Jump to content

Forskjellen på 12volt og 24volt?


vikers

Recommended Posts

(en føler seg snytt med 24 volt - her har jeg 380 ah kjøpt inn, men reelt bare 190 ah) ... :lol:

Nei da, du er ikke snytt! Du må tenke WattTimer, ikke Ah. 110Ah i 24V tilsvarer 220Ah i 12V. Begge gir deg teoretisk 2640WattTimer til rådighet. :smiley:

 

Edit: I kveld var Nemo den raskeste.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Dette visste jeg faktisk..derfor denne :lol: etter, men begge deres innlegg ga meg ytterligere god informasjon, så hjertelig.

 

Bare slik for å være på den helt sikre siden..

Seriekoble er når jeg setter startbenken ved siden av hverandre og kobler + på bat1 til - på bat 2 og omvendt. + fra bat1 til starter og - fra bat 2 til gods? (eller skal -`en til starter den også)?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

kobler + på bat1 til - på bat 2 og omvendt.

(Min utheving i quoten...)

 

Nei. Når du har koplet + fra batteri 1 til - på batteri 2 er du ferdig med seriekoplingen. Tenk da på de to batteriene som ett. Du henter 24V til de forskjellige forbrukerne fra + på batteri 2 og minus på batteri 1.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Aha....se det...TAKK LA3939!

 

Skal da minus på bat1 til jord, eller til starter, eller begge deler? bat2 : tenningslås ->bat2 ->+ på starter?

Fra dynamo setter jeg ladestrømmen på + på batteri 1 da?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hvis vi tar som forbehold at alt du kopler til går på 24V, dynamo, starter, osv, så blir det slik:

 

Når du har koplet + fra batteri 1 til minus på batteri 2 skal alle andre tilkoplingen gjøres til hhv + på batteri 2 og - på batteri 1.

 

Med andre ord, når du har koplet + fra bat 1 til - på bat 2 er disse to batteripolene fredet - de skal kun være koplet sammen, ingen andre tilkoplingen på disse to.

 

Spørsmålene dine:

 

Skal da minus på bat1 til jord, eller til starter, eller begge deler? Ja, begge deler.

 

bat2 : tenningslås ->bat2 ->+ på starter? Ja

 

Fra dynamo setter jeg ladestrømmen på + på batteri 1 da? Nei pluss fra dynamo til pluss på batteri 2 og minus fra dynamo til minus på batteri 1.

 

 

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Dette visste jeg faktisk..derfor denne :lol: etter, men begge deres innlegg ga meg ytterligere god informasjon, så hjertelig.

Gikk på den, :lol: det var nok litt sent. :sleep:

Det som gjorde meg usikker var ditt valg av startbatteri. 2 batterier på 110 Ah gir 220 Ah hvis du tenker 12 V. Du kan sammenligne størrelsen på batteriene på den måten. Derfor mener jeg at det holder lenge med 2 batterier på 80 Ah som du har. Kjenner ikke din motor, men dette vil holde til ganske store motorer.

 

Når det gjelder koblingen av batteriene, ser jeg du har fått gode beskrivelser allerede.

:fishing:

Link to post

Tusen hjertelig for gode og utfyllende svar.

Motoren er en Reanault marinisert lastebilmotor 6 sylindret fra 1984 som gir ca. 120 hk uten turbo. Er selv usikker på hva den trenger av kapasitet på start, men kanskje kan jeg bruke 2x 80 som start...det kan jeg jo sjekke ut. Nå har jeg i alle fall skrevet ut fasit for tilkobling og blitt mye klokere enn for 30 timer siden.

 

Båplassen er intensivkurs nr 1! :flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

ok...på mine 80 ah batterier har jeg CCA på 745 Amps så da bør jeg vel være innenfor på disse kanskje?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Tusen hjertelig for gode og utfyllende svar.

Motoren er en Reanault marinisert lastebilmotor 6 sylindret fra 1984 som gir ca. 120 hk uten turbo. Er selv usikker på hva den trenger av kapasitet på start, men kanskje kan jeg bruke 2x 80 som start...

fra en tilsvarende nissan mener jeg å huske at "CCA" - Cold Crank Amps lå på ca 600.

 

teknisk sett kan man gå ned på batterienes Ah kapasitet når spenningen øker og sitte igjen med samme Ah ytelse.

Nå er det slik i denne verden at vi har Ohm's lov. Den sier at effekten P= spenningen U x strømmen I.

 

Teknisk sett kan man ikke gå ned på batterienes Ah kapasitet når spenningen øker og sitte igjen med samme Ah ytelse. Har man en viss mengde Ah og går ned på antallet Ah, så har man jo besviselig fått færre av dem. Mindre amperetimekapasiet med andre ord. Med et 24V anlegg kan man nøyaktig halvere antallet amperetimer sammenlignet med et 12V anlegg og sitte igjen med lik mengde Wh. Av samme grunn vil en 24 volt starter trekke nøyaktig halvparten så mye strøm som en 12V starter for en gitt effekt. Ohms lov sier at slik er det.

