Jump to content

Er Sønnak Freeline 115 Ah et "kombibatteri"?


jorhei

Recommended Posts

I håndboken til min motor står det minimum 90Ah til sommerbruk og minimum 110Ah til helårsbruk. Selvfølgelig ikke nødvendig hver gang man starter, men veldig greit å ha de få gangene motoren er litt tung å starte. Opplevde dette for halvannen uke siden, da vi skulle hjem fra helgetur og motoren ikke ville starte. Greit med litt stort batteri da slik at man kan feilsøke og gjøre flere forsøk. Og vekten spiller uansett ikke så veldig stor rolle i en snekke da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Og du har ikke bruk for 115Ah til start,

Lars H.

Hva skal jeg si som har hektet 2x150Ah på "startbanken"....... :rolleyes: og 2x200Ah som forbruk....

Vel jeg bruker nå bankene om hverandre da... stort sett begge to samtidig....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Diskuterte med en kar i havna idag, og han sa at dette med start - forbruksbatterier nå mer eller mindre går om hverandre. Tidligere var det større forskjell, men nå er det så mange duppedingser som krever oppstartsstrøm så forbruksbatterier(fritid) er nesten identiske som startbatterier i oppbyggingen. Men som sagt....hear say...

 

Jeg startet i alle fall opp en OM 636 på et 70 ah fritidsbatteri fra Biltema ifjor - da visste jeg ikke at det var forskjell, og kjøpte to fritidsbatterier - ett til start og ett til forbruk...og det fungerte helt fint det.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hmm.. E-Tec BØR ha Optima startbatteri (Sier leverandøren) :eek:

Hadde 2 stk. 60Ah fritidsbatterier i båten; Med 55 Hk Suzuki 2-takter, gikk det greit å starte på kun ett batteri, men etter at jeg skiftet motor, var det problemer med å få start, selv med BEGGE batteriene inne :smash: 1 stk. 60Ah Optima ble innkjøpt, og DA ble det skikkelig liv i starteren.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
  • 1 måned senere...

Filosoferer litt....

Et startbatteri har lavere indre motstand enn et fritidsbatteri; Det betyr at det kan levere mere strøm i korte øyeblikk enn et fritidsbatteri;

Okey;

Men i startøyeblikket vil spenningen falle endel, for så å "sprette opp" igjen når startermotoren stoppes... På et fritidsbatteri (hvis DET brukes til start) vil spenningen i startøyeblikket falle til en enda lavere spenning, for så å "sprette opp" igjen når startermotoren stoppes;

Hmmm...

Hvis man paralellkobler 2 (like) batterier vil indremotstanden (toltalt) halveres, alså batteriene kan levere dobbelt så høy (start)strøm.

Men se på hva vi har ombord: Ett startbatteri og ett forbruksbatteri; Hvis vi kobler inn BEGGE under start, vil mesteparten av startstrømmen trekkes fra startbatteriet (så klart, pga. den lavere indremotstanden), MEN FRITIDSBATTERIET VIL OGSÅ GI ENERGI, selv om denne er noe mindre enn hva startbatteriet leverer i startøyeblikket!

Dette var tankegangen min...

Såhh til det praktiske:

Lå for noen år siden i en uthavn uten landstrøm; Slurv med strømforbruket (OG batterivenderen) gjorde at startbatteriet var nesten "tomt"; Ved startforsøk, var det bare så vidt at starteren sveiv rundt, men ikke nok til å får start på "kvenna" der bak. Fritidsbatteriet var heller ikke sprekt nok til å få start; Men da jeg koblet begge to sammen, ble det (samlet) nok strøm til å få igang "treskeverket"!!

 

Såhh til lading... (Dette blir vill synsing!)

P.g.a. at startbatteriet har lavere indre motstand, vil DET ta til seg mesteparten av ladestrømmen i begynnelsen; Etterhvert som DET fylles, vil mere og mere av ladestrømmen spises av forbruksbatteriet...

Eller??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hmm.. E-Tec BØR ha Optima startbatteri (Sier leverandøren) :eek:

Hadde 2 stk. 60Ah fritidsbatterier i båten; Med 55 Hk Suzuki 2-takter, gikk det greit å starte på kun ett batteri, men etter at jeg skiftet motor, var det problemer med å få start, selv med BEGGE batteriene inne :smash: 1 stk. 60Ah Optima ble innkjøpt, og DA ble det skikkelig liv i starteren.

Du må huske at en billeverandør gjerne sier at bilen bør ha en bestemt type motorolje også.. Fordi de har en avtale med nettopp denne leverandøren..

Link to post
  • 1 måned senere...

Har selv to banker som hver har 2 stykk 115Ah freeline, med den riktig gode stemningen fredag og lørdag og de riktige gjestene ombord har jeg endelig klart å tømme begge bankene :rolleyes:

Du må nok ha deg en generator ja :lol:

 

Dette batteriet kan fint brukes som startbatteri, men i din båt ville jeg heller hatt 2 mindre batterier og en 1-both-2 bryter mellom de.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...