Jump to content

Problemer med lufting


bliss X

Recommended Posts

Får du full utslag på den lille hendelen på matepumpa? Det hender at nokken som driver matepumpa står litt ugunstig til og "sperrer" full utslag på matepumpe-hendlen.

 

Da kan man bare dreie litt på svinghjulet, slik at nokken får en annen posisjon.

 

P.S. Du har vel husket og åpne tankventilen etter filterskifte? :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ta av dieselrøret der det går inn i pumpa. Sett trykk på tanken, og vips så spruter diselen ut. Bruk lavt trykk, og skru igjen dieselrøret mens det renner ut. Start så opp og la den gå på rask tomgang noen minutter. Deretter kan du vaske all diesel som har havna i dørken og i motorrommet. Anbefaler kompressor til blåsinga. Har gjort dette flere ganger sjøl, og det fungerer fint hos meg.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Prøv å tørne motoren litt til du kjenner motstand når du pumper. Det pleier å hjelpe for meg.

Obs, her renner svarene inn, ser at Walter var et minutt tidligere ute enn meg med tørningen.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

....og jeg kan ikke merke hverken sug eller blås når jeg pumper med hendelen.

Har du åpnet den? Det sitter en liten (plast?)-membran inni. Kan hende den er punktert? Eller grov-silen i pumpa er tett?

 

Alt er er gjort som jeg pleier, og i tillegg har også jeg byttet alle slanger og koblinger fra motor til tank.....

Det kan jo være noe av årsaken. Skifte så mye i et diselesystem samtidig gir gjerne litt problemer med å få det tett. Luften kommer inn på de utroligst stedene...... :rolleyes: Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet a eg skulle lufte yanmaren på forrige båt. Pumpen virket ikke! Løsningen ble å fylle tanken helt full slik at diesel stod opp i påfyllingsslangen og dermed høyere enn motoren. Da slapp eg å pumpe, og dieselen rant frem av seg selv.

Noen har tanktoppen under fødepumpen.

 

Det virker som ventil(ene) i pumpen til Lasse har tatt kvelden. Noen slike pumper kan overhales (rep.sett), andre er det bare å kjøpe ny.

Link to post
Share on other sites

Kan være at du har fått urenheter inn i pumpen som gjør at ventilene ikke tetter. Blås med trykkluft inn gjennom tilførselen på pumpen og se om det kommer noe ut. Forsøk så å blåse med munnen motsatt vei, og hvis den er i orden er den tett denne veien.

 

Du kan også forsøke å sette sugesiden på pumpen ned i diesel og pumpe for å se om det kommer noe ut.

Link to post
Share on other sites

tips;

montert kikkventiler på tanklufting. Ha en propp av noe slag, som det er ventil på, f.eks en gummiball eller en avkappet flaske. Stapp denne neddi påfyllingshullet, steng luftingen, kjør på trykk med en gummibåtpumpe ( trykkluft fra dykkeflasker, kun for viderekommne... )

Luft filtre, og dyser. Start opp.

 

Mitt tips er at det fødepumpa som er kass. Disse er ur-dårlige fra VP.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er at det fødepumpa som er kass. Disse er ur-dårlige fra VP.

 

Suzuki

Det samme sa en mekaniker jeg har snakket med, - derfor skrudde jeg den løs - men er det noen som har synspunkter på dette med at man bør kunne merke om pumpa er ødelagt? Dumt å bruke penger på noe som kanskje er i orden.

 

skal uansett få mekaniker'n til å se på den i morgen :smiley:

Link to post
Share on other sites

åpne pumpa selv da vel. Er bare 4 skruer. Er den fin, trenger du bare ny pakning. Sjekk membranen ( det er den flate gummidingsen )

Tipper det er brist / hull eller sår i denne. Har du flaks, kan VP skaffe et rep. sett.

 

Ringer eller mailer du til Fredrik på Drevia, får du sikkert en splitt tegning tilsendt. Det er ikke SÅ mye deler inni en sånn liten fise-pumpe.

 

Gudd løkk !

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når jeg skifter filter så gidder jeg ikke å stå og jukke på fødepumpen. Jeg løsner på dyserørene og kjører på starmotoren til filtrene er fulle. Så tar jeg siste sjekken med fødepumpen for å være sikker på at luften er ute. Det går jo også an å fylle opp filtrene med diesel først slik at det går raskere å fylle dem. En gang så satte jeg trykk på tanken (hadde ikke strøm til startmotoren) ved hjelp av en fotpumpe på utluftingen.

 

Sist jeg skifter Racorfilter så var det faktisk ikke nødvendig med lufting. Satt på nytt tomt filter, startet motoren og filteret fylte seg selv uten at motoren fusket.

 

Eller så er fødepumpen slik at man ofte må dreie litt på motoren på reimhjulet for å få nok utslag på armen på fødepumpen.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen har tanktoppen under fødepumpen.

 

Det virker som ventil(ene) i pumpen til Lasse har tatt kvelden. Noen slike pumper kan overhales (rep.sett), andre er det bare å kjøpe ny.

Det hadde eg også, men eg fylte tanken så full slik at dieselen stod opp i påfyllingslagen under dollbordet. Dermed får man fall ned til motoren...

Link to post
Share on other sites

med fare for å bli stemplet som griseprater ( det var DU som begynte ) ja, du bør merke at den " suger seg fast på fingeren" når du håndpumper.

 

Suzuki

:lol: Takk. Det var det jeg også trodde, og i og med at man ikke merker noen ting så ...

Får håpe det ikke blir alt for dyrt.

Link to post
Share on other sites

Får håpe det ikke blir alt for dyrt.

husk....en riktig hobby skall vara både dyr o tidskrävande.......... :wink::wink:

 

ett tips.......

 

har hört om några som monterat en gummipump (typ utombordare) på slangen fra dieseltanken,

då går luftningen som en dans.... :smiley:

 

(det hjälper ju ikke dig i dette fallet da!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...