Jump to content

Kjøp og montering av baugpropell

logos

Recommended Posts

De små er singel prop, en må opp et "skonummer" til før det blir doble propellere her.. Jeg er i grunnen mest bekymret for at jeg kan få en slik sak dypt nok ned i sjøen siden det virker som båten min flyter høyt med baugen i sjøen... skal se når jeg tar opp skuta om noen uker... Vil jo ikke ha en slik visp i vannflaten, den bør jo ligge en god del cm under vannflaten etter min mening..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hulda har en pyse fra Sleipner. Jeg mener å huske at tunnelen er 180 mm innvendig. Jeg tror saken er på 7 hk, SP95? Fra hukommelsen bør denne tunnelen ligge 200 mm under overflaten.

Dette er naturligvis informasjon man kan få fra Sleipner eller andre. Dokumentasjonen ligger i båten.

Propellen til Hulda er helt rå, den er til meget stor nytte.

Hvor stor båt skal man ha før "behovert" for baugpropell er der?

Akkurat det begrenser seg vel av seg selv. Men ser at t.o.m. ganske små skjærgårdsjeeper har en slik sak.

Uansett, i følge enkelte her inne så skal vel ikke engang de store skipene ha noen form for thruster heller. Det er jo dårlig sjømannskap å bruke slike hjelpemidler må vite!

Så jeg tar det for gitt at de som har seil på båten sin ikke starter motoren når de skal legge til eller forlate en brygge også. Motor er jo et vederstyggelig hjelpemiddel på lik linje med en en thruster, og da bør man klare seg uten. :wink:

Selv så synes jeg baugpropell er utmerket hjelpemiddel. Jeg har mye lavere puls når jeg går inn i trange havner, nettopp fordi jeg vet at jeg kan hjelpe til med thrusteren hvis båten begynner å drive av litt mye, og komme litt for nærme andre båter. I tillegg så slipper madammen, som da oftest står på dekk, å bli kommandert rundt for å ta i mot både her og der. Videre er den helt suveren å ha når jeg skal legge til longside inntil fjell og steinrøyser. Noe jeg gjør så ofte som mulig i uthavner. Selv om en fendrer godt, er det en fordel at båten ikke kommer for fort inntil fjellet, og da har jeg god kontroll med "vispern".

Så får andre mene hva de vil. Det interesserer meg overhodet ikke at noen påstår at det er dårlig sjømannskap å ha en slik sak montert, for meg er det et flott hjelpemiddel.

Og jada, jeg klarer fint å håndtere båten uten å bruke vispen, men det blir ikke mye mindre bråk av det, for da blir det mye mere motorkjøring og giring!

Når jeg ser hvordan det plager visse båteiere at noen har montert baugpropell, tror jeg jammen jeg skal montere hekkthruster i vinter :wink:

Det er vel ikke snakk om hva man trenger eller ikke trenger, men dette er utstyr som kan hjelpe i mange situasjoner. Man "trenger" da heller ikke kjøleskap. Går fint med en isoporkasse med is...

Dere som klager slik over oss med både baugpropell og ankervinsj; klarer dere å kose dere på sjøen, eller er dere mest opptatt av å plages med andres duppeditter?? :confused:

Redigert av Ben Sin (see edit history)

Mange som spør meg om jeg har baugpropell, svaret er nei. Grunnen er todelt; jeg hadde mer enn nok å gjøre på i vinter og jeg hadde også lyst til å prøve båten uten. At det hadde senket pulsen min ett par ganger er det ikke noe tvil om og det i seg selv må være grunn nok til å vurdere slik luksus.

Til og med autopiloten ønsker seg baugpropell til jul :lol:

Men med to drev skal en i utgangspunktet klare seg, men så er jo jeg rykende fersk også da så jeg har igrunn bestemt meg for å takle båten uten så får jeg summere skrekk-opplevelsene til våren og se om det blir en pysevisp på meg også.

Dere som klager slik over oss med både baugpropell og ankervinsj; klarer dere å kose dere på sjøen, eller er dere mest opptatt av å plages med andres duppeditter??

