Jump to content

Har krasja, riper og "steinsprut"

tom-ass

Recommended Posts

Jada, da klarte jeg det, å ikke bakke nok før steinbrygga og traff den i siden. Resultat: Flere "steinsprut-lignende" hakk i skroget. Ser glassfiber i det ene hakket. Hva må og bør gjøres? og haster det? Har null erfaring med slik.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg hadde noenlunde samme problem som deg for litt siden. Du kan se på posten min her:

Gir som henger seg opp + brygge = dårlig kombinasjon

Jeg har bare teipet igjen dette med silikontape og gaffa nå, bare for å hindre fukt/kondens å trenge inn i fiberen og kommer til å pusse ned og fikse litt i vinter, men kommer ikke til å gjøre noe med det nå. Har hatt noen fra bryggen min til å se på det og de sa det var så lite av det kunne såvidt betraktes som en skade (jeg er sikkert litt pirkete)

Her er forresten en link jeg fant til rep. av glassfiber. Riktig nok til R/C utstyr, men regner med samme prinsippet gjelder på båt. Da har man også top coat (lakk) over gel coaten.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Det kommer litt an på hvor fingernem du er og om du har litt utstyr.

Jeg ville ha frest ut litt omkring "hullene" og lagt inn topcoat i samme farge som skroget med tape-metoden.

Du kan senere i løpet av sommeren velge når du vil slipe dette ned med papir av økende finhetsgrad.

Dersom du "gidder" å gjøre dette blir "steinsprutene" så og si usynlige - og båten er god som ny.

Spørsmålet er nok om du "gidder" å gjøre dette - jeg har vært for lat i så måte.

Slik ser det ut. Det er ganske langt oppe.

Bilde

Båten er forøvrig lakkert, ser tydelig steder der lakken har flasset av og det går ann å løsne flak.

Tror jeg setter en tapebit over jeg, så får vi se på det senere i høst.

Hvordan påføres Gelocoat filler? Med sparkel, pensel, fingen?

Må det lakkeres over igjen til slutt?

Hvor lang tid må det være helt tørt.

Skal jo bruke båten disse dager, så den kan ikke stå rolig nå som det er spådd knallvær på Østlandet...

Det er ikke en stor skade og jeg tror ikke du burde være redd for vannintrenging, ta en tape over det når du kjører og når du kommer hjem igjenn vis det er fint vær tar du av teiper, det tørker nok fort.

Gelcoat filler er som en type sparkel bare,l du får den i alle mulige farger og du trenger ikke lakke over dette igjenn kun slipe litt med våtslipepapir

Du får kjøpt det billig på europris, men ikke klin på for mye for det er veldig hardt og slipe ned igjenn, legg først ett sjikt og så fyller du resten etterpå

God helg med amsse fint vær for dere som skal sole dere og drittvær for oss som skal seile ut oslofjorden

• 3 måneder senere...

Løfter denne igjen, da det nå er akktuelt å fikse på skadene.

Jeg fyller altså hullet med Gelcoat, og pusser det ned med groft til fint slipepapir så det blir jevnt.

Båten er forøvrig lakkert, ser tydelig steder der lakken har flasset av og det går ann å løsne flak.

Jeg aner ikke hva fargen heter, bare at den er hvit. Tidligere eier vet heller ikke. Kan jeg f.eks ta med et lakkfalk og reise til malebutikken for så å kjøpe en lakkboks?

Du stikker innom i en velutstyrt malerbutikk(faghandel) de har helt sikkert et hardtop fargekart fra Jotun, (ev ring jotun og få tilsendt) De legger du inntil skroget dit og finner korrekt farge, bestill så gelcoat sparkel fra jotun i aktuellfarge, følg bruksanvinsing! Blir så fint atte! fint om du kan sparkle ev. bruke litt rubbing til slutt for og få det helt jevnt.

Kose jobb!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...