Jump to content

Kjøp og montering av baugpropell

logos

Recommended Posts

Nå er det 19 innlegg på tråden, og 2 har gitt svar på det jeg har spurt om. Det sier vel noe om at det hele har blitt en diskusjon om "i mine øyne" noe uvesentlig.

Nei, det er sånn det er her. Et enkelt spørsmål freaker avgårde med diskusjoner slik at den opprinnelige intensjonen blir helt ugjennkjennelig. Noen ganger er det ok, andre ganger ikke. BP er et fritt forum. Man må bare lukke øynene for det man ikke ønsker å være med på.

Ditt spørsmål: Du kan også sjekke Sonskilen Båthavn på internet, jeg mener det er et par foretak som kan gjøre jobben som er listet der. I hvertfall kan en av dem gi deg mer info. Jeg ser at det blir montert et antall baugpropellere hver eneste sesong. Både typen som har tunnel på tvers, og de mer modene typen som senker seg ned. Siste er vel noe å vurdere om man har en båt med flatbunnet forskip.

Og jeg skal ikke legge meg opp i hvorvidt du trenger det ene eller det andre, om noe i det hele tatt. Hulda er forøvrig fornøyd pyse med baugpropell.

Hei Logos

Har en Bavaria 42 med Sleipner SP95 bauprop. Pass på att du ikke velger for liten, hadde

16 sek i Skagen forrige helg. Den var kjempefin og ha. Havnene blir trangere, og da er bauprop

et flott hjelpemiddel. Ikke det att man altid bruker den, men i de tilfeller det trengs.

Ring Sleipner og hør hvilke de anbefaler i ditt distrikt. Sleipner holder til i Fredrikstad.

Vi sees!

Husk nå SRA at det må godkjennes her før du går noe videre med dette.

Hvor meget har du prøvd nå uten truster

Er det noe spesille forhold som tilsier at du får montere dette

Lover du i så fall og ikke benytte den der det er andre grunnet støy

OSV OSV

Gi oss en klar tilbakemelding på dette før du nå går videre med disse fæle tankene. :wink:

Monterte baugpropell i fjor etter 5 sesonger uten. Har dobbel drevinstallasjon. båten manøvrere fint, men det er i noen situasjoner "svett" uten baugpropell. Har ikke angret på kjøpet, bruker den nå og da ved behov.

Montert på Framnes i Sandefjord, kost kr 19.000 ferdig montert. :flag:

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Jeg vurderer å få montert baugpropell på min 40 fots seilbåt. Er det noen som har et godt forslag om hvor jeg kan få kjøpt/montert dette i Oslo-området/indre Oslofjord. Hva vil det koste ferdig montert (ca)?

Hei,

Son båt i Son bruker et firma. Husker ikke i farten hva de heter, men de skal ha ca 20 000 for baugpropell ferdig montert..

Mouche: Har du ankervinsj? Eller bruker du godt tau og muskelkraften på ankerne dine?

Hva som irriterer meg er den evindelige kjettingklirringen når nabobåten skal ta avgårde 06.00 på søndag morgen. Så mye er "roens skyld" verd!

Jeg tipper du har ankervinsj....men arrester meg gjerne.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

• 3 måneder senere...

Løfter denne litt igjen...

Kikket nå litt på Seatronic sine sider, og høstsalget der... Der har de en baugpropeller til særdeles anstendig pris, men blir denne for liten mon tro for en Bavaria 39 C, den er nok i grenselandet uten tvil...... det er 185mm tunnell som den skal inn i..

MAX-POWER CT60

Baugthruster på 5,4hk. Skyvekraft på 60kg.

Beregnet for båter opp til 35-40 fot.

