Jump to content

Forskjellen på 12volt og 24volt?


vikers

Recommended Posts

Hva er egentlig det? :crazy:

Har søkt og lest, men klarer ikke helt å stokke informasjonen. Når det er 24 volts anlegg i nybåten min - betyr det da at alt i båten må være på 24 volt? Kan ikke bruke 12 volts kjøl, lamper, vifter etc.?

 

Batterier kan jeg seriekoble ikke sant? 2 like batterier på 80 ah har jeg (2x80) som jeg kan koble + til - på og så har jeg 24 volt ikke sant? Når jeg da skal lade med landstrøm så må det en 24 volts lader til?

 

Søren også...nå som jeg nesten hadde tråd på dette 12 volts kjøret.... :headbang::headbang:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg da bruke en inverter på alt av lys f. eks.? Slik at jeg kan bruke 12 v. lamper i salonger og lugarer + ha noen 12 volts stikk til mobil-ladere, mp3 etc.?

 

Må jeg ha "dobbelt så mye ah i batteribank? Jeg kommer kanskje ikke langt med 2 x 80 ah i 48 fotern, men om jeg økte til 4 x 80 ( 2 x80 + 2 x80 ) ville det være ok ved normalforbruk (lys, kjøleskap, litt tv en sjelden gang og noen timer radio)?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lampene kan du seriekoble to og to, da er ihvertfall det problemet løst.

Ellers koster alt 24V utstyr som regel enda mer enn 12V-greiene våre..

 

I en såpass stor båt ville jeg nok hatt vesentlig større batteribank enn du skisserer, mest fordi man gjerne vil ha mulighet til å være uten landstrøm over lengre tid..

kommer selvsagt også an på utstyret som er ombord hva du trenger..

 

Et 24V kjøleskap trekker gjerne nøyaktig samme effekt som 12V versjonen, noe som vil si halvparten så mange A, og igjen altså halvparten så mange Ah..

Men på den annen side blir batteribanken din bare på 80Ah om du har 2 stk 80Ah batterier også.

 

En fordel med høyere spenning er at man trenger mindre tverrsnitt på kabler, og da kan spare en god del kg kabler i en stor båt.

Link to post
Share on other sites

ok..takk, Anonym. En tanke... Generator i båten leverer jo 24 volt til banken...om jeg satte en 24 v -> 230 volt converter på denne og bruker en vedlikeholdslader til en bank på 12 voltsanlegg til forbruk i båten (lys, kjøleskap, gps, plotter, stikk etc. etc..) ville det være helt komplett idioti? Tenker her at alt 12v tross alt koster mye mindre enn 24 v. - + at jeg har det meste av hva jeg trenger til et fullt 12 volts opplegg! :headbang:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at det er en uheldig løsning ja. På den måten vil du jo være garantert å miste MYE effekt på veien.

Enhver omforming, forbruk, lading, osv har en effektivitet.. Denne er aldri 100%.

 

Da ville jeg heller bygget om til 12V på motor, dersom det lar seg gjøre.

I praksis ville jeg bygget videre på 24V-anlegget i båten, og levd med å styre 2 og 2 lys sammen, og heller betalt det det koster for andre ting.

Lastebilutstyr er ting du bør glane på, lastebiler bruker jo som kjent stort sett 24V-anlegg.

Link to post
Share on other sites

Lampene kan du seriekoble to og to, da er ihvertfall det problemet løst.

Selvfølgelig kan man det, men det er en meget upraktisk løsning :headbang:

 

Ellers vil jeg si at på et litt større fartøy er 24 Volt omtrent en selvfølge. Jeg ser heller ingen grunn til at 24 V utstyr generelt skulle være mer kostbart enn 12 V. Bl.a. fordi man da kommer over på utstyr som leveres på vanlige kommersielle betingelser - isteden for å måtte slite med at alt som skal til lystbåt skal 10-dobles i pris .....

