bliss X Startet 6.Juni.2006 Del på Facebook Startet 6.Juni.2006 Får ikke lufta systemet etter filterbytte. Uansett hvor mye jeg pumper, så kommer det ikke fram diesel. Mistenker luftepumpa. Har skrudd den ut, og når jeg pumper på hendelen burde jeg vel kunne kjenne at det suger eller blåser ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Får du full utslag på den lille hendelen på matepumpa? Det hender at nokken som driver matepumpa står litt ugunstig til og "sperrer" full utslag på matepumpe-hendlen. Da kan man bare dreie litt på svinghjulet, slik at nokken får en annen posisjon. P.S. Du har vel husket og åpne tankventilen etter filterskifte? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Ta av dieselrøret der det går inn i pumpa. Sett trykk på tanken, og vips så spruter diselen ut. Bruk lavt trykk, og skru igjen dieselrøret mens det renner ut. Start så opp og la den gå på rask tomgang noen minutter. Deretter kan du vaske all diesel som har havna i dørken og i motorrommet. Anbefaler kompressor til blåsinga. Har gjort dette flere ganger sjøl, og det fungerer fint hos meg. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 (redigert) Prøv å tørne motoren litt til du kjenner motstand når du pumper. Det pleier å hjelpe for meg. Obs, her renner svarene inn, ser at Walter var et minutt tidligere ute enn meg med tørningen. Lars H. Redigert 6.Juni.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Alt er er gjort som jeg pleier, og i tillegg har også jeg byttet alle slanger og koblinger fra motor til tank. Som sagt er pumpa nå fjernet fra motoren, og jeg kan ikke merke hverken sug eller blås når jeg pumper med hendelen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 (redigert) ....og jeg kan ikke merke hverken sug eller blås når jeg pumper med hendelen. Har du åpnet den? Det sitter en liten (plast?)-membran inni. Kan hende den er punktert? Eller grov-silen i pumpa er tett? Alt er er gjort som jeg pleier, og i tillegg har også jeg byttet alle slanger og koblinger fra motor til tank.....Det kan jo være noe av årsaken. Skifte så mye i et diselesystem samtidig gir gjerne litt problemer med å få det tett. Luften kommer inn på de utroligst stedene...... Redigert 6.Juni.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 (redigert) Hadde samme problemet a eg skulle lufte yanmaren på forrige båt. Pumpen virket ikke! Løsningen ble å fylle tanken helt full slik at diesel stod opp i påfyllingsslangen og dermed høyere enn motoren. Da slapp eg å pumpe, og dieselen rant frem av seg selv. Redigert 6.Juni.2006 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Hadde samme problemet a eg skulle lufte yanmaren på forrige båt. Pumpen virket ikke! Løsningen ble å fylle tanken helt full slik at diesel stod opp i påfyllingsslangen og dermed høyere enn motoren. Da slapp eg å pumpe, og dieselen rant frem av seg selv. Noen har tanktoppen under fødepumpen. Det virker som ventil(ene) i pumpen til Lasse har tatt kvelden. Noen slike pumper kan overhales (rep.sett), andre er det bare å kjøpe ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Kan være at du har fått urenheter inn i pumpen som gjør at ventilene ikke tetter. Blås med trykkluft inn gjennom tilførselen på pumpen og se om det kommer noe ut. Forsøk så å blåse med munnen motsatt vei, og hvis den er i orden er den tett denne veien. Du kan også forsøke å sette sugesiden på pumpen ned i diesel og pumpe for å se om det kommer noe ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 tips; montert kikkventiler på tanklufting. Ha en propp av noe slag, som det er ventil på, f.eks en gummiball eller en avkappet flaske. Stapp denne neddi påfyllingshullet, steng luftingen, kjør på trykk med en gummibåtpumpe ( trykkluft fra dykkeflasker, kun for viderekommne... ) Luft filtre, og dyser. Start opp. Mitt tips er at det fødepumpa som er kass. Disse er ur-dårlige fra VP. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Mitt tips er at det fødepumpa som er kass. Disse er ur-dårlige fra VP. Suzuki Det samme sa en mekaniker jeg har snakket med, - derfor skrudde jeg den løs - men er det noen som har synspunkter på dette med at man bør kunne merke om pumpa er ødelagt? Dumt å bruke penger på noe som kanskje er i orden. skal uansett få mekaniker'n til å se på den i morgen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Slettet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 åpne pumpa selv da vel. Er bare 4 skruer. Er den fin, trenger du bare ny pakning. Sjekk membranen ( det er den flate gummidingsen ) Tipper det er brist / hull eller sår i denne. Har du flaks, kan VP skaffe et rep. sett. Ringer eller mailer du til Fredrik på Drevia, får du sikkert en splitt tegning tilsendt. Det er ikke SÅ mye deler inni en sånn liten fise-pumpe. Gudd løkk ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Har prøvd å åpne den, men får den ikke opp uten å bruke "harde" metoder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 vondt skal med vondt fordrives Lasse ! Større skrutrekker ! ( bare tuller, kjenner ikke disse pumpene på MD2010/20/30/40 serien, så jeg veit ikke i farta åssen de åpnes..) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Men har du noen synspunkter på det jeg søpr om? Dvs at man bør kunne merke sug eller blås når man pumper og holder putter finger'n i hullet for inn eller ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 med fare for å bli stemplet som griseprater ( det var DU som begynte ) ja, du bør merke at den " suger seg fast på fingeren" når du håndpumper. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 (redigert) Når jeg skifter filter så gidder jeg ikke å stå og jukke på fødepumpen. Jeg løsner på dyserørene og kjører på starmotoren til filtrene er fulle. Så tar jeg siste sjekken med fødepumpen for å være sikker på at luften er ute. Det går jo også an å fylle opp filtrene med diesel først slik at det går raskere å fylle dem. En gang så satte jeg trykk på tanken (hadde ikke strøm til startmotoren) ved hjelp av en fotpumpe på utluftingen. Sist jeg skifter Racorfilter så var det faktisk ikke nødvendig med lufting. Satt på nytt tomt filter, startet motoren og filteret fylte seg selv uten at motoren fusket. Eller så er fødepumpen slik at man ofte må dreie litt på motoren på reimhjulet for å få nok utslag på armen på fødepumpen. Redigert 6.Juni.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Noen har tanktoppen under fødepumpen. Det virker som ventil(ene) i pumpen til Lasse har tatt kvelden. Noen slike pumper kan overhales (rep.sett), andre er det bare å kjøpe ny. Det hadde eg også, men eg fylte tanken så full slik at dieselen stod opp i påfyllingslagen under dollbordet. Dermed får man fall ned til motoren... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 med fare for å bli stemplet som griseprater ( det var DU som begynte ) ja, du bør merke at den " suger seg fast på fingeren" når du håndpumper. Suzuki Takk. Det var det jeg også trodde, og i og med at man ikke merker noen ting så ... Får håpe det ikke blir alt for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Får håpe det ikke blir alt for dyrt.husk....en riktig hobby skall vara både dyr o tidskrävande.......... ett tips....... har hört om några som monterat en gummipump (typ utombordare) på slangen fra dieseltanken, då går luftningen som en dans.... (det hjälper ju ikke dig i dette fallet da!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.