Jump to content

Bakke inn i båsen med snekke


enter4u

Recommended Posts

Like imponerende hver gang dette :eek: En i havna som har en biam 800 som bakker inn i båsen sin. Han har ikke baugpropell, og jeg skjønner ikke åssen han får det til. Dette gjør han i all slags vær. Dyktig sjømannskap kanskje? Når jeg bakker så svinger snekka alltid til den samme siden. Det har jo noe med åssen vei propellen går. Ser for meg at jeg ikke klarer det, men jeg skal jammen prøve en gang. :yesnod:

Link to post

DEt er vel de færreste snekkene som kan styre når man bakker. Vi har prøvd litt forskjellige måter å svinge mens vi bakker. Det vi fant ut var enklest med vår båt var å ha litt større fart. Den lystrer ikke roret mye uansett, men jo større fart jo enklere var den å styre.

 

Men vil anta at dette er forskjellig fra båt til båt. Det enkleste er vel bare å finne seg et sted på fjorden og teste ut forskjellige måter.

 

Vi bakker aldri inn i båsen, men det hadde selvfølgelig vært utrolig morsomt å kunne mestre det! Kanksje vi skal prøve dette en gang (mens ingen andre ser det... :wink: )

 

Lykke til!

Link to post

Like imponerende hver gang dette :eek: En i havna som har en biam 800 som bakker inn i båsen sin. Han har ikke baugpropell, og jeg skjønner ikke åssen han får det til. Dette gjør han i all slags vær. Dyktig sjømannskap kanskje? Når jeg bakker så svinger snekka alltid til den samme siden. Det har jo noe med åssen vei propellen går. Ser for meg at jeg ikke klarer det, men jeg skal jammen prøve en gang. :yesnod:

Båten trekker til en side når du bakker opp. Når du får farten opp kan du kompensere for dette med roret.

Som Anonym skriver nedenfor: Du kan bakke inn uten å ha pådrag på propellen.

Ha litt fart innover slik at løpet i skroget motvirker avdriften. Husk å kople inn fremover for å stoppe opp når du er kommet inn i båsen.. :lol:

Krever litt trening og bedømming av forventet avdrift pga. vind/strøm.

Jeg bakker alltid seilbåten vår inn i båsen, går veldig greitt.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Ser for meg at jeg ikke klarer det, men jeg skal jammen prøve en gang.

