Jump to content

Er Sønnak Freeline 115 Ah et "kombibatteri"?


jorhei

Recommended Posts

Selgeren tar feil, Sønnak Freeline er et forbruksbatteri, og et meget godt ett! Mine tre på 115Ah er nå på vei inn i sine 9. år og er helt fine fremdeles! (men de har fått godt stell :cool: )

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Skal ha to forskjellige banker; en startbank og en forbruksbank.

Da ville jeg byttet det tvert! Og du har ikke bruk for 115Ah til start, du klarer deg leeeenge med et rent startbatteri på 60Ah dersom du ikke må kinne 5 minutter for hver start..

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vet at det høres veldig mye ut med et 115 Ah startbatteri på en motor som er 25 hk. Men det var dette vi fikk anbefalt av importøren av motoren, og derfor velger vi å gå for det.

 

Men vil jeg merke noen forskjell på et 115 Ah "reint" startbatteri og Sønnak Freeline sitt batteri når jeg starter motoren? Det kan ikke skade motoren på noen måte å bruke et forbruksbatteri til å starte med?

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post

gutta med gamla; vi har diskutert dette flere ganger før. Hvem i alle dager har gitt dere det idiotiske ( med respekt å melde, men bare litt ) rådet om å sette inn et 115Ah batteri, for å starte den lille symaskina deres ?

 

I traktoren min, en 90 hester, som skulle startes midtvinters i tjue kalde grader, hadde jeg et 110 eller 120Ah batteri. Dette holdt helt fint til denne.

 

Eneste dere oppnår ved å velge et alt for stort batteri, er unødvendige kostnader, samt unødvendig vekt.

 

Et 60Ah batteri er MER ENN NOK til en 3sylindret 25 hester, som er ny, i god trim, og kun i bruk midt på sommeren.

Mine 5cent er at et 40Ah batteri er MER ENN NOK også, men det er greit å ha litt ekstra.

 

PS - ser at det er importøren som har anbefalt dette batteriet. Dette er regelrett tullprat, og åpenbart noe han overhode ikke har greie på. Spør Hulda hva han bruker for å starte opp V8`en sin.

Er motoren så dårlig at dere trenger et 115Ah batteri for å få start på den, foreslår jeg at dere kontakter en advokat, for å få igjen pengene deres. Da er nemlig motoren ikke sånn den bør være, eller sånn den skal være.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Tror faktisk det er et slikt jeg har til startbatteri i min båt. Ikke som et bevisst valg, men da vi sjøsatte båten i Bergen før hjemturen så viste batteriet som var i båten seg å være ubrukelig! Heldigvis så viste det seg at havnesjefen hadde et nytt slikt stående, så da ble dette montert i stedet. Og det har fungert veldig fint det året jeg har brukt det, starter både sommer og vinter!

Og min motor er på 54hk, og krever nok ikke mindre startstrøm enn deres!

 

Hvis motorleverandøren anbefaler denne størrelsen så ville jeg ikke ha gått ned i størrelse. Greit å vite at man har startstrøm nok uansett.

 

Har også montert inn to stk av samme sort som forbruksbank for et par uker siden, og disse fungerer også utmerket! Målte spenningen etter snaut to døgn i samme havn i helgen, og disse lå da på 12,48V. I følge tabeller her på BP skulle dette tilsvare 75% kapasitet. Så da har jeg strøm til 3-4 døgns normal bruk med disse to, omtrent slik som jeg hadde håpet på forhånd. Kjekt å se at ting fungerer slik man ønsker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

På min AQAD 31 som er en 4 sylindret diesel på 2,4 liter og 130 har jeg et lite 60 amp. startbatteri. På varme dager går det greit men om vinteren så kobler jeg både inn startbatteriet og forbruksbanken, totalt ca. 300 amp. Merker at starteren går raskere rundt og motoren startet lettere da.

Link to post

VP 55hk, 4 sylindre, 2,2liter, 2,0kW starter, anbelafalt batteri 70Ah.

