vikers Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Neste år er nok noe optimistisk... Men om et par/tre år kanskje... Tøft! Gammel galeas (eller blir den en ketch når den er fritidsbåt? Galeas høres nå best ut synes jeg), bringer frem barndomsminner fra Christiane. Her er det sikkert tips å hente, ikke minst om rigging og seiling av skuta. Takk for link til Christiane..det var en flott skute. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Neste år er nok noe optimistisk... kan du ikke ha henne i hagen...som Bastard !!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 18 fot opp står det respekt av, vikers. Selv oppgraderte jeg 15 fot og synes igrunnen det er overveldende nok mht fysisk størrelse. Får nesten ønske deg velkommen i røyk- og sotsaneringsforeningen da. Det hadde vært artig med bilder under dekk. Håper du klemmer igang med en egen tråd med bilder om ikke altfor lenge. Og glem for all del ikke fyldig reportasje underveis og etter henting! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 kan du ikke ha henne i hagen...som Bastard !!! Men jeg er snart ferdig Jeg må opp i størrelse jeg også, lettere og jobbe ombord i stor båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Jeg må opp i størrelse jeg også, lettere og jobbe ombord i stor båt.Dette var da et knakende godt argument....som jeg ikke har tenkt på..... mon tro om fruen er enig der Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
vikers Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 (redigert) 18 fot opp står det respekt av, vikers. ...Får nesten ønske deg velkommen i røyk- og sotsaneringsforeningen da. Det hadde vært artig med bilder under dekk. Håper du klemmer igang med en egen tråd med bilder om ikke altfor lenge. Og glem for all del ikke fyldig reportasje underveis og etter henting! Takk for det! Røyk og sotsaneringsforeningen passer jeg inn i. Alle tips deromkring vil bli meget godt mottatt. Hvor innbetales kontigent? Bilder under dekk følger etter neste helg...skal nedover igjen da, og tar med kamera, så bildedokumentasjon skal det bli mye av. Egen tråd og eget nettsted vil det også bli både med bilder og reportasje fra henting og oppussing. Har "hyret" journalist, fotograf og mangeårig seiler som styrmann på hjemturen - så den vil nok bli fyldig dokumentert. Dette var da et knakende godt argument....som jeg ikke har tenkt på..... mon tro om fruen er enig der Om du kommer igjennom med den til fruen, så vil jeg gjerne vite hvordan du fremla dette... Redigert 7.Juni.2006 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
jorhei Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Gratulerer med ny staselig båt!!!! Gleder meg til å følge med videre, denne var jo nydelig Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Walter_S Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Du'ække sant, Vikers! Ikke er du skuddredd heller. Jeg trodde at "brent barn skyr ild", men det er nok ikke tilfelle med deg. Var ikke så alvorlig ment, det jeg sa. Jeg må bare ta hatten av for din tiltakslyst. En gammel frakte-galeas på 48 fot fra 30-tallet som skal hentes i Danmark. Ja, det er det nok ikke mange som hadde turt å hoppe på. Men du skal ha lykke til med hjemhenting og gratulere med nyervervelsen! Kjenner jeg deg rett så blir det mange timers underholdende lesning her på 'plassen, med bilder og greier...... Gleder meg allerede - vi lærer så mye av disse "prosjekt-trådene" ! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Du får melde deg inn i Nautica Shizofrenia Vikers, nå er du jo blitt gigantomist også. Pluss at du er rimelig shizofren fra før Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 ikke sant... Men fikk nettopp greie på at det er 24 volts anlegg ombord! Nå som jeg endelig føler at jeg har noenlunde tråd på 12 volt.... hva er forskjellen her?? Gjør meg glad å si at det bare er dobbelt opp med spenning, men eller det samme! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vikers Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Du får melde deg inn i Nautica Shizofrenia Vikers, nå er du jo blitt gigantomist også. Pluss at du er rimelig shizofren fra før Nå, ja. Tror nok jeg skal få skuta hjem, og kommet igang på prosjektet før medlemskaper tegnes både i Kysten og andre. Men vil nok måtte søke til endel miljøer for å finne kunnskaper som ikke finnes i marina`n for å si det slik. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