 

På Poseidon har jeg 24 V for alle hovedfordelinger og hovedforbrukere. I tillegg har jeg et par små invertere for å skaffe spenning til noen 12 V forbrukere, som f.eks mobiltelefonladere, etc. Når det gjelder VHF så kan det også ha sin fordel med 12 V, men da ville jeg spandere et separat radiobatteri, med en liten 24/12 V inverter som lader.

 

Lykke til med et spennende prosjekt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

ok..takk, Anonym. En tanke... Generator i båten leverer jo 24 volt til banken...om jeg satte en 24 v -> 230 volt converter på denne og bruker en vedlikeholdslader til en bank på 12 voltsanlegg til forbruk i båten (lys, kjøleskap, gps, plotter, stikk etc. etc..) ville det være helt komplett idioti? Tenker her at alt 12v tross alt koster mye mindre enn 24 v. - + at jeg har det meste av hva jeg trenger til et fullt 12 volts opplegg! :headbang:

Selv om jeg er enig med at man ikke skulle mikse systemspenning og utstyr,

det finnes en mulighet til.

Man kan bruke en 24V til 12V KONverter, som er mye effektivere i så fall.

Obs: ikke bruk en vanlig (ustabilisert) transformator som både er avhengig og følger bordspenningen.

 

24-12V konverter finnes f.eks. fra Sterling og er bra.

Hvis du er interessert så les på side 4/4.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg og Poseidon,

 

Takk for innspill. At 24 volt brukes mye på busser og lastebiler gjør jo at det finnes mye brukt på det markedet - og nypris er sikkert mye billigere enn båtpriser som dere sier.

 

Jørg: Den konverteren du refererte til så grei ut. :yesnod: . Blir det da slik at jeg kan ha 24 volts anlegg med at jeg splitter forbruk og har en slik konverter på en del som da kan gå til 12 volt i andre enden. Er det da begrenset hvor mange punkter jeg tar ut av 12 volt etter converteren, eller trekker den bare fortløpende av 24 voltsalegget?

 

Vil et stort 12 volts batteri kunne nyttegjøres oppe i dette her?

( 1stk. 200 ah batteri er reddet fra brannen, mens det andre er borte - nesten nytt, så synd å ikke få brukt det fornuftig... :).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan man det, men det er en meget upraktisk løsning :headbang:

Tja, akkurat det kan jeg ikke si meg enig i.

Jeg vil si det er relativt praktisk og greit å seriekoble to og to lamper..

I båten min er faktisk alle lampene i utgangspunktet bygd opp med 2 like 12V-pærer, som så er parallellkoblet, å seriekoble disse hadde vært like greit, eneste ulempe er jo at man mister lyset om en av de to pærene skulle gå, men erfaringsmessig ryker den typen pærer så sjelden uansett..

Det er den desidert billigte måten å bygge et 24V-anlegg.

 

Forøvrig, husk at 12V utstyr er det massevis av på Biltema, Clas Ohlson, osv.. Der finner du ikke utstyr for 24V.

Link to post
Share on other sites

Den konverteren du refererte til så grei ut. :yesnod: . Blir det da slik at jeg kan ha 24 volts anlegg med at jeg splitter forbruk og har en slik konverter på en del som da kan gå til 12 volt i andre enden. Er det da begrenset hvor mange punkter jeg tar ut av 12 volt etter converteren, eller trekker den bare fortløpende av 24 voltsalegget?

 

Vil et stort 12 volts batteri kunne nyttegjøres oppe i dette her?

( 1stk. 200 ah batteri er reddet fra brannen, mens det andre er borte - nesten nytt, så synd å ikke få brukt det fornuftig... :).

Konverteren mates med 20V til 32V, leverer stabilisert 13,6Volt og kan belastes med 20A permanent/ maks. 30A for lastspisser (f.eks. startstrøm av kjøleskapet, pumpe osv.).

Så kan lages et egen 12V-system etter konverteren, det man velger selv hvor mange kontaktpunkter skal kobles til.

 

Et stort 12V batteri i tillegg går ikke.