Nå kun kr: 6 950.-

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg ser ikke dette som et problem, for meg er det et mye større problem med ankervinsjene... De støyer noe inn i granskauen... og folk gidder ikke trekke opp ankert selv en gang.. de sitter på brygga og justerer med fjernkopntrollen.... når de skal ut så gidder de ikke dra i ankertauet sitt en gang... De er blir så late og feite at det hele skal motoriseres..... :wink::wink:

Ankervinsj har jo ikke noe med sikkerhet å gjøre, men en baugpropell har jo det etter min mening.... :smiley:

Her er du nok ved sakens kjerne, selv mange nok neppe vil innrømme det..

Løfter denne litt igjen...

Kikket nå litt på Seatronic sine sider, og høstsalget der... Der har de en baugpropeller til særdeles anstendig pris, men blir denne for liten mon tro for en Bavaria 39 C, den er nok i grenselandet uten tvil...... det er 185mm tunnell som den skal inn i..

MAX-POWER CT60

Baugthruster på 5,4hk. Skyvekraft på 60kg.

Beregnet for båter opp til 35-40 fot.

Nå kun kr: 6 950.-

Du har ikke blitt lat, sydvesten??? :wink:

mvh tuffff

Lat hvem jeg..... :rolleyes::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Baugpropellen er grei å ha når sidevinden er kraftig. Jeg vet ikke hvor dypt baugpropellen kommer i forhold til havflaten på din båt, men rent generelt kan en si at du beveger deg i det svakeste laget for skyvekraft. Du vil aldri angre (utenom ved batalingen) på å installere en kraftig baugpropell, mens mange som har installert for svak angrer i etterkant.

Jeg har 4 hk på båten min og har erfart at det blir litt snaut når ligger sidelengs og det blåser mer enn 10 m/sek rett på siden av båten. Dvs vi klarer å flytte oss ut, men man føler ikke akkurat at båten kastes ut fra brygga. SKulle jeg valgt på nytt hadde jeg nok valgt en større variant

På en del seilbåter har jeg sett at tunnellen kommer nesten helt opp i vannskorpa. Så en Bavaria i sommer som så ut som en mixmaster der den pisket vannet skummende hvitt. Liten effekt på baugen i hvertfall.

I min B44 er det en Sleipner 75 - 6hk og 75 kg skyvkraft. For å forenkle snuing /manøvrering i trange havner er den suveren, men man ønsker seg alltid mer power når det blåser skikkelig. Det blir vel uansett et spørsmål om hvordan du løser situasjonen ved det gjeldende vær og hva du skal dimensjonere for - det vil altid være tilfeller der det hadde vært gunstig med både mer side thrust og større "hovedmaskin"

Kan legge til at vi har QL BP 900 i vår 42' båt, med oppgitt skyvekraft på 90 kg, baugtunnell diameter 185 mm, 5 kW motor. I 8 m/s direkte pålandsvind kunne jeg i sommer gå fra brygge uten bruk av spring, det var en deilig opplevelse. På tidligere båter har jeg hatt atskillig svakere baugpropell og har da vært nødt til å bruke spring for å gå fra kai i relativt god pålandsvind. Forøvrig er jeg ikke tilhenger av å bruke baugpropell ved enhevr anledning. Jeg synes det er viktig å trene på å manøvrere båten uten dette hjelpemidlet dersom baugpropellen skulle få funksjonsvansker.

Hei Sydvesten,

Før jeg installerte baugpropell, så jeg på mange installasjoner og jeg registrerte at på de fleste var det ikke skikkelig avrunding mellom tunnel og skrog (ref. Sleipner’s anvisning som forøvrig er meget nyttig uansett hvilket fabrikat man velger). Når man i tillegg suger strøm fra start- eller forbruksbatteri som ligger langt unna og kanskje heller ikke har tilstrekkelig dimensjon på kablene, vil man nok lett oppleve at man har installert for liten baugpropell. I tilstrekkelig kraftig sidevind kan kan nok sikkert komme i den situasjonen at man hadde ønsket seg en kraftigere baugpropell uansett hva man har. Min båt er riktgnok ikke så lang som 39 ft., men med skikkelig installasjonsarbeid og et Optima eller Maxxima batteri foran tror jeg Seatronic’s tilbud høres fornuftig ut. Maritim pleier også å ha noen hyggelige vintertilbud (men det er vel kanskje litt for tidlig på høsten).

