Jump to content

Kjøp og montering av baugpropell

logos

Recommended Posts

Jeg vil heller foreslå at du en dag det er ok vær tar deg en tur ut, finner ei bøye som ligger utlagt et sted, og begynner å manøvrere deg inn til den på forskjellige måter.

Etterhvert kan du begynne på samme måte inn mot ei brygge, og til slutt finner du nok ut at du faktisk håndterer båten bra uten baugpropell..

Det er skremmende å se hvor mange som tror baugpropell er et must på enhver båt over 20 fot.

logos spurte om sted for å kjøpe/montere dette, og evt. kostnad ved montering.

redigert...

Skulle det være opplæring, spydighet eller humor, Anonym? :confused:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Skulle det være opplæring, spydighet eller humor, Anonym? :confused:

Det var rett og slett ment som et tips.

Selv har jeg en seilbåt som er umulig å styre med null fart bakover, sørger jeg derimot for å oppnå litt fart er den en drøm å styre.. Det samme vet jeg gjelder båtene til folk jeg kjenner (som ikke får til å styre mens de bakker), alt er i de fleste tilfeller snakk om teknikk.

Dessuten er det en uting å gjøre seg avhengig av tekniske hjelpemidler.

Det er jo litt ekkelt om du ikke har mulighet til å ha den farten bakover uten å legge hekken inn i skutesiden til flotte furuholmen som ligger der da.....og strømmen i havnebassenget har plassert båten slik at du ikke kommer forover uten å treffe molostenene - det er sidelengs du skal.....

Med en 23 foter har du tross alt litt mer plass...en 30 foter begynner å bli trang noen ganger...en 40 foter kan være vanskelig...så hvorfor ikke ha en sikkerhet - og ikke være selvgod med risiko for både egen båt og andres - hvis man mener bat man trenger det?

En baugprpell har da ikke gjort noe vondt noen gang?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Forøvrig, trenger man baugpropell har man kjøpt en båt man ikke behersker.. Da er jeg ikke i tvil om hva man bør gjøre.

Ta en titt i ditt eget hjem, i bilen din, og kanskje også i båten din. Der finner du ganske sikkert en hel del "hjelpemidler" som du kanskje ikke absolutt trenger - men som gjør en del operasjoner mer komfortabelt, og kanskje også tryggere.

Jeg har tidligere hørt tilsvarende sagt om ABS-bremser på bil. Er du en dyktig bilfører trenger du vanligvis ikke ABS-bremser - men du skal ikke se bort i fra at det i gitte situasjon allikevel kan være til hjelp, og kanskje også hindre ulykker.

Jeg fatter ikke at noen kan mene at de selv sitter på fasiten over hva som er rett og galt, eller nødvendig eller unødvendig utstyr på en båt - på andres vegne!

Har man råd og lyst, så hvorfor ikke? Viser utstyret seg å være overflødig eller ubrukelig så har man bare kastet bort tid eller penger. Har man derimot glede av utstyret, så er vel det bra? - uavhengig av om man strengt tatt kunne klart seg uten eller ei.

Forøvrig, trenger man baugpropell har man kjøpt en båt man ikke behersker.. Da er jeg ikke i tvil om hva man bør gjøre.

Det er vel ikke spørsmål om å klare seg uten, men snarere et hjelpemiddel som gjør livet mere behagelig og en kan føle seg tryggere når man ferdes på sjøen..

Jeg synes slike utsagn om at man har kjøpt seg en båt man ikke behersker og andre er totalt unødvendige påstander som ikke fører noen konstrukttivt med seg...

Men jeg må nok venne meg til slike ting... og jeg prøver så godt jeg kan... men får det ikke helt til...ikke ennå i allefall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Selvfølgelig må folk få lov å kjøpe hva de vil, hvis de har lyst på det og råd til det!

Samtidig er jeg faktisk litt enig med Anonym om at det har gått inflasjon i kjøp, og ikke minst bruk, av baugpropeller! Opplevde mange ganger i fjor i diverse havner at baugpropeller ble brukt i tide og utide, ja av og til lurte jeg på om folk KUN brukte baugpropell når de var på tur!

De bråker faktisk ganske mye!

Å trene på tillegging i bøye og så brygge etc er gode råd som noen og enhver burde legge seg på hjertet, de fleste verdensmestere har vel trent seg opp fra grunnen av?

Anonym viser sunt bondevett som jeg synes er godt sjømannskap, mens alt for mange (generelt og ikke ment om noen på denne tråden) lar seg styre av utstyrskåthet!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Samtidig er jeg faktisk litt enig med Anonym om at det har gått inflasjon i kjøp, og ikke minst bruk, av baugpropeller! Opplevde mange ganger i fjor i diverse havner at baugpropeller ble brukt i tide og utide, ja av og til lurte jeg på om folk KUN brukte baugpropell når de var på tur!

Vi har en her i havna som ikke har forstått at man må ha litt fart for å kunne styre, han bruker kun baugpropell for styring helt til han er ute av havna..

Først 90 grader styrbord, 90 grader styrbord, og 90 grader babord..

Det er ganske irritabelt å høre på.

Logos tabbe er at han skrev han hadde en båt på 40 fot - mange her inne mener da at man ikke kan kjøre båt hvis man har så stor båt.

Synd at enda et godt spørsmål er blitt ødelagt av synsere.

Fulgte med i denne tråden da jeg selv kunne tenkt meg b-propell da det er trangt å gå inn i båsen, fritt spillerom mellom flytebryggene er vel omtrentlig 20 meter og da sier det seg selv at når man skal ta en 90 grader sving med 36 fot (i mitt tilfelle) så er vil en baugpropell absolutt være til hjelp i sidevind.