 

Hvis starteren til Vikers 120 hesters motor trekker f.eks. 3kW, hvor mange ampere trekkes da ut av batteribanken? P=U x I ---> I = P / U = 3000/24=125A

 

Resten er et spørsmål om hva batteriene kan levere av startstrøm. Det er nornalt ikke et spørsmål om Ah i det hele tatt. Starteren på denne motoren trekker omlag 0,25Ah pr gjennomsnittlig start. Det blir for lite til å være interessant.

 

Spørsmålet er egentlig om Vikers bruker båten om vinteren eller ikke. Er "eller ikke" svaret, kan det aller meste av batterier gjøre nytten. Selv ville jeg valgt 2 stk standard startbatterier med de vanlige standard 60Ah og rimelig tilbudspris over alt. Det gir en løsning som f.eks er mye bedre enn når jeg selv starter en 2,5kW starter for 12 volt på et 75Ah startbatteri.

 

Lotus

Link to post

Meget gode tilleggsopplysninger fra Lotus (som alltid), og svaret vedr. vinter er: "som oftest aldri ", så da vil jo mine 80 ah startbatterier ville holde her, og 2x 110 kan bli forbruksbank i første omgang. :flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hvis starteren til Vikers 120 hesters motor trekker f.eks. 3kW, hvor mange ampere trekkes da ut av batteribanken? P=U x I ---> I = P / U = 3000/24=125A

det er teorien men realitetes verden er ikke akkurat slik for å "røske løs svineriet" trengs det mange ganger startenens nominelle strøm - CCA.

akkurat i startøyeblikket er starterkretsen nært kortsluttet og med en "satt" motor trengs det mye kraft får å få den i gang.

 

på større motorer er det både "intertia/masse" og "sugeeffekt" i lagre/sylindre som skal i gang på et øyeblikk.

 

typisk startsrøm for asynkron motorer er 5xnominell strøm.

har ikke sjekket startmotorer.

Link to post

Men 745 CCA på 24 volt så bør vel dyret våkne? :lol:

 

Skal til Aalborg på onsdag-søndag ser dere, og skal da forsøke å trekke noen nye ledninger, koble til en tenningslås og se om jeg kan få liv i dieseldyret. Selv om styrhuset brant ned, så var både viftereim og alle gummislanger helt intakte i motorrom - så jeg har forhåpninger om at motor kan være uskadet - ville jo vært rart ellers....

 

For sikkerhets skyld: Det er kun starter og glødeplugger som skal ha strøm, for at jeg kan få startet opp en dieselmotor?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Men 745 CCA på 24 volt så bør vel dyret våkne? :lol:

 

For sikkerhets skyld: Det er kun starter og glødeplugger som skal ha strøm, for at jeg kan få startet opp en dieselmotor?

Med den kapasiteten som du angir vil ett slik batteri (ved bruk av 12V) vært nok for å starte dyret, i hvertfall på sommerstid. Du kan derfor være helt sikker på at to i serie (24V) er mer enn nok.

 

Kanskje stoppmagneten på motoren må ha strøm. Er den av typen som skal ha spenning når motoren går eller kun når motoren stoppes? Du må også ha spenning til dynamo for at denne skal lade.

Link to post

det er teorien men realitetes verden er ikke akkurat slik for å "røske løs svineriet" trengs det mange ganger startenens nominelle strøm - CCA.

akkurat i startøyeblikket er starterkretsen nært kortsluttet og med en "satt" motor trengs det mye kraft får å få den i gang.

 

på større motorer er det både "intertia/masse" og "sugeeffekt" i lagre/sylindre som skal i gang på et øyeblikk.

 

typisk startsrøm for asynkron motorer er 5xnominell strøm.

har ikke sjekket startmotorer.

Nå skriver du ting som får folk til å bli usikre igjen. Det du skriver er riktig, men bare en halvveis sannhet. Med hele sannheten inne, blir det slik at det ikke spiller noen rolle det du sier.

 

Det er slik at CCA er en betegnelse på hvor mange ampere batteriet kan levere i 30 sekunder ved minus 18 grader C uten at spenningen faller under 1,2V pr. celle. Relativt uintressant for en båt. Derfor finnes MCA som gjelder ved 0 grader. Da er ofte strømmen opp mot 40% høyere. På sommeren? Sammenlignet med -18 har det samme batteriet nå nesten doblet startstrømskapasiteten.

 

Det er helt riktig at en starter trekker mye mer strøm i startøyeblikket, men det er faktisk intet problem fordi batteriet er i stand til å levere 5 ganger mer i startøyeblikket enn det tallet som er oppgitt som CCA. Flere tusen ampere for et standard 60Ah startbatteri faktisk. Så etter at starteren begynner å svive rundt i den hastigheten den skal ha, så trekker den merkeeffekten sin i forhold til det arbeidet den utfører. Og starteren? Ja den er dimensjonert med en merkeeffekt som skal klare jobben og vel så det.

