Jump to content

Hjelpemotor/dorgemotor, erfaringer!


ynroenn

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle legge ut litt erfaringer rundt dette med hjelpemotor på brakett! Gikk i vinter til innkjøp av en 6 hk suzuki(4-takt) som jeg har montert på en heve/senke brakett bak på båten (en kmv dromedille 20 fot, ca 1200kg inkl motor)Betalte 8000,- for denne motoren fra Oslo marineservice, synes det var en grei pris! (min første påhenger, en 6hk suszuki, kjøpte jeg i 1987 for 7200,- ikke skjedd så mye med prisnivået der!)Motivet bak dette innkjøpet var først og fremst å ha en nødløsning dersom yamahen skulle svikte (selv om enkelte på forumet her ville hevde at en yamaha aldri svikter... :yesnod: ) Uansett, i området der jeg ferdes (glomma, oppstadåa og Storsjøen) er det mange grunner, og fort gjort å ødelegge en propell. Da hjelper det ikke hvor driftsikker motoren måtte være!

 

Braketten ble festet med gjennomgående bolter, og påmontert et tau slik at den blir lettere å heve/senke (suzuki motoren er bare låst i nedre posisjon dersom den står i revers :nonod: ) Er derfor avhengig i å tak i selve braketten for å heve/senke motoren.

 

Har testet systemet litt, og på halv fart får jeg en hastighet på mellom 3 og 5 knop, ettersom strøm i elva. Det som kanskje var mest (gledelig) overraskende var at jeg fikk helt grei styring ved å benytte hovedmotoren som ror! Resultatet har derfor blitt at jeg bruker suzukien på en del transportetapper med 5 knops grense, sparer noen liter bensin der...

 

Det jeg imidlertid ble litt negativt overrasket over var støynivået til en en-sylindret moderne 4-takter. På halv fart bråker den betydelig mer en hovedmotoren gjør (87 modell yamaha 115) ved samme hastighet.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med støyen henger i veldig stor grad sammen med hvilket turtall du må kjøre de ulike motorene på for å holde eksempelvis 5 knop på båten. Nå har dessverre ikke jeg noen 4-taktere blant mine småmotorer, men samtlige av mine småmotorer 3.5, 5 og 8 Hk Tohatsu samt 5 og 15 Hk Mercury ville bråke MYE mer enn min 140 Hk Suzuki for å holde min Skibsplast 655 i 5 knop.

Link to post
Share on other sites

samtlige av mine småmotorer 3.5, 5 og 8 Hk Tohatsu samt 5 og 15 Hk Mercury ville bråke MYE mer enn min 140 Hk Suzuki for å holde min Skibsplast 655 i 5 knop.

Og i forhold til en suzuki 140 hk bråker vel det meste mye...(Ønsker meg en slik til jul :yesnod: ).
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...