Vi som har ein båt som er tre eller seks fot mindre enn dei store guttane kan løfte blikket :rolleyes: og seie at vi er betre sjøfolk, vi greier oss utan baugpropell. Ikkje ta fra oss den gleda!

Og når kona blir imponert over korleis andre manøvrerer der eg ikkje tør gå - da kan eg seie pøh! han brukar baugpropell!

En baugprpell har da ikke gjort noe vondt noen gang?

Her i sommer passerte jeg en med en 40-foter som akkurat hadde sluppet en del fortøyningsliner i vannet rundt baugpropellen og var litt i tvil om han skulle kjøre propell eller hale inn tauet. :rolleyes::lol: (Jada, jeg tok en avstikker ut på brygga og hjalp til med linene. :smiley: )

Jeg ville tatt meg en ringerunde til forskjellige slipper/berksteder. Akkurat nå begynner en del å sette båtene på land og det kan være litt trangt om plassen og travelt med krana noen uker framover, men enkelte verksteder er veldig glade for å få noen jobber utover vinteren.

Jeg skal la være å kommentere sjømannskap, bårtstørrelse og behov for baugpropellere, men det er verd å merke seg kommetarer om baugpropeller som ikke får nok vann. For en seilbåt ville jeg nok vurdert baugpropeller av den typen som senkes ned i vannet. Se f.eks. Max-power compact. Disse propellene kommer godt ned i vannet og bråker mindre. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg kikket litt på denne siden fra max power og fant et spennende valg skjema for hvilken thruster som passer til hvilken båt... Det er verdt å merke seg seg her at de ikke anbafler tunnel montering på seilbåter med unntak av de langkjølte båtene av den grunn at den ikke kommer dypt nok...

For vanlieg seilbåter er "tunnel thruster probaly unsuitable" og for performance seilbåter er dette "definitely unsuitable"

Skal man ha en slik senkbar thruster så koster jo det skjorta og litt til... men det er jo vel anvendte penger med tanke på at en ellers ikke får noe som ikke fungerer optimalt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vil nok hevde at vurderingen din holder vann. Hulda har et dypt forskip, og selv med den høye vekten på båten har propellen forbausende god effekt. Støyen er heller ikke høy. Jeg legger merke til andre båter der skummet står ut av tunnelen. Med med støy som ser ut til å tilsvare grad av kavitasjon.

Tilgi min ringe kunnskap om dette emnet, men hvorfor lages det ikke baugthrustere i form av vannjet? Et rør fra en kraftig pumpe fram til en todelt magnetventil, og et rør ut på hver side av baugen. Ville ikke det være en løsning som krever et minimum av inngrepen i skroget, samtidig som at også trebåter ville kunne bruke det?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Tilgi min ringe kunnskap om dette emnet, men hvorfor lages det ikke baugthrustere i form av vannjet? Et rør fra en kraftig pumpe fram til en todelt magnetventil, og et rør ut på hver side av baugen. Ville ikke det være en løsning som krever et minimum av inngrepen i skroget, samtidig som at også trebåter ville kunne bruke det?

Det er blitt brukt vannjet tidligere uten særlig suksess. Det er også blitt montert vanlige thruster i trebåter uten at jeg helt husker hvordan de ordnet tunnelmonteringen. Hvis du seriøst lurer på thuster i trebåt så send meg en IM så skal jeg gi deg navnet på en jeg vet har montert thruster i en stor trebåt.

Tilgi min ringe kunnskap om dette emnet, men hvorfor lages det ikke baugthrustere i form av vannjet? Et rør fra en kraftig pumpe fram til en todelt magnetventil, og et rør ut på hver side av baugen. [...]