M/S Bastard Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Ja, da er Nautica tingen Der har jeg fått mye hjelp, og de er veldig hjelpsomme ellers. De driver jo ikke med annet enn driving og spikring av skrog (nesten da) og artige vår/høst treff Uansett, det blir morro og følge med på dette prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 7.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2006 Annonse i Grenlandsposten (eller hva avisa heter rundt elva der...): GAL, MEN SNILL MANN SØKER RIMELIG FAMILIETERAPEUT ANSATT PÅ HELTID! Dette står det respekt av Vikers. Gleder meg MASSE til å se hvordan dette skrider frem. Når du har tid er jeg helt enig i at dette er det riktige å gjøre. Vi lever bare èn gang på denne jorden, så det handler om å bruke sin oppmålte tid til det man har lyst til og interesse av. Lykke til! PS. Jeg vet hvor du bor, så ikke bli overrasket over inspeksjonsbesøk til høsten... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2006 Fra jeg i mange år duppet rundt i fars snekke 19" med bærbar primus, vann på flasker, og kanskje fikk med mor en helg i året og siste året i 30 fot - så har drømmen helt fra jeg var ungdommen vært en rimelig stor båt...stor nok for hele familien + noen til, men samtidig ikke større enn at jeg med god oplæring og mye trening kan mestre den alene. Ursa er nettopp en slik båt. Med de kostnader jeg vil få for en ferdig båt her, så passet det også inn i en småbarnsfamilieøkonomi (med litt igjen på skatten ). Det gikk forøvrig fire programmer på NRK2 for 3 år siden fra Danmark - Et Kysten rundt-program, hvor M/S Ursa var skipet som hadde filcrewet og programledere boende ombord mens de seilte rundt langs kysten. : http://www.nrk.no/programmer/sider/langs_nord-jyllands_kyst/ Litt rar egentlig at denne båten ligger nå i Aalborg Skudehavn og er min. Gleder med villt til å komme ned å starte forberedelser på onsdag - søndag. Skal skjære bort alt forkullet treverk, motere ny rorpinne med nye beslag, montere styreanorningen på waiere, trinser og kjede, legge noen nye dekksbjelker/knær akter, og noe ny dekksplank. Alt sammen er kun midlertidig og vil bli revet så snart båten er ved kai i Skien, så teak/mahogny/eik og lerk finner du nok ikke denne gang. Men det skal lages ordentlig, høvles til, gjøres tett (dekket nates), rekken settes opp midlertidig, og det hele får et strøk eller to av maling i samme farger som resten av båten. På denne måten vil det kun være styrhuset som mangler, men det får heller være På den måten vil Ursa af Aalborg seile ut av Skutehavnen med flagget til topps, og ikke som et brannvrak - noe jeg føler er viktig. Fyldig referat med bilder kommer neste mandag, da jeg er hjemme igjen. Når alle ledninger fra motor til styrhus er brent av og må legges opp nytt: så har jeg noen spørsmål til motorstart: På dieseltenningslås: Har jeg "Tenning på" ...til strøm fra batteri, via sikring? Neste "All strøm på " ..til strøm fra batteri, via sikring? Neste er "Gløding" .... til glødespiral og videre til glødeplugg Neste er Startpos. og går da med strøm til startmotor. Skal startmotor ha minus fra motorblokk, eller fra - på ett av startbatteriene? Det er strengt tatt ikke mer enn dette som skal til for å starte kverna? Eller hva glemmer jeg? gløding (den ledningen skal til glødespiralen og videre til glødeplugger? S Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2006 Fra jeg i mange år duppet rundt i fars snekke 19" med bærbar primus, ........ Jeg håper den var 19' og ikke 19"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vikers Svart 11.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2006 Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Dalton Svart 13.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2006 Må bare si at jeg er littegrann misunnelig nå. Nydelig skute!! Gratulerer med ny båt, og hva trebåt-galskap angår... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Tarsis Svart 13.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2006 Eit tips: Det er fleire 24V artikkler frå maritim på qxl http://auksjon.qxl.no/Maritim+B%E5tutstyr Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2006 Det er strengt tatt ikke mer enn dette som skal til for å starte kverna? Eller hva glemmer jeg? Hvis det ikke er stoppwire så må du i tillegg ha strøm frem til stoppsolenoiden for at den skal starte. Og glødingen må gå via rele, men dette står vel allerede på motoren skulle man tro. Angående minusen så kommer dette an på om det er en eller topolt anlegg. Hvis du har topolt, som ikke er usannsynlig i en båt av denne størrelsen, så må minusen koples tiil batteriet ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vikers Svart 19.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Heisan....... Da har det tatt sin tid siden siste oppdatering i denne tråden, men det er ikke fordi galeasen er gåtttil bunns, brent helt opp, eller annet. I siste del av juni/primo juli, så hadde jeg 3 korte turer til Aalborg hvor jeg fikk litt overblikk, revet endel, ryddet opp og startet såvidt klargjøring og bygging av provisorisk for seilas hjem til Skien. Etter det har jeg hatt en ukes ferie i Frankrike som var halvveis fin og halveis ikke fullt så fin og siden det har det vært sykehusopphold med det hærsens hodet. Et hodet som nå går jæ¤#& billig, men uansett pris blir det trøblete å bli kvitt tror jeg. Har altså blitt lite turer i Furuholmen i sommer - mye mindre tenking og forbereding av Ursa til Norge, men det hjelper seg og jeg håper og tror at jeg skal kunne komme meg nedover en siste planleggingstur i slutten av august, før hjemseilas noen fine dager iløpet av september. Første gangen jeg kom ned til skutehavnen var en torsdags natt til fredag kl. 01.30 (Kystlink fra Langesund - Hirtshals) og jeg så et totalvrak som var helt utbrent i mine trette øyne. Det så slettes ikke ut som de bildene jeg hadde fått tilsendt ( bilder som jeg senere fikk