Jump to content

Gassdetektor i Motorrom - flere som har det?


slettet

Recommended Posts

kjøpte inn deler til å bygge/installere dette på min forrige båt men kom ikke så langt.

 

derimot satt det en original sak i 2556en sammen med vann og temp/brann detektor knyttet til en alarmsentral og det finnes også en LED for "Fire System Armed" dog tilpasset det gamle Halonsystemet.

 

så, spørsmålet er bare om noen andre bruker slike systemer og/eller om slike systemer er særlig godt kjent?

 

de finnes og øker sikkerheten mot gasseksplosjoner i motorrom uansett gassens opprinnelse.

 

Bilde

 

 

 

[uPDATE]

 

dette systemet er installert originalt i min båt - er designet for marint bruk og ser ut til å ha overlevet greit i dette miljøet.

 

http://www.mtiindustries.com/ms2.htm

 

"min" modell

Bilde

 

det finnes mange amerikanske produsenter av slikt utstyr som er beregnet på marint miljø.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LEDen er bare en indikator på at glassampullen til slokkeren ikke er knust. Systemet er "armert" hele tiden. Ampullen knuses ved en gitt temperatur eller når du bruker den manuelle utløsningen. LEDen kortsluttes og slukker.

 

En annen interessant ting å ha ombord (i kabinen) er en kombinert røykvarsler CO detektor. Hvor mange har røykvarsler i båten?

 

Bilde

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

LEDen er bare en indikator på at glassampullen til slokkeren ikke er knust. Systemet er "armert" hele tiden. Ampullen knuses ved en gitt temperatur eller når du bruker den manuelle utløsningen. LEDen kortsluttes og slukker.

vet, vet, den er bare en indikasjon på at halonanlegget ikke var utløst tilsiktet uten eiers viten og intakt ved neste "økt".

 

det med brannvarsler i kabin er en god ide.

har forøvrig alltid med en "reisebrannvarsler" på hotellovernattinger osv.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har gass for koking ombord, videre har jeg installert et 12 kg Co2 automatisk slukke anlegg i maskinrommet.

For å detektere gas ( Co2, metan, propan, hydrocarboner etc ) har jeg installert en sentral med to detektorer( en i motorrom og en ved gulv i kabin), intern og ekstern sirene.

Har også to stk ioniske røykdetektorer ombord.

 

Virker kanskje litt "overkill" men jeg har opplevd brann i båt - dog ved kai, men en skremmende opplevelse.

Link to post
Share on other sites

Ingen dum ide å ha røykvarsler ombord.

Jeg har montert 1 stk over stikk-køy, 1 stk ved wallas varmeapparat, 1 stk i salong og 1 stk i motorrom.

Den i motorrom har allerede gjort en kjempejobb! Jeg har i en periode kjent diesellukt i båten når jeg stopper båten, har prøvd å lokalisere lekkasje uten hell.

Under en båttur i vår begynte røykvarsleren i motorrommet å ule,åpnet opp til motoren og der så jeg at det sprutet diesel en fin tynn sky fra røret til innsprøytningsdysen og ned på manifolden!

Denne lekkasjen oppsto bare ved en omdreining på over 1600rpm, derfor ikke kunne oppdages når motoren gikk på tomgang.Jeg trakk til dysekoblingen ca 3/4 tørn så var alt tett.

Dette kunne egentlig endt med brann i motoren.

Så igjen røykvarsler burde vært påbudt i båt på lik linje som i hus.

mvh

Tussi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...