Nå er den vanligste formen for thruster for fritidsbåter en propell eller to montert i rør. Det er vel vanskelig å komme nærmere en vannjet uten å lage noe som er mer komplisert og langt dyrere? :wink:

Problemet for små båter, og særlig flatbunnede båter, er at propellen ikke kommer dypt nok. Dette kan selvsagt løses ved å la thrusteren suge vannet inn fra bunne av båten, men det blir et tredje hull i skroget og en dyrere og tyngre konstruksjon. En enklere måte å løse dette problemet på er å lage en thruster som kan senkes ned fra bunnen av båten.

Thrustere som monteres for høyt vil ikke virke effektivt og bråker unødvendig mye, men de er til gjengjeld billige. :rolleyes:

En god del trebåter har etterhvert thrustere. Den minste jeg har sett er ca 25 fot.

Løsningen jeg har sett er rør fra rørlegger, Tec7 som tetting, med støpt glassfiber mot tre (husk å ru-behandle overflate) innvendig.

Hvordan man har festet vispen/motoren aner jeg ikke noe om.

Holdbarhet og sikkerhet vil jeg ikke uttale meg om. Synes personlig at det virker som litt dårlig sikkerhetsmessig, men jeg har tatt feil før, så jeg håper jeg gjør det igjen.

For de som eventuelt lurer på å montere dette på egen trebåt, vil jeg anbefale å ta spaserturer i vinteropplagshavner i vinter for så å spørre dem som har dette, for å veksle på erfaringer og få råd/tips.

• 5 uker senere...

Bærum Plastservice. Service upåklagelig og en trivelig kar som monterte den for meg. Hadde en Vetus 5hk jeg kjøpte brukt samt tunell jeg fikk tak i på nettet(rest etter motering). Har båten i opplag på land nord for Oslo. De ankom på formiddagen og jobben var ferdig kl 2330. Da var det til og med lagt på 1 lag epoxyprimer. Arbeid/kvalitetsmessig helt topp! Prisen vel 11000,- som ble avtalt på forhånd, var også sluttsum. Sikkert mulig å få det billigere, men når jeg har sett hvor mye arbeid det ligger bak slik montering, er jeg fornøyd. Montøren brukte litt tid på å finne ut best mulig plassering. Hadde jeg gjort jobben selv, som jeg vurderte, hadde den nok kommet for høyt, og derved støy og dårlig effekt som resultat. Båten er et "badekar" på 26 fot som ikke akkurat var komfortabel å finmønøvrere i blesten. En helt ny båt å handskes med etter dette stuntet. Anbefales!! Lykke til med arbeidet.

Trond Haug

Låner denne litt jeg , har vel spurt før men . Mister du mye kraft med bare litt groe på baugpropellen , Eller skal det litt mere til ? Syntes min er litt treig ( hydraulisk ) men er jo en tung båt også da men , rart vis den ikke har blitt byttet vis den er så treig som jeg mener den er . Men for jo snart svar på om den er mye grodd når jeg tar opp for kontroll før vinteren .Båten har jo ligget en lang stund uten å bli brukt .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Mener den du har er hydraulisk Tine. Att det er en viss forsinkelse. Men i tillegg kan også

ikke være av de største. Husk du har ett stort vindfang i båten din.

Men ved planlegging, holder det helt sikkert. Vi har en SP95 fra Sleipner, og det trengs vis du

skal ha med kjølen rundt også.

Vi sees!

For å bli orientert:

Er det Brunvoll truster i båten Tine II?t

Vis jeg ikke tuller nu , så har jeg en Vetus , skal sjekke hvor stor den er .

Mener den du har er hydraulisk Tine. Att det er en viss forsinkelse. Men i tillegg kan også

ikke være av de største. Husk du har ett stort vindfang i båten din.

Sa vel at jeg har hydraulisk ja , båten er høy stor og tung . Men vis den er så "treig" så er det vel kansje litt rart den ikke har blitt byttet ut . Men er vel bra nok da kansje , bare veldig uvant da jeg ikke har hatt slik luxus før . Men spent å se om den er mye grodd , og evt hvordan den er da etter reingjøring . Mener båten har liggi stille 2-3 mnd , men ser jo bra ut under av den lille jeg kan se .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...