Gamle Perkins på 40 hk fra 1960 greide seg i alle år med 88Ah, også med temp ned mot 0 grader om høsten.

 

Ser av manualen hos Sole at dere har starter på 1,7kW. 115Ah er å skyte spurv med kanoner som i og for seg ikke er galt. Bifaller Suzuki her. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hva som er å anbefale som et startbatteri kan være ganske forvirrende. Her er det som Sønnak skriver selv om et startbatteri.

 

"Startbatteriet

Ved valg av startbatteri må det tas hensyn til:

• Plassen som er bestemt for batteriet.

• Den festeanordning som benyttes til batteriet.

• Den ønskede startkapasitet og reservekapasitet/totale energimengde (Ah).

Mens batteriets utvendige dimensjoner oftest er gitt av bil- og maskinprodusentene, bestemmes den innvendige konstruksjon av batteriprodusenten. Batterier med samme utvendige mål kan ofte ha forskjellige innvendige konstruksjoner.

Konstruksjonen er avhengig av de tekniske og klimatiske krav batteriet stilles overfor. I Norge med en kald og lang vinter er det derfor viktig med størst mulig startkapasitet. For startegenskapene er den samlede plateoverflate av stor betydning. Størst mulig plateoverflate vil gi de beste egenskaper.

Plateoverflaten er avhengig av platestørrelsen og antall plater i batteriet. Det er viktig å være klar over dette, og vi anbefaler at man til startformål velger et batteri med størst mulig samlet plateoverflate.

Dette oppnås enten ved at batteriet har stor samlet plateoverflate, som f.eks. Exide Maxxima - et rekombinasjonsbatteri med AGM teknologi. Eller velge et batteri med flere plater enn tilsvarende

standard modeller, f.eks. Sønnak Millennium 3 eller Sønnak Powerline."

 

De sier dette om Fritidsbatterier:

 

"Med fritidsbatterier menes blyakkumulatorer spesielt konstruert for mindre utlading over lengre tid. I disse konstruksjonene benyttes et annet forhold mellom positivt og negativt aktivt materiale enn i batterier konstruert primært for startformål. Denne typen batterier kalles ofte cyclingsbatterier. Til fritidsbruk, som reise-TV, lys i campingvogn, lanterner etc. og til start i lystbåter, anbefales Sønnak Nautilus Freeline som er spesialkonstruert for dette formålet."

 

Likevel kan de i neste omgang si dette om Nautilus Freeline:

 

"Batteri under grønn kategori (Nautilus Freeline) anbefales dersom kjøretøyet

 

* har hyppige kaldstarter

* ofte parkeres uten motorvarmer

* har noe elektrisk ekstrautstyr

* eventuelt har dieselmotor"

 

Enkelt å forstå? Det ser faktisk ut for at uansett hva selger sier så har han dekning for sin påstand?

:crazy:

Link to post

Nautilus Freeline 115Ah leverer 950A ved 0 grader og kan utmerket godt brukes som et startbatteri. Jeg har 3 slike og bruker denne banken som hovedbank til alt mulig, inkludert start.

 

Helt greit å bruke som startbatteri i båten, men hvorfor sløse bort et slikt batteri på start? Du bruker 0,5 Ah på en treg start med en 250A starter. Hvorfor ikke bare kjøpe et 60Ah startbatteri til 3-400 kroner? Hvorfor skal du på død og liv ha et slikt batteri som startbatteri? Det veier 30 kilo og har en masse Ah som du aldri får brukt. Du sløser bort penga dine på å kjøpe et statbatteri som er 4 ganger dyrere enn det du trenger.

 

Generelt har store forbruksbatterier fint lite problemer med å bli brukt som statbatterier i båt. Et slikt 115Ah forbruksbatteri kan levere like mye startstrøm som et 60Ah startbatteri. Minst like mye. Startstrøm er ikke problemet. Problemet er plass, vekt og pengesløsing.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...