 

Så det du sier er riktig, men du glemmer å fortelle at det du sier ikke spiller noen som helst rolle i dette ene sekundet. Man dimensjonerer fortsatt etter nominell effekt, temperaturområde og passende reservekapasitet.

 

Har man en starter med merkeeffekt på 125A/24V, 2 stk 60Ah seriekoblede startbatterier med 600 MCA, (helt vanlig snitt), kan man kjøre så mange starter at startmotorer antagelig grilles lenge før batteriene gir opp. For hver 10-sekunders start trekkes 0,35Ah. 40 10-sekunders starter med 10-20 sekunders hvile mellom hver start er kurant på sommeren. I praksis har starteren brukt 15Ah og batteriet har brukt nær det dobbelte når det tømmes på denne ekstreme måten. Batteriene er nå bare halvfulle og i praksis tomme men har diesedyret ikke startet da, ville det nok neppe starter med dobbelt så stor batteribank heller.

 

Det var ekstremvarianten. Normalvarianten for de fleste av oss er 1 eller 2 starter i 5 sekunder. Ferdig. Nå lader dynamoen. Noen er kanskje spå heldig at de klarer seg med en start i 2-3 sekunder. Min Yanmar er slik - selv ved første start etter vinteren.

 

Lotus

Link to post

.....Noen er kanskje spå heldig at de klarer seg med en start i 2-3 sekunder. Min Yanmar er slik - selv ved første start etter vinteren.

Det er en slik jeg håper står i. :yesnod:

 

:lol:

 

 

Da har jeg trukket den slutningen at jeg bruker mine 2 x 80 ah startbatterier med CCA på 745 Ampere hver seg. Om jeg ikke klarer å få startet med disse i 30 varmegrader, så bør jeg heller bytte motor, enn å sette inn større batteri. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg løfter denne tråden igjen.

 

Som overskriften sier, så spør man om "forskjellen mellom 12 og 24 volt.

 

I den nye båten som er kjøpt er der 24 volt, noe som er nytt for meg. Nå ser jeg at forskjellene ikke er så veldig avskrekkende og realistisk sett skal jeg nok bli habil på dette etterhvert også.

 

Men det jeg lurer på, er forskjellene mellom 12 volt og 24 volt med hensyn til kobling til jord ?

 

Jeg mener nemlig å ha fått høre at 24volts anlegg ikke er koblet til jord/motor på samme måten som ved 12 volt, eller er jeg på viddene?

 

Grunn til at jeg spør, er at der skal utføres sveisearbeider ombord neste uke. Båten er laget av stål. Når der skal sveises ombord normalt, SKAL batterier kobles fra ellers kan de ta skade. Gjelder dette for 24 volts anlegg også ?

 

(kanskje teit spørsmål, men jeg observerer jo båter som er av størrelse som initierer at de har 24 volt som utfører sveisearbeider ombord mens motorer sviver etc.....)

Link to post

Hei Verrie.

Det finnes ikke noe forskjell ang tilkobling av et 24V anlegg.

Det eneste er at man stortsett jobber med ca. halv så mye strøm (Ampere) enn på 12V nettet.

 

Men ang. sveisearbeid:

For det skulle man i hvert fall frakoble batteriene. (Punktum &, Utropstegn).

Ellers finnes det stor fare at man øddelegger både dynamo, batterier og noen ganger også elektroniske komponenter.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er ikk bare batteriene som skal kobles fra. Hvis du har et normalt el.anlegg, så må du også kople fra ledningene til dynamoen for ikke å ta diodebroen under sveising. På Hulda har jeg brytere som gjør dette. Akkurat dette er ikke noe å diskutere, jeg har knekt en drøss med diodebroer. Jeg ble etter hvert en erfaren diodebro- og spenningsregulatorbytter.

 

Pass på skikkelig kontakt for jordingsklemma. Den skal stå festet til selve båten, ikke det stykket som skal sveises fast. Og jordingspunktet skal være i umiddelbar nærhet av sveisestedet. Fuskes det her, og båten ligger i sjøen, vil defekt malingbelegg på undervannskroget kunne bli resultatet.

 

Ellers så er det som Jörg beskriver.

Link to post

Tusen takk for tilbakemeldinger, dette setter jeg stor pris på.

 

Hulda, jeg kan forsikre deg om at jeg kommer ikke selv til å sveise ombord, det engasjerer jeg fagfolk til. Skulle jeg gjort det selv, hadde jeg ødelagt hele greia. Framnes Maritime har flinke folk til dette (Sandefjord).

 

Da lærte jeg nytt i dag også, dynamoen har jeg overhode ikke tenkt på.

 

Er der flere andre ting jeg må fokusere å koble fra ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...