Jump to content

Kjøp og montering av baugpropell

logos

Recommended Posts

Låner denne litt jeg , har vel spurt før men . Mister du mye kraft med bare litt groe på baugpropellen , Eller skal det litt mere til ?

Tine II

Jeg har akkurat kjøpt en Elwaro 815 med baugpropell som var grodd en del. Etter en runde med høytrykkspyler var forskjellen mildt sagt stor. MYE mer kraft, og mer glede av en flott innretning :yesnod:

Senior-du er min helt!

Kjøpte baugpropell hos Seatronoc i Moss denne uken. Siden jeg skal bygge om fremkabinen til dobbelseng har jeg nå tatt ut innredningen forut. Da får jeg en ypperlig anelding til å komme til for montering av et hjelpemiddel.

Monteringen tar en fagmann seg av, lokalt på Sætre. Det elektriske tar jeg selv. Når jeg en gang siden skal selge Astor er det et pluss å ha dette hjelpemiddelet installert.

Har ikke savnet det spesiellt på Nord Westen, men det er greit å ha når man en gang for dette ombord. Har ikke savnet det hittil. Det man ikke har savner man ikke.

Det ble en 5.5 hk Max til en samlet pris på 10.5000, pluss montering. Mener dette skulle holde til en 30 fots NW.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dette kommer til å fungere kjempebra Astor. Er ikke sikkert du bruker den så mye. Men nå som

havnene blir trangere, du skal bakke inn i båsen osv, er dete ett kjempebra hjelpemiddel.

Tannumstrand er ett eks hvor thrustler er bra og bruke. Smalt mellom utstikkerene, du må vende

båten 90 grader, for å komme inn i båsen.

Vi sees!

Angående hydrauliske baugpropeller så kan du jo ta en IM eller to til Aanton her på forumet Tine II. Sender du meg en melding så kan du få ytterligere kontakt info.

Aanton har forklart at han regulerer effekten på propellen ved å øke tomgangs turtallet og slik jeg forstår ham er det ordentlig trøkk i den.

Aanton har forklart at han regulerer effekten på propellen ved å øke tomgangs turtallet og slik jeg forstår ham er det ordentlig trøkk i den.

Mener jeg har testa ut det , og det hjalp lite . Hadde det vært noen efekt så kunne jo reimhjulet på hydralikk pumpa byttes , slik at turtallet hadde øka uten å gi mere gass . Satser på groe på tunell og propell , lov å håpe på det .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei folkens.

Ønsker du baugpropell så monter inn, la deg ikke påvirke av 'forståsegpåere' som mener at du ikke trenger baugpropell. Det blir mye lettere å manøvrere og man har mye større kontroll i vanskelige situasjoner man av og til kommer opp i.

Jeg står skjeldent til rors, det er det madammen som gjør, min plass er å ordne med fendere og fortøyninger og jeg står i baugen med fjernkontrollen til baugpropellen og har dermed full kontroll. Jeg bruker også baugpropellen som ror når jeg bakker. Jeg har en 40 ft. seilbåt med halvlang kjøl og den er ikke lett å manøvrere i trange farvann.

Når det gjelder støy fra andres baugpropeller, ser jeg på det som et betryggende lyd. Da vet jeg at det er en som har rimelig forutsetninger for å ha kontrollen i vanskelige situasjoner. De som plages av denne lyden får søke seg til steder hvor de er helt alene.

Har selv montert en Sleipner SP95 som er et hakk sterkere en det jeg trenger, men har ikke angret et sekund på det. Jeg laget av-visere i for- og overkant av tunellen, slik at vannet ikke skulle sirkulere i tunellen ved fremdrift. Kanten over tunellen gjør også at det ikke så lett suges luft inn i ved bruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...