Jump to content

Jeg har fått 18 fots-syken!

vikers

Recommended Posts

Har holdt på med et stort prosjekt i danmark i en tid nå, og jammen gikk det min vei... :flag:

Nå skal det jammen læres seiling på høyt plan her - på gammelmåten kan skjønne. :lol:

Har skaffet meg en frakte-galeas på 48 fot - bygd i danmark på 30-tallet, som så flott ut inntil en liten brann tok styrhus og dekket fra mesanvant og akterover. Mesanmast kan reddes, men bommer må skaffes. Dekk må legges, nytt styrhus bygges og rekke må settes opp. Så det er mye snekker-arbeide og pussing på denne også, men båten er flott i skroget, den ligger på vannet tett og fin - motoren er en Renault truck fra 1984 på 120 HK - ferskvannskjølt med kjøling langs kjølen - RPM? gir 3:1 med ny aksel og propell fra 2002, da den også var på slipp for bytte av alle dårlige spant, bunnsmørt mm.

I 2002 ble den også bygd om til å kunne ta charter-turer, slik at det er sengeplasser til 12! :lol: og plass til 12 rundt bordet i salongen - håper ikke mor mener at vi skal bli så mange selv om vi nå har sengeplass til dem. :eek:

Jeg skal nedover til uken for henting av alle papirer, orginaltegninger og diverse, samt ta mål slik at jeg kan forberede bygging av midlertidig dekk, styreposisjon og rekke. Båten skal jo seiles hjem kan skjønne - forhåpentligvis i løpet av juli/august månedsskifte (20 timer ved godt vær).

Legger ved et før og nå-bilde - så kan dere jo selv bedømme hvor gal vi trebåtfolk er....men nå har jeg jo fått pinne....mange pinner til og med! :lol:

Må også si at fra mesanvantet og fremover er båten så godt som uskadd...og full seilgarderobe minus mesanseil - følger med.

Bilde

Slik så den ut rett før den brant

Bilde

Slik ser den ut nå...

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

god bedring !

Forresten; si meg;

liker ikke ihuga trebåtfolk å være på sjøen ? Jeg mener, såsnart båten er tett, dvs. at den ikke tar inn mer vann en reale pumper kan holde tritt med, og da etter omfattende bruk av lusing, mauring, lensing, dreving, oljing, lakking, black varnish, ferm, tec7, fett, smør, talg, blyplater og det som værre er; er det på`n igjen med nytt, større og enda værre prosjekt.

Artig at noen er gærne nok til å holde på med sånt, båten ser kul ut, og ser absolutt ut til at den behøver så en kjærlig & pleiende hånd.

Suzuki

No boat needed..

Jeg har den båten... Noralotte ligger på sjøen - tett etter bruk av litt farm 80. og mye god olje. Lensepumpa har jeg glemt hvordan høres ut... :rolleyes:

Men...det er bare noe med det å pusse opp. Jeg har blitt helt hekta, nå som jeg ser at jeg klarte det greit med Noralotte, så hadde jeg lyst på et prosjekt til - så hvorfor ikke en galeas? :crazy:

PS: prisen hadde en medvirkende årsak her + at den ligger tett og fin i skroget og med en motor/gir som fungerer, er ferskvannskjølt og ikke er så veldig gammel. Mulig klarer jeg å få med kona og minstejenta et år til varmere strøk (ref en tidligere tråd) om noen år - og da er båten "i havn".

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Forrige eier sa at han seilte den i lett vind alene, men at du må være sterk for å få spent opp storseilet. Tror nok ikke jeg vil gjøre det de første turene... . :lol: , men han seilte alene uten problemer sa han.

Grattis, sjøl om jeg visste dette da :wink:

Har sett på båt jeg også, venter på bilder bare.

Men her er mange års prosjekt, slik som ofte skøyter er.

Blir aldri ferdig, det er hele tiden noe som må flikkes på. Det beste er igrunn at man har ett flytende prosjekt som kan brukes når man er lei pussing :yesnod:

Lykke til, håper det er min tur snart

Takk for det...og 5 år er i alle fall hva mitt første delmål er. Da håper jeg at jeg kan ha en god bruksferdig båt som faller godt i øyet på alle som ser damen. Samtidig bør jeg ha lært meg det aller mest grunnleggende for denne type seiling og ikke minst litt pugget "fremmedordboken" på ord og utrykk fra forrige århundre. :smiley:

Jeg satser på å bygge henne tilbake til orginal stand, men ifølge de som mener å kunne det så var ikke styrhuset fullt så høyt opprinnelig, så muligens blir det noe lavere...det må uttegnes først - så får vi se...men det er om et par år eller så...

Gratulerer med flott skute.... når kan vi den i øyesyn i Grenland da... ??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takker igjen alle! :cheers:

Regner med at jeg får hentet den fra Danmark i månedsskifte juli/august, så da kommer jeg opp skienselven da. Den gjør 7 knop i marsj, så jeg tar vel turen på 20 timer eller så - deler den nok opp med et stopp langs svenskekysten et sted. Unødvendig å seile i mørket :cool:

Hun skal garantert bli flott - og i motsetning til andre båter så skal denne brukes mye tid på ...og gjøres med omhu og nøyaktig på alle områder. Fordelen her er jo at det "bare" er snekker-arbeide, da motor/skrog og mesteparten av rigg/seil er i god stand.

Kan jo selvfølgelig ikke komme fort nok igang, og er glad jeg har en kone som sier at jeg IKKE bare kan reise ned og hente den idag. :nonod: ..... :lol:

Takk, dospen!

Intet våger - intet vinner....og jeg nærmer meg de førr........ :sailing:

Det blir det nok en god stund til, men når jeg først starter så blir det nok en full website ut av det...og en tråd her, selvfølgelig. :smiley:

Nå skal sommeren nytes med familien i Noralotte. Vi skal ha 2 uker, hvor vi skal Skien-Kristiansand-Skien så det blir ikke pussing i sommer. Kanskje en mattsliping og et strøk ved Risør om været er bra... :wink:

:lol:

Takk LK6647!

Det var potensiale jeg falt for også. Rart hvordan man kan ståog se på et "brannvrak - og bare se en flott skute med flotte linjer! :lol:

Hun går 2,60 dypt sies det - så litt mer enn Noralotte er det jo...

Må revurdere oppankringsplasser etterhvert.... :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...