Jeg monterte baugpropell etter å ha klart meg godt uten i 14 år, men da jeg fikk båtplass som var vanskelig å komme ut av i spesiell vind, bestemte jeg meg for å montere en slik. Jeg angret ikke før i år da jeg fikk en bedre båtplass som det ikke er noe problem å komme ut av. Hadde jeg vært litt mer tålmodig, hadde jeg antageligvis ikke montert baugpropell. Nå bruker jeg den sjelden, men du verden hvor kjekk den er å ha. Det samme er det med f.eks. kartplotter. Det er helt unødvendig, men kjekt å ha. Jeg forstår på et tidligere innlegg at min installasjon av baugpropell plutselig gjorde meg til innehaver av en båt jeg ikke behersker. På samme måte går jeg ut fra at anskaffelse av kartplotter gjør at man plutselig ikke behersker sin tidligere kunnskap om navigasjon.

Eivind

Jeg har 4 hk på båten min og har erfart at det blir litt snaut når ligger sidelengs og det blåser mer enn 10 m/sek rett på siden av båten. Dvs vi klarer å flytte oss ut, men man føler ikke akkurat at båten kastes ut fra brygga. SKulle jeg valgt på nytt hadde jeg nok valgt en større variant

Det er i slike situasjoner man gjerne bruker et spring.

:lol: Kontakter du den lokale Hjelpemiddelsentral vil de være behjelpelig med montering av en trøster. :lol:

Ser fortsatt ingen behov av en slik propell i baugen på Astor, men! Når båten en gang skal selges ser jeg poenget i at den er montert. Et klart pluss i maargen vil jeg tro.

Jeg skal fjerne innredningen i forkabinen i vinter og vurderer nå å sette inn en 5-hester når man kan komme til uten alt for mye plunder. Tror dette er en god investering.

Det er en kar nede på Sætre som monterer baugtrøstere for 5 lapper. mener han heter Tom. Bendik på Sætre marina vet hvem dette er. Har sett det han har montert og de skyter av jobben han gjør. I Moss er det er kar som heter Jørstad som er spesialist på det samme.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sydevesten i vår Bavaria har vi Sleipner SP95. Det er vel ikke ett must, men husk att Bav har

både vanntank, septiktank samt du får baugprop og kanskje ett ekstra batt der. Da blir den tung

i baugen. Ved mye bølger vil den trekke luft, da er spring tingen. Men ellers er til stor nytte.

Uansett er det flere som har montert 4 hk i andre båter, som også Bitteliten skriver. Men jeg

føler ikke vår for stor. Spesielt med en del vind.

Vi sees!

Nå ser ikke jeg på behovet for baugpropell for å få baugen ut fra kaien ved mye vind, men kun som et hjelpemiddel ved manøvering i trange havner og når en bakker. Ligger jeg i ro fortøyd og skal ut så er jo spring løsningen uansett, men spring egner seg dårlig om en skal manøvrere i en trang havn.. Det handeler for min del om sikkerhet her siden jeg sjelden vil ha nok mannskap til dette vil gå som en lek under alle værforhold... med to voksne og tre barn som springer i veien kan det fort bli kaotisk..

Blåser det så mye at jeg ikke kommer meg ut fra havnen, ja da har jeg ikke noe ut havnen å gjøre og blir liggende til det blåser mindre :drink:

Blåser det så mye at jeg ikke kommer meg ut fra havnen, ja da har jeg ikke noe ut havnen å gjøre og blir liggende til det blåser mindre :drink:

Det er jo ikke alltid man har den muligheten, Feks om man ligger på en marina for å tanke, det er kø, så blåser det opp. Men spring løser det greit.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...