Jump to content

Landgang for hund


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Vår kjære skipshund har fått det for seg at det er skummelt å hoppe fra bryggen og opp på baugen når vi ligger med baugen inn. Jeg tror han har snublet og slått seg et par ganger, og det glemmer han ikke. Og å løfte en Labrador på 47kg ombord er ikke enkelt.

 

Så jeg må få kjøpt/laget en enkel landgang for ham. Noen med gode tips? Tenkte å lage noe enkelt som kunne hektes på øverste trinn av baugstigen, 1 - 1,5m langt.

 

Fant ikke noe som passet på tråden Ombord- og ilandstigningsproblematikk

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg lagde en "hønsestige" av 2m lang og ca. 30 cm bred plank med en rekke tverrgående lister. Borret et par hull i den ene enden hvor jeg tredde i et par passende remmer som jeg fester foran ved pulpit. Hunden er vel ikke spesielt begeistret for landgangen da rulleforstaget står midt i der landgangen er festet- adgangsplassen for vår 45 kilo hund blir noe begrenset.

Link to post
Share on other sites

Vi har Golden retrievere, hadde tidligere en landgang som var festet i ankeret forut. Laget av "forskalingsfiner" pålimt tung svart gummimatte kjøpt på bilbutikk (beregnet for bagasjerom/matte, selges fra rull).

 

Har også relativt smale dollbord, laget matter av den samme typen gummi som jeg kan rulle ut ved behov. Mattene er ganske tunge, så de ligger selv ved en del vind. Ikke så pent, men det løser problemet :rolleyes:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

[ Og å løfte en Labrador på 47kg ombord er ikke enkelt.

Det enkleste, og billigste, forslaget er en slankekur! For hunden mener jeg! :wink:

 

Etter nettop å ha mistet vår golden retreiver tispe på 35kg har vi nå fått en ny golden tispe som er avbildet i avataren. Valgte en litt lettere utgave, regner med 27/28kg som voksen hund og da blir det noe lettere.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for alle tips. Nå er problemet løst, - tror jeg. Og det gikk ikke å slanke Japp. Muskler lar seg ikke slanke så lett. Han er nemlig stooor og kraftig, 10cm høyere en den forrige Labradoren vi hadde. Og det mangler ikke på mosjon, 3 ganger tur om dagen. Den 3. turenom dage ble innført da jeg ble pensjonist i vinter. Så den turen kaller vi for "pensjonist turen"!

 

Det ble at jeg laget landgangen selv. Kjøpte en 15mm forskalingsplate (Maxbo), 3x3cm aluminiums firkant presenningsstativ (Malfix), hobbyhjul (Clas Ohlson) pluss diverse skruer. Nå mangler jeg bare ett eller annet til å lime på treverket så han ikke glir. Øverst på landgangen har jeg skrudd fast to vinkler (se bilde nr.2). Dermed hekter jeg bare landgangen på det øverste trinnet på baugstigen (på bildet er det en avkappet bit av baugstigen for å vise prinsippet). Da er det kun 20cm igjen opp til dekk.

 

Så nå er det bare å lære dyret at det ikke er farlig å gå på landgangen. Han er litt pysete, selv om han er stor og sterk.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

teppe er fint Lars H. Eller sånn fake gressmatte i plast. Kan limes eller spikres, eller skrus.

Har tenkt på det samme. Maxbo på strømmen hadde "gress". Men hvor i all verden er alle teppebutikkene i Lilestrømområdet blitt av? Etter at heldekkende tepper "i heimen" gikk av mote, er de borte vekk!

 

Og til Bastard: Dersom jeg ikke finner noe "gress", teppe eller nålefilt, tar jeg kontakt med deg igjen.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

..... Nå mangler jeg bare ett eller annet til å lime på treverket så han ikke glir.

Hei Lars H!

Fin løsning dette!

For å unngå at skitt samles i tepper / terassegress, vann samler seg under matter osv. anbefaler jeg sklisikker tape fra Biltema. Bruker dette selv på fordekket på sjarken. Utrolig bra friksjon og sterk som juling. Enkelt og greit. Sitter meget godt med det limet som er på tap'ens bakside.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk enda en gang.

 

Forslaget ditt Walter om antisklitape hørtes meget bra ut, da trenger jeg jo ikke hverken lim eller stifting. Så det blir nok en svipptur til Biltema imorgen. Trenger 7m med 50mm (31x115cm). Så da blir det 2 ruller á 29,90 med 3m til annet bruk. Eller kanskje jeg dekker litt av aluminiumen med det samme.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vi hadde en 50 kilos Rodesian Ridgeback som var forferdelig ensgstelig for å gå opp og ned i båten. Dette skapte en hel masse problemer og organisering hver gang vi var ute i båten. Løsningen var at da vi dessverre måtte avlive hunden vår skaffet vi oss etterhvert ei "løftbar" bikkje. Så nå har vi en Toller som hopper opp og ned i båten som ingenting. Vel, dette hjalp vel ikke deg stort, men dersom noen andre båtmennesker vurderer å skaffe seg hund er mitt tips: Løftbar!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Selv om vi er helt båtfrelst, hadde det blitt båtlivet som hadde blitt avlivet dersom vi ikke kunne ha med dyret ombord, enten pga. vekt og førlighet eller at han ikke trivdes med båtlivet. "Es gibt ja Grenzen!" :headbang: Men neste hund blir nok en mindre sak. Har faktisk tenkt på en Toller selv. Men det blir forhåpentligvis ikke før 6 - 7 år. Og da er det andre grunner til å ha mindre hund også. Jeg vil jo være nærmere 70 år da.

 

Nå er forøvrig landgangen klar med antisklitape fra Biltema. Den ble jo riktig vakker? Håper jeg ikke har bommet på størrelsen slik at den ikke går ned i noe stuerom når den ikke er i bruk! :cryin: Og den er testet ut ved å legge den slakt fra dørterskelen i stuen og ut på terrassen. Og etter litt nølig, gikk han begge veier. :yesnod: Håper det går like greit når det blir mye brattere opp til båten. :rolleyes:

 

Bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bilder regner jeg med at det blir nok av,

får ikke testut ut landgangen før på treffet

i Horten neste helg. Og Japp har (etter

nøye overveininger om personvern osv.)

godtatt at alle som ønsker kan ta bilder

av ham og legge ut på internett eller

spikre opp på kirkedører og torg! :lol::lol:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Oj, ser at innlegget mitt kan misforstås. Vi avlivde selvfølglig ikke bikkja pga. båtliv! Nei, bikkja var syk, og å avlive ham var noe av det tristeste jeg har gjort noensinne. Men sånn går det som regel når man har kjæledyr som lever kortere enn en selv. Kanskje man skulle skaffe seg skilpadde i stedet?

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut til å bli bra Lars, nå venter vi bare spent på prøveturen.

 

Merkelig hvor knytta man blir til disse dyra, selv har vi bare en liten kanin, måtte anskaffe ny i vinter da den forige måtte avlives med kraftig lungebetennelse i en alder av 8,5 år. Men kaninen kommer ikke ombord i båten, til det er den altfor glad i ledninger. :lol:

Link to post
Share on other sites

Så kommer alderen og stivheten, gjerne med dårlig følelse av hvor de plasserer bakbeina. Som med min tolv år gamle Riesenschnauzer. Jeg takker min pondus og en rolig hund når han blir bært ombord. For noen år siden hadde den avbildete landgangen vært super. Tror også den holder et menneske. I hvertfall hvis man bruker bruker bolter med muttere og skiver gjennom platen og aliminiumen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...