on other sites

Mergulhito nevner at det bare er å bestille kalesjefestene av topp kvalitet. Det er sikkert riktig, men det som forundrer meg er at folk kjøper nye båter til +/-millionen og ikke vurderer/blir tilbudt skikkelige festeanordninger som, ved leveranse av ny båt, i utgangspunktet sikkert bare er et par tre lapper i forskjell (antatt). Når først båten er bygd, må alle fester på båten skiftes, målene hos kalesjemaker blir litt anderledes, og hele greia henger litt høyere enn dersom båten ble levert med dette kvalitets systemet. Argumenter om at det er litt billigere med "norsk" system, virker helt fantastisk i denne millionklubben (nye båter) spør du meg. Kvalitet lønner seg på slike bruksting.

Link to post
Share on other sites

Hantoen min fekk sin forrige kalesje frå Alf Hansen (Trondheim) i februar 1994. 12 år etter vart han riven i filler av januarstormen Narve. I mellomtida har nokre av saumane vore oversydde, og det er skifta vindusplast.

 

Ny kalesje etter gamle mål kosta 9000 kr. Eg måtte flytte til på festeskruene, elles passa den godt. Dei gamle bøylene er framleis like gode.

 

Narve gjorde skade på alle kalesjane i småbåthamna vår så nær som ein. Sidan båten min har ligge ute både sommar og vinter, må eg seie meg godt nøgd med kalesjen. Problemet er tung snø. Eg hadde tenkt å bøte på det problemet med ein Hansentopp (topphatt) i eit glattare stoff (2000 kr). Men i staden selde eg båten og kjøpte ein Viknes utan kalesje. Men det er ei anna soge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...