enter4u Startet 8.Juni.2006 Del på Facebook Startet 8.Juni.2006 Like imponerende hver gang dette En i havna som har en biam 800 som bakker inn i båsen sin. Han har ikke baugpropell, og jeg skjønner ikke åssen han får det til. Dette gjør han i all slags vær. Dyktig sjømannskap kanskje? Når jeg bakker så svinger snekka alltid til den samme siden. Det har jo noe med åssen vei propellen går. Ser for meg at jeg ikke klarer det, men jeg skal jammen prøve en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Prøv dette i åpent farvann: -Mye pådrag akterover -Når du har et par knop akterover, sett i nøytral. -Forsøk nå å styre, jeg vil anta at det går kjempebra. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 DEt er vel de færreste snekkene som kan styre når man bakker. Vi har prøvd litt forskjellige måter å svinge mens vi bakker. Det vi fant ut var enklest med vår båt var å ha litt større fart. Den lystrer ikke roret mye uansett, men jo større fart jo enklere var den å styre. Men vil anta at dette er forskjellig fra båt til båt. Det enkleste er vel bare å finne seg et sted på fjorden og teste ut forskjellige måter. Vi bakker aldri inn i båsen, men det hadde selvfølgelig vært utrolig morsomt å kunne mestre det! Kanksje vi skal prøve dette en gang (mens ingen andre ser det... ) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Er vel en kombinasjon med at han kjenner båten veldig godt og godt sjømannskap, morro å se folk som kan navigere skuten sin slik! LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
GeirT Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Like imponerende hver gang dette En i havna som har en biam 800 som bakker inn i båsen sin. Han har ikke baugpropell, og jeg skjønner ikke åssen han får det til. Dette gjør han i all slags vær. Dyktig sjømannskap kanskje? Når jeg bakker så svinger snekka alltid til den samme siden. Det har jo noe med åssen vei propellen går. Ser for meg at jeg ikke klarer det, men jeg skal jammen prøve en gang. Båten trekker til en side når du bakker opp. Når du får farten opp kan du kompensere for dette med roret. Som Anonym skriver nedenfor: Du kan bakke inn uten å ha pådrag på propellen. Ha litt fart innover slik at løpet i skroget motvirker avdriften. Husk å kople inn fremover for å stoppe opp når du er kommet inn i båsen.. Krever litt trening og bedømming av forventet avdrift pga. vind/strøm. Jeg bakker alltid seilbåten vår inn i båsen, går veldig greitt. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Ser for meg at jeg ikke klarer det, men jeg skal jammen prøve en gang. Når du er alene i havna? Det lar seg nok gjøre. Ofte er propellen til mer nytte enn roret. Når jeg bakker Hulda inn, ser jeg mer på hvordan baugen svinger enn hvordan hekken beveger seg. Det kan kanskje være et tips. Og, som hevdet, når jeg skal ha roret til å virke må ikke propellen være koplet inn. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Det er de som har en tunnel rundt roret sitt. Dette har jeg forsøkt på en liv-båt, og de styrer akterover så lenge en bruker mye motor kraft, uavhengi av fart på båten. Kan være fordi de "suger" seg frem gjennom vannet kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 En seilbåt blir lett manøverbar ved bakking, ved å gi gass, få ett par knop, slipp opp gassen. Da kan du kjøre slalom. Har ny båt, trente i hele går kveld, kun på tilegging i alle varianter. Dette for å bli godt kjent med dens manøveregenskaper. Men litt enkelt: Har du en en propell som er venstregående, sett bakifra, vil den ved bakking trekke aktern mot styrbord(høyre). Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Suzuki Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 En seilbåt blir lett manøverbar ved bakking, ved å gi gass, få ett par knop, slipp opp gassen. Da kan du kjøre slalom. En seilbåt med SEILDREV blir lett manøvrerbar ved bakking mener du vel ? Skal jeg kjører slalom baklengs med Jokeren, forutsetter det at alle svingene er til samme side... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
`MINA' Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 En seilbåt blir lett manøverbar ved bakking, ved å gi gass, få ett par knop, slipp opp gassen. Da kan du kjøre slalom. Har ny båt, trente i hele går kveld, kun på tilegging i alle varianter. Dette for å bli godt kjent med dens manøveregenskaper. Skal til å teste / øve med ny båt i kveld jeg og. Har drev og foldepropel på FENIXEN, men går nå over til fast aksel med foldepropell på RUSHen. Vil jeg merke store forskjeller her ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Anonym Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 En seilbåt med SEILDREV blir lett manøvrerbar ved bakking mener du vel ? Skal jeg kjører slalom baklengs med Jokeren, forutsetter det at alle svingene er til samme side... Jeg har seilbåt med fast aksling og foldepropell.. Den bakker jeg alltid på plass, og for å gjøre det MÅ jeg svinge både til styrbord og babord. Gir bra med pådrag akterover først, når jeg har nok fart fristiller jeg giret, og glir pent på plass, gir så litt pådrag forover for å stoppe båten i båsen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 SEILDREV blir lett manøvrerbar ved bakking Kan lett bli for manøvrerbar. Har du litt fart akterover, og legger inn i en skarp sving kan den svingen bli vrien å stoppe pga treghet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Har drev og foldepropel på FENIXEN, men går nå over til fast aksel med foldepropell på RUSHen. Vil jeg merke store forskjeller her ? Ja, om alle båter er som de jeg har testet, er svaret ja. Vil anta at f.eks en dårlig Volvo foldepropell minsker effekten av at akterskipet vrir seg noe. Fast propell, og gjerne treblader er desidert værst. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
