Jump to content

Vaskemiddel for toalett?


index

Recommended Posts

Har et lite spørsmål som fruen kom opp med i helgen. Da dette er vår første sesong med septiktank, så er vi litt skeptiske til hva som kan brukes til rengjøring av toalettet. Det er vel sikkert ikke alle vaskemidler som egner seg i septiktanken, med tanke på den prosessen som foregår der... Så i mangel av fornuftige svar på nevnte spørsmål, foreslo jeg en skvett sanitærvæske til å rengjøre skåla også. Det gikk jo forsåvidt fint det også. men hva bruker dere andre til dette? Greit å vite hva som går og hva som absolutt ikke går. Regner med at Klorin for eksempel er fy fy i denne sammenheng.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Regner med at Klorin for eksempel er fy fy i denne sammenheng.

Hei.

 

Bruker du "blåvann", gammeldags sanitærvæske med Formalin på tanken, kan du gjerne bruke Klorin. Formalin dreper jo selv alle former for bakterier i dassen. Men ved bruk av biologisk sanitærvæske som f.eks. Green Viking, er så absolutt Klorin fy, fy! Her gjelder det nemlig å ta vare på de "snille" bakteriene (de aerobe som bryter ned dritten uten å lage lukt). Vi bruker vanlig toalettkost og rent vann. Tørkepapir og rent vann er også greit for sete osv. (men ikke kast papiret i dassen!)

 

Lars H.

(som får skrivekløe hver gang det spørres om toalett i båt

og da anbefaler Dassens Bibel av Peggy Hall!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte sanitærvæske på Obs Bygg, en 2,5 liters flaske med miljøvennlige og snille bakterier og en diskret duft. Hadde egentlig tenkt å kjøpe Green Viking, men fant ikke noen som solgte den i forbifarten. Så da får Obs bakteriene gjøre jobben i første omgang.

 

Kanskje best å ikke bruke vaskemidler da ja. Nå er tanken ganske liten da, så den må uansett tømmes hver andre dag eller så. Men uansett så er det vel fornuftig å ta hensyn til prosessen som foregår inni der for å unngå luktproblemer. Drittlukt vil man jo helst ikke ha...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt på hvor man får tak i disse Unitor produktene. Husker du også anbefalte Unitors alternativ til sanitærvæske, men hvor finner man en forhandler som har denslags?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette hørtes ut til å være et uuuuutmerket produkt! Det er helt etter mitt hode, nei nese mener jeg. Men kan det kjøpes i vanlige butikker/båtutstyrsbutikker, eller må en få det fra Unitor i Oslo? Og prisen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du må nok til Unitor og du slipper vel neppe unna med mindre kvantum enn en kartong a 12 flasker a 1 liter; men da har du til bad og WC i heimen også. Ikke et mirakelprodukt, men det holder hva det lover. Prisen husker jeg ikke.

 

Jeg har også brukt Unitor Aquabreak avfetting; også denne er biologisk (sitrus-basert). Den tar det som er, i alle fall med litt mekanisk hjelp. En 20-liters dunk holdt i to år, til både båt, bil, MC, hus og hagemøbler etc.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 15 år senere...

GAMAZYME BTC 12 X 1 LTR

Unitor™ Gamazyme™ BTC er en unik biologisk aktiv flytende formulering som inneholder spesialiserte bakteriestammer, biologisk nedbrytbare lavtskummende kjemiske rengjøringsmidler og antiskummidler.

 

 

GAMAZYME DPC 4,0 KG

Produktkode

Produktgruppe:
 
656
 
Produktnummer:
 
587055

Unitor™ Gamazyme™ DPC er en konsentrert biologisk aktiv pulverformulering som inneholder en blanding av patenterte bakteriestammer, spesielt utviklet for å håndtere kloakkavfall. Den er pakket som vannløselige poser (Solupac).

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...