I så fall må du tar to batterier (like store som første benken) som må kobles i rekke igjen,

slik at du får 24V ved samme kappasitet som kan kobles parallelt med første batteribenken.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da det er snakk om en nybåt her, regner jeg med at lampene allerede er 24V. Jeg ville da fortsette med det ved eventuelle utvidelser også, i stedet for å blande inn 12V utstyr.

 

Det meste av båtutstyr leveres for både 12 og 24V uten store prisforskjeller. Jeg regner ellers med at 24V vil bli mer vanlig etter hvert. Fordelen med 24V fremfor 12V er vel ikke bare halvparten så store ledningstverrsnitt, men også mindre ampere i brytere og kontakter (brenner ikke så lett) og mindre ømfindtlighet for spenningstap og dårlige kontakter.

 

Angrer egentlig litt på at jeg ikke gikk for 24V i båten min, men jeg fulgte motorleverandøren der.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og hvis du allerede har mye lamper for 12V er det bare til å bytte ut lyspæren. Til de fleste lamper ville jeg tro du kan få tak i en 24V lyspære.

 

Hadde også beholdt det 24V anlegget og satset på små 24 til 12V spenningsregulatorer. Her er et eksempel på en regulator du kan benytte hvis du kan bruke en loddebolt:

iFrame (Innsatt web-side) Åpne i nytt vindu

Koster kun 12Kr fra elfa og effektapet er minimalt.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

....og skulle legge merke til ordet "stabilisert".

Mht. lyspærer er det vel ikke noe stort problem,

men skal det brukes også apparater på 12V så ser det litt annerledes ut.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vil et stort 12 volts batteri kunne nyttegjøres oppe i dette her?

( 1stk. 200 ah batteri er reddet fra brannen, mens det andre er borte - nesten nytt, så synd å ikke få brukt det fornuftig... :).

Det glemter jeg til å fortelle om:

 

For folk som er interessert i noe annet:

Sterling tilbyr også IUoUo- dynamo-til batteri-ladere og batteri-til-batteri-ladere.

 

Sistnevnt er ganske interessant for spesialløsninger, hvis man har en batteribenk ekstra.

Det gjelder f.eks. batterier som er plassert langt borte fra hovedbenken, batteribenk med andre spenninger osv.

 

Det finnes kombinasjoner

12V til 12V

12V til 24V

24V til 24V

og 24V til 12V.

 

Ang. eksempelen det vi snakker om ville det blir BtB-ladere 24V til 12V, nr. BBC241230.

Så kunne man sette en egen batteribenk for 12V på plass som blir matet komplett fra 24V-kretsen.

 

Perfekt og elegant, men koster litt mer.

Men som vanlig er det jo avhengig av hva man ønsker :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for god og utførlig info, Joerg!

Kommer tilbake til deg, men nå vet jeg i alle fall hvilke opsjoner jeg har. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Es gibt møglichkeiten....

 

I FL3 er det 24V anlegg. Men,... man har som du sier, fra tid til annen behov for 12V, og det er et faktum, at endel instrumenter blant annet er billigere i 12V utgaver. Mobilladere , kjølebokser er allerede nevnt. Løsningene fra Sterling som Jorg nevner er jo flotte, men uten at jeg vet det sikkert, er vel mulighetene tilstede for at men ved disse løsningene pådrar seg kostnader som er større enn man strengt tatt behøver. I FL3er dette løst ved at det er koblet opp en DC/DC (24V/12V) converter. Denne gir regulert spenning til et 12V opplegg som er fordelt rundt i båten med kontakter på steder hvor man kan ha behov for å koble til 12V utstyr. Denne konverteren er ikke veldig stor, kan gi 6,3 A (75W), men sikret med en rask sikring med litt mindre verdi. I tillegg gir den spenning til ettermonterte instrumenter som for eksempel temperaturmålere, vanntankmåler og septiktankmåler fra WEMA. Disse finnes ikke så vidt jeg vet som 24V utgave. Tilkoblet utstyr på kontakter rundt i båten er kjøleboks, mobilladere og en lampett i salongen er under planlegging for tilkobling, men enda ikke anskaffet. Jeg hadde tenkt å koble til en bruker på 120W, men sjekket heldigvis hvor stor converteren er før tilkobling. Antagelig hadde bare sikringen gått, men det var lurt å sjekke først. Amperefest er unødvendig.

