index Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 I håndboken til min motor står det minimum 90Ah til sommerbruk og minimum 110Ah til helårsbruk. Selvfølgelig ikke nødvendig hver gang man starter, men veldig greit å ha de få gangene motoren er litt tung å starte. Opplevde dette for halvannen uke siden, da vi skulle hjem fra helgetur og motoren ikke ville starte. Greit med litt stort batteri da slik at man kan feilsøke og gjøre flere forsøk. Og vekten spiller uansett ikke så veldig stor rolle i en snekke da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hookie100 Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Hei har nettopp skiftet ut mine to 115ah batteri. kjøpte to Sønnak 115ah, billig på Wave. jeg har en Askeladden Beetle. har vender slik at jeg kan bruke begge til forbruk, eller kombinere, start forbruk. fungerer utmerkt. i denne båter er mercruser sin 116 diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Og du har ikke bruk for 115Ah til start, Lars H. Hva skal jeg si som har hektet 2x150Ah på "startbanken"....... og 2x200Ah som forbruk....Vel jeg bruker nå bankene om hverandre da... stort sett begge to samtidig.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
vikers Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Diskuterte med en kar i havna idag, og han sa at dette med start - forbruksbatterier nå mer eller mindre går om hverandre. Tidligere var det større forskjell, men nå er det så mange duppedingser som krever oppstartsstrøm så forbruksbatterier(fritid) er nesten identiske som startbatterier i oppbyggingen. Men som sagt....hear say... Jeg startet i alle fall opp en OM 636 på et 70 ah fritidsbatteri fra Biltema ifjor - da visste jeg ikke at det var forskjell, og kjøpte to fritidsbatterier - ett til start og ett til forbruk...og det fungerte helt fint det. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Marwin Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Hmm.. E-Tec BØR ha Optima startbatteri (Sier leverandøren) Hadde 2 stk. 60Ah fritidsbatterier i båten; Med 55 Hk Suzuki 2-takter, gikk det greit å starte på kun ett batteri, men etter at jeg skiftet motor, var det problemer med å få start, selv med BEGGE batteriene inne 1 stk. 60Ah Optima ble innkjøpt, og DA ble det skikkelig liv i starteren. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 For meg så virker det som om Freeline blir "slitne" av og fungere som Startbatteri. Det kan være en god lader hjelper noe, eller at det kan være individuelle forskjeller på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 (redigert) Filosoferer litt.... Et startbatteri har lavere indre motstand enn et fritidsbatteri; Det betyr at det kan levere mere strøm i korte øyeblikk enn et fritidsbatteri; Okey; Men i startøyeblikket vil spenningen falle endel, for så å "sprette opp" igjen når startermotoren stoppes... På et fritidsbatteri (hvis DET brukes til start) vil spenningen i startøyeblikket falle til en enda lavere spenning, for så å "sprette opp" igjen når startermotoren stoppes; Hmmm... Hvis man paralellkobler 2 (like) batterier vil indremotstanden (toltalt) halveres, alså batteriene kan levere dobbelt så høy (start)strøm. Men se på hva vi har ombord: Ett startbatteri og ett forbruksbatteri; Hvis vi kobler inn BEGGE under start, vil mesteparten av startstrømmen trekkes fra startbatteriet (så klart, pga. den lavere indremotstanden), MEN FRITIDSBATTERIET VIL OGSÅ GI ENERGI, selv om denne er noe mindre enn hva startbatteriet leverer i startøyeblikket! Dette var tankegangen min... Såhh til det praktiske: Lå for noen år siden i en uthavn uten landstrøm; Slurv med strømforbruket (OG batterivenderen) gjorde at startbatteriet var nesten "tomt"; Ved startforsøk, var det bare så vidt at starteren sveiv rundt, men ikke nok til å får start på "kvenna" der bak. Fritidsbatteriet var heller ikke sprekt nok til å få start; Men da jeg koblet begge to sammen, ble det (samlet) nok strøm til å få igang "treskeverket"!! Såhh til lading... (Dette blir vill synsing!) P.g.a. at startbatteriet har lavere indre motstand, vil DET ta til seg mesteparten av ladestrømmen i begynnelsen; Etterhvert som DET fylles, vil mere og mere av ladestrømmen spises av forbruksbatteriet... Eller?? Redigert 25.Juli.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 For meg så virker det som om Freeline blir "slitne" av og fungere som Startbatteri. Det kan være en god lader hjelper noe, eller at det kan være individuelle forskjeller på batteriene.Les litt om MegaPulse her; Det KAN bedre (forlenge) batterilivet endel! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Juli.2006 Del på Facebook Svart 26.Juli.2006 CTEK sine ladere har også en slik pulsfunksjon. Vurderes sterkt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Juli.2006 Del på Facebook Svart 26.Juli.2006 Nope! Den har ikke HF-lading. Har en Ctec-lader; Den er god, men pulser ikke HF. (HøyFrekvens!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Anonym Svart 26.Juli.2006 Del på Facebook Svart 26.Juli.2006 Hmm.. E-Tec BØR ha Optima startbatteri (Sier leverandøren) Hadde 2 stk. 60Ah fritidsbatterier i båten; Med 55 Hk Suzuki 2-takter, gikk det greit å starte på kun ett batteri, men etter at jeg skiftet motor, var det problemer med å få start, selv med BEGGE batteriene inne 1 stk. 60Ah Optima ble innkjøpt, og DA ble det skikkelig liv i starteren. Du må huske at en billeverandør gjerne sier at bilen bør ha en bestemt type motorolje også.. Fordi de har en avtale med nettopp denne leverandøren.. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Jo-a... DET hender vel... Men E-Tec-en TREKKER høyere startstrøm! Optima-batteriet gjorde underverker! (Hvilke avtaler Evinrude evt. måtte ha med produsent / forhandler av disse, skal være meg usagt......) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frøken Fryd Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Har selv to banker som hver har 2 stykk 115Ah freeline, med den riktig gode stemningen fredag og lørdag og de riktige gjestene ombord har jeg endelig klart å tømme begge bankene Du må nok ha deg en generator ja Dette batteriet kan fint brukes som startbatteri, men i din båt ville jeg heller hatt 2 mindre batterier og en 1-both-2 bryter mellom de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.