haraldk Startet 7.Juni.2006 Del på Facebook Startet 7.Juni.2006 Fikk en litt "hairy" opplevelse rett sør for Strømstad i fjor sommer: Båten/flyet/fartøyet kom mot oss i stor fart med varierende høyde, anslagsvis 0 - 5 meter, og klarte så vidt å passere over båten vår. Hvilke vikelpiktsregler gjelder mellom lystbåt og luftfartøy? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Så lenge han er waterborne gjelder vel Sjøveisreglenes regel 18 e: (e) Et sjøfly på vannet skal, i alminnelighet, holde godt klar av alle fartøy og unngå å genere deres seilas. Under omstendigheter hvor det er fare for sammenstøt, skal det følge reglene i denne del. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
haraldk Svart 8.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Problemet var jo at i det ene sekundet var han/det "waterborne" i det neste "airborne"... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 tror det er så att han har vikeplikt i alla situasjoner, både i luften o vid landning ! (i luften för att han flyger under någon minste höjd, o ner han landar på vattnet för att det ikke er en 'riktig' landningsbane) det finns vel noen flygare bland BP-folket, som kan svare på dette....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjell E Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Nå kan jeg bare de norske reglene - dette skjedde vel i Sverige. Men denne karen må forholde seg til to regelsett - ett når han er på vannet, og et annet i luften (BSL - Bestemmelser om Sivil Luftfart - svensk BCL) Sjøveisreglene pålegger han alle mulige slags vikeplikter og hensyntagen, i dette tilfellet ville jeg tro at han ikke burde påbegynt sin avgang dersom han kom i konflikt med et annet fartøy eller er vil være til hinder for det. Han burde altså ventet eller taxet til et annet område. Minstehøyder er ikke relevant når han er i luften, reglene gjelder ikke ved start og landing. Vi som har levd en stund husker mens Widerøe drev sjøflytrafikk på Bodø havn, de hadde alltid vaktbåt ute - men de både tok av og "landet" inne i selve havna. mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
haraldk Svart 8.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Sjøveisreglene pålegger han alle mulige slags vikeplikter og hensyntagen, i dette tilfellet ville jeg tro at han ikke burde påbegynt sin avgang dersom han kom i konflikt med et annet fartøy eller er vil være til hinder for det. Han burde altså ventet eller taxet til et annet område.Når han båbegynte avgangen vet jeg ikke sikkert, men han kom fram bak odden til venstre på bildet, vi kjørte selv i dorgefart og hørte fartøyet lenge før vi så det (dette er i de smale sundene sør for Strømstad hvor det ligger flere campingplasser). Som det kanskje fremgår av bildet, duppet han nedi flere ganger på mot oss. Først på ca. 25 meters avstand begynt han å vinne såpass høyde som den som vises på bildet.... Vi som har levd en stund husker mens Widerøe drev sjøflytrafikk på Bodø havn, de hadde alltid vaktbåt ute - men de både tok av og "landet" inne i selve havna.Kanskje mente å være sin egen vaktbåt, det er jo vitterlig en båt/jolle med påmontert (luft-)propell og hangglider Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Det er fortsatt et maskindrevet fartøy (båt, ikke fly) i Sjøveisreglenes forstand, og da gir svaret seg selv. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.