 

Lykke til med prosjektet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

I tillegg gir den spenning til ettermonterte instrumenter som for eksempel temperaturmålere, vanntankmåler og septiktankmåler fra WEMA. Disse finnes ikke så vidt jeg vet som 24V utgave.

Wema har tilpasninger til 24 V for sine instrumenter, man bruker en motstand ved 24 V. Instrumentene trekker jo ikke mye strøm, så tapet blir ganske lite.
Link to post
Share on other sites

Vil 24 volts lamper gløde ved 12 volts spenning?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei, og gratulere med ny nydeliiig båt.

Hold deg til 24 volt du, når det først er i båten. Hvorfor tror du alle yrkesbåter har det ombord? Jo, fordi det er et veldig stabilt system i forhold til 12 V. samt at du har "mere strøm", å gå på. Har kjørt vogntog i en årrekke og de er det som kjent 24 V i, og det er ikke uten grunn vet du.

 

 

I vår båt byggde vi opp 24 V og angret ikke et sekund på det.

Det meste av utstyr til båt dag passer til både 12 og 24 volt, altså de fungere fra ca 10 V til 32 V sånn ca. og det er stort sett ingen prisforskjell, siden du får en mer stabil strøm vil f. eks lyspærer vare mye lenger enn vanlige 12 V pærer, Det er snakk om mange mange timer i forskjell, kjøper du forsterkede pærer varer de sannsynligvis i mange sesonger før du trenger å bytte. 24 V pærer får du kjøpt der hvor de selger bilutstyr generelt.

 

Når det gjelder ladere til mob.tlf så går 99 % av disse på både 12 og 24 V.

 

Ellers så er det beste å bruke omformere fra 24 til 12 V, kjøper du en skikkelig til 1500-2000 kr har du så det rekker i massevis til normalt forbruk.

 

Skal du hente ut mye strøm til 12 V kan du hente fra ett batteri, men dette er ikke å anbefale, spesiellt visst du ligger i ro uten lading, da du får skjev belastning på batteriene, men har du lader eller motor går skal ikke dette ha noe å si.

 

Lykke til videre og behold 24 Volten du, du kommer ikke til å angre...

Link to post
Share on other sites

Hei Actros, og takk for tilbakemelding.

Jeg har fått søkt litt og lest meg til litt mer nå...og joda - jeg beholder 24 bvolt, og får meg en liten 24 ->12 volt som kan brukes der det må til.

 

Når jeg bare finner ut hvor jeg skal kikke for å finne, så er det sikkert ikke verre å finne 24 volts-greier enn 12 volts - det er bare så nytt enda for meg.

 

Har gått til anskaffelse av 2 x 110 ah + 2 x 80 ah som jeg seriekobler til en startbenk + en liten forbruksbenk nå i første omgang (egentlig bare lanterner som bruker strøm pr. idag! :lol: ). 110 ah 24 volt bør vel kunne sveive igang en 6 sylindret Renault fra 1984?

 

Så får heller forbruksbanken utvides etter behov, for fyttigrisen hvor batteri koster fletter og bananer av noen båtpenger. :cryin: (en føler seg snytt med 24 volt - her har jeg 380 ah kjøpt inn, men reelt bare 190 ah) ... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Vikers.

Her må du nok tenke nytt. Som du vet er 24 V dobbelt så mye som 12 V. Tar vi da et eksempel med en forbruker som trekker 48 W, blir det 2 A for 24 V mens det ville vert 4 A for 12 V.

 

Det vil med dine 110 Ah batteri blir det samme effekt (W) om du kobler de i serie eller paralell. Årsaken er at når du har 24 V går det bare halvparten av strømmen.

 

For å få 24 V må du selfølgelig koble 2 i serie.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...