baatsman Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Jeg har 3 blader fast propell. Synes faktisk manøveregenskapene er bra. Men Volvos 3 bladers folde, hindrer vridningen, og styrer enda bedre ved bakking. Ved bakking inn i bås vil en foldepropp være mye bedre. I tillegg får du bedre fart under seil. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SRA Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Hvorfor er det bedre med seildrev?? Sitér dette innlegget Link to post
nick Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Hvorfor er det bedre med seildrev?? Skjønner ikke jeg heller helt. Med aksling får man som regel propellen nærmere roret. Det gir vel bedre effekt når propellstrømmen passerer roret v. manøvrering forover i lav fart? V. bakking kan det være at seildrev, som fører til at propellen sitter lengre fram/nærmere kjølen, gjør båten mindre følsom for kavitasjonseffekten, dvs. båten vil ikke dreie så mye til den ene siden v. bakking som den ville gjort med fast aksling/propellen lengre bak. Når man vet hvilken vei båten dreier v. bakking kan man dra nytte av effekten v. manøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Effekten av "prop-walk" er så godt som ikke tilstede på seildrevet. Både fordi propellen står ganske langt framme, og fordi akslingen er horisontal. Med en gang båten beveger seg akterover, så styrer den. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Effekten av "prop-walk" er så godt som ikke tilstede på seildrevet. Både fordi propellen står ganske langt framme, og fordi akslingen er horisontal. Med en gang båten beveger seg akterover, så styrer den. Jeg må innrømme at det hender jeg er misunnelig på seildrevgutta, spesiellt når Match 42 båtene kommer inn, og i det båten begynner å bevege seg akterover har de allerede styring.. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 8.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Hmm! Skal jammen prøve dette jeg. Men jeg kan ikke ligge i båsen med hekken inn, for jeg har jo ei slepejolle med meg. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Mye dreier seg om øvelse og om hvordan propellen kaster vannet. En ting vedr. seilbåt og snekker er at de styrer gjerne rompa opp i vinden. Ta hensyn til dette også, så går det lettere. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 har alltid gått inn med baugen først, men det kan jo hende det er enklere å bakke inn? ikke vet jeg, kan bare tenke meg det; ingen sving å beregne, og så har man mindre fart, stopper jo opp et øyeblikk. Bommer man i sterk vind er fordelen at man kan gå ut igjenn med baugen først, og med bedre styring. dette får jeg prøve jeg og, et lite prosjekt for båtplassens medlemmer? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Effekten av "prop-walk" er så godt som ikke tilstede på seildrevet. Både fordi propellen står ganske langt framme, og fordi akslingen er horisontal. Med en gang båten beveger seg akterover, så styrer den. Er ikke helt enig i det. Min vandrer markert til styrbord ved bakking (Volvo seildrev). Bruker dette aktivt ved 'lukeparkering' m/ styrbord side mot brygga for å få inn hekken pent.Når jeg skal fra land igjen nytter det ikke å bakke ut om jeg ligger med styrbord side inn. Da må det spring til om det er trangt. Så lenge man vet om disse tingene er 'prop-walk' ingen ulempe, snarere tvert imot! Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Anonym Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 har alltid gått inn med baugen først, men det kan jo hende det er enklere å bakke inn? ikke vet jeg, kan bare tenke meg det; ingen sving å beregne, og så har man mindre fart, stopper jo opp et øyeblikk. Bommer man i sterk vind er fordelen at man kan gå ut igjenn med baugen først, og med bedre styring. dette får jeg prøve jeg og, et lite prosjekt for båtplassens medlemmer? Enda en positiv ting med å gå inn med akterenden først er at det med mange båter ser vesentlig stiligere ut. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 enig, den ser mere innbydende ut når hekken er i mot... Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 En seilbåt med SEILDREV blir lett manøvrerbar ved bakking mener du vel ? Skal jeg kjører slalom baklengs med Jokeren, forutsetter det at alle svingene er til samme side... Suzuki Hehe... fin den der Suzuki Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.