greie på var tatt 4 år tidligere - rett etter brannen). Nå hadde båten ligget stille i 4 år uten tilsyn i altslags vær og så nettopp slik ut - men...men... Dagen etter med stekende sol og blå himmel så var optimismen på oppadgående, bilder ble tatt (se nedenfor), en viss form for oversikt forsøkt oppnådd - deretter var det tid for en gedigen middag, noen iskalde og etterpå var det bare å gå på med krum nakke. Litt arbeid er det jo..... Litt huller var det jo også under der styrehuset var stått....og her er det hull over motorrom. Motor, og motorrom var jo en hel roman i seg selv.... , men mye rydding, fettløsing, og pussing så så det faktiskt ikke så galt ut. Alt av ledninger fra styrehus var selvfølgelig totalskadd, alle batteri smeltet men tro det eller ei....alle viftereimer, gummislanger etc. på selv motoren var like hele, og det er fortsatt fult nivå med kjølevann i motorens ferksvannstank. På siste tur ble motoren såvidt startet opp (kun for å sjekke at ting sveiv og at det tente), og det ser ut til at alt er på nett!!! Om motorrommet var ille, så vet jeg ikke hva jeg vil si om veien frem til motorrommet... Etter at jeg hadde fjernet alt søppel ombord, så fløt båten betraktelig høyere i vannet... Tror kanskje denne bysse ikke lenger kan kalles danskebysse ? Kun "Well done" fra denne byssa.... Hovedruffen er delvis brannskadet og resten er sotskadet - for seilas hjem så har jeg kun malt på et par strøk med maling slik at det ikke lukter så ille brent, samt at det ikke soter og er så skittent. Forruffen og mellom-ruffen er mer eller mindre uskadet, med sengeplasser til 6 personer så det blir gode og rene sengeplasser på tur hjem... Forskipet er egentlig i god skikk, men trenger sårt litt puss og olje. Det som er den store fordelen med Ursa er at hele skipet er bygget med massive planker. I Rufftaket er det teakstaver på ca. 70 mm. tykkelse, i dekket er det natet oregon pine-staver på 50 mm. tykkelse - så jeg kan slipe noen ganger til på disse. :) Gaffelen til stormasten er i grei nok stand.....bom og gaffel til mesanmast har jeg fått tak i fra "Isefjord" - Danmarks eldste skonnert som nå hugges i danmark. Før den ble helt pinneved fikk jeg altså mulighet til å kappe av en bom og en gaffel derfra, samt endel blokker, kofilnagler, endel smijernsarbeider, jernbeslag etc... så flaks må også til!!! Jeg har nå alt av deler som skal til for en komplett 2 masta galeas (utvendig) - så nær som mesanseil, men der har jeg noe på gang, kanskje Etter å ha tømt Ursa for kull og søppel og revet ned alt som var av svekket materiale, så var det på tide å starte med å bygge opp litt provisoriskt slik at jeg har noe å stå på, og kunne gjemme meg under/bak på tur hjemover. Startet med et styrhus... Som dere ser så er dette helt provisorisk, og den planken på relingen er kun der for at jeg ikke skal miste så mye i vannet mens jeg jobber. :)..... Jeg har skansekledning liggende som jeg tar med meg til norge og setter opp sammen med nye rekkefester akter. Ny styrepullert er montert med kjetting og vaier - rorpinne skal monteres neste gang sammen med gass/gearvaier. Seil holder jeg på å gå over - jeg har 3 forseil og 2 toppseil som er helt ok....et storseil som jeg reparerer, og så må jeg skaffe meg et mesanseil (men der har jeg muligens noe på gang).... Når jeg har pusset opp, og skal ta i bruk - så skal det nye og fine seil til, så blir nåværende nødseil og reserve. Styring - gass - gear ....... Da har jeg vel alt som behøves på tur Aalborg - Skien, da? Håper at tidsplanen holder nå fremover og at Ursa ligger fortøyd i Skien i løpet av september. Oppdateringer skal jeg forsøke å få til når det er noe å vise til.... En "hodeløs" vikers som tar hele sommerens oppdatering på en gang. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Sydvesten Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Jeg hadde ventet på en oppdatering i denne tråden og endelig kom den... som jeg kan se så blir du ikke arbeidledig med det aller første... Utganspunket er nok bra, men litt jobb er det jo... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
vikers Svart 19.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 LITT JOBB..kan man trygt si.. , men det var jo meningen her. Om 2-3-4, kanskje 5 år så kan jeg forhåpentligsvis stå på dekket av en flott skute og tenke at den bare har kostet meg 1/5 av hva jeg hadde måttet betale for den i topp stand, og ikke minst tenk på all den moroa jeg vil få i årene fremover.. :smash: Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Wicma Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Lykke til med nytt prosjekt Ser at du har en masse pågangsmot. Har mange esker med skipsspiker og annet seilskute utstyr, send en IM hvis du er intresert. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Forstår i bloggen din at du måtte gi opp seilskøyten fra Danmark av helsemessige årsaker. Men nå ser det ut til at den er på vei til Norge likevel! http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=156&page=2 Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Det var da en fantastisk flott båt, gratulerer å lykke til :) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.