Jeg ser ikke dette som et problem, for meg er det et mye større problem med ankervinsjene... De støyer noe inn i granskauen... og folk gidder ikke trekke opp ankert selv en gang.. de sitter på brygga og justerer med fjernkopntrollen.... når de skal ut så gidder de ikke dra i ankertauet sitt en gang... De er blir så late og feite at det hele skal motoriseres..... :wink::wink:

Ankervinsj har jo ikke noe med sikkerhet å gjøre, men en baugpropell har jo det etter min mening.... :smiley:

Logos tabbe er at han skrev han hadde en båt på 40 fot - mange her inne mener da at man ikke kan kjøre båt hvis man har så stor båt.

Her er du nok ved sakens kjerne, selv mange nok neppe vil innrømme det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Synd at enda et godt spørsmål er blitt ødelagt av synsere.

Hvem er disse mange? Synes ikke du noe? Ikke noe galt i å være uenig, men greit å si noe om hvem du er uenig med, og om hva? På den måten blir det, kanskje, en diskusjon, og dette er vel et diskusjonsforum?

Jeg skjønner godt at folk monterer baugpropeller, men tillater meg, i all ærbødighet, å påpeke at bruken av disse synes noe overdrevet, de lager faktisk mye støy (jeg er på sjøen for roens skyld!) og kan være en liten "sovepute" nårr det gjelder å "kjenne sitt skip" m.h.t. manøvrering - ok?

Hadde vi konsumenter begrenset innkjøpene våre til det vi strengt tatt måtte ha for å leve, så hadde Norge gått på dead slow og sekstimersdagen blitt betraktet som overarbeid. De fleste handlende og produserende - for ikke å snakke om tjenesteytende hadde gått konkurs, og landet hadde kanskje blitt bedre å leve i??? :eek: Forbruket per capita ville kanskje lagt seg på nivå med Nigeria eller noe sånt.

Vi tjener vel våre penger og bruker dem slik vi selv finner ut i forhold til egne prioriteringer. Enten det er nytt kjøkken eller baugpropell eller senkekjølsbåt eller hva det nå er vi velger. Mine valg er vel nettopp det - mine?! :flag:

mvh tuffff

Mine valg er vel nettopp det - mine?! :flag:

Så sant, så sant!

Nå tror ikke jeg nødvendigvis at lykke måles som forbruk per capita! Skal ikke gå så langt tilbake i tid da Norge var et lavkostland, og skipsfarten var basert på utenlandsk (særlig amerikansk) kapital, og skipene gikk under norsk flagg og med norsk mannskap på grunn av at norske sjøfolk var billige (lønn og kost)! Var Norge da (1950/1970) et dårligere land å bo i og med mindre lykkelige mennesker enn idag?

Ja Sydvesten, at folk er blitt feitere er et faktum! Årsakene er nok sammensatte, men tror ikke de er blitt så mye lykkeligere av å ha fått både baugpropeller og elektrisk ankervinsj, til det blir det for mye "leamikk" som går i stykker, må oppgraderes osv, Det hele blir et slit? Men vi er alle forskjellige og gudskjelov for det! Hadde blitt litt kjedelig om vi alle var like - og hvem skulle vi i såfall ha vært og sett ut som? :rolleyes:

Joda, enn så lenge får vi gjøre egne valg, og godt er det.

Men siden dette sporet dønn av.

Jeg forstår hvorfor supplybåter oppunder en rigg trenger thruster.

Og jeg har ikkeno problem med å forstå at PW trenger det for å snu inne på havna i Hirtshals.

Men hva jeg skal med det på min lille båt, det begriper jeg ikke. Beklager.

Og forøvrig har jeg notert meg at Skjæret på Nøtterøy foretar ganske nette installasjoner av thruster.

Nå er det 19 innlegg på tråden, og 2 har gitt svar på det jeg har spurt om. Det sier vel noe om at det hele har blitt en diskusjon om "i mine øyne" noe uvesentlig.

Jeg vurderer en baugpropell, og det må jeg få lov til. Uten at noen skal fortelle meg at jeg har for stor båt etc...... Når båten skal legges til i en trang havn og det blåser kraftig sidevind er det avdrift også i en seilbåt.

Til orientering så er fler av dagens seilbåter veldig flatbunnet med et "spyd" av en kjøl. Det er en forskjell manøvreringsmessig fra eldre båter med langkjøl.

Har noen alternative firmaer for montering, så tar jeg med takk i mot svar.

Nå er det 19 innlegg på tråden, og 2 har gitt svar på det jeg har spurt om. Det sier vel noe om at det hele har blitt en diskusjon om "i mine øyne" noe uvesentlig.

He,he.... dæ'kke lett her på BP bestandig. :lol:

Skulle gjerne hatt baugpropell selv på min vesle 30-foter. Jeg må dreie 180 grader rundt min egen uteligger for å komme inn i båsen. Dette er ikke så enkelt bestandig da bredden er begrenset til en drøy halv båtlengde på den andre siden. :rolleyes:

mvh tuffff

Personlig synes jeg Båtplassen er helt fantastisk! Her er det, på bare noen få timer, gitt navn på tre konkrete steder hvor man kan få installert baugpropell. Hva mere kan man forvente, enn si forlange? Hvor kunne man ellers fått disse svarene?

At noen tillater seg, på et diskusjonsforum, å mene noe om baugpropellere generelt, og bruken av disse, bør være til å leve med - eller? Blir liksom litt surmagete oppstøt her som er litt unødvendig, kanskje barneoppdragelsen heller kan utøves på hjemmebane? :rolleyes: Eller vil du ha nummeret til min 83 år gamle mor og gi henne noen tilbakemeldinger? :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...