Jump to content

Hjelpemotor/dorgemotor, erfaringer!

ynroenn

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle legge ut litt erfaringer rundt dette med hjelpemotor på brakett! Gikk i vinter til innkjøp av en 6 hk suzuki(4-takt) som jeg har montert på en heve/senke brakett bak på båten (en kmv dromedille 20 fot, ca 1200kg inkl motor)Betalte 8000,- for denne motoren fra Oslo marineservice, synes det var en grei pris! (min første påhenger, en 6hk suszuki, kjøpte jeg i 1987 for 7200,- ikke skjedd så mye med prisnivået der!)Motivet bak dette innkjøpet var først og fremst å ha en nødløsning dersom yamahen skulle svikte (selv om enkelte på forumet her ville hevde at en yamaha aldri svikter... :yesnod: ) Uansett, i området der jeg ferdes (glomma, oppstadåa og Storsjøen) er det mange grunner, og fort gjort å ødelegge en propell. Da hjelper det ikke hvor driftsikker motoren måtte være!

Braketten ble festet med gjennomgående bolter, og påmontert et tau slik at den blir lettere å heve/senke (suzuki motoren er bare låst i nedre posisjon dersom den står i revers :nonod: ) Er derfor avhengig i å tak i selve braketten for å heve/senke motoren.

Har testet systemet litt, og på halv fart får jeg en hastighet på mellom 3 og 5 knop, ettersom strøm i elva. Det som kanskje var mest (gledelig) overraskende var at jeg fikk helt grei styring ved å benytte hovedmotoren som ror! Resultatet har derfor blitt at jeg bruker suzukien på en del transportetapper med 5 knops grense, sparer noen liter bensin der...

Det jeg imidlertid ble litt negativt overrasket over var støynivået til en en-sylindret moderne 4-takter. På halv fart bråker den betydelig mer en hovedmotoren gjør (87 modell yamaha 115) ved samme hastighet.

Redigert av ynroenn (see edit history)

Dette med støyen henger i veldig stor grad sammen med hvilket turtall du må kjøre de ulike motorene på for å holde eksempelvis 5 knop på båten. Nå har dessverre ikke jeg noen 4-taktere blant mine småmotorer, men samtlige av mine småmotorer 3.5, 5 og 8 Hk Tohatsu samt 5 og 15 Hk Mercury ville bråke MYE mer enn min 140 Hk Suzuki for å holde min Skibsplast 655 i 5 knop.

samtlige av mine småmotorer 3.5, 5 og 8 Hk Tohatsu samt 5 og 15 Hk Mercury ville bråke MYE mer enn min 140 Hk Suzuki for å holde min Skibsplast 655 i 5 knop.

Og i forhold til en suzuki 140 hk bråker vel det meste mye...(Ønsker meg en slik til jul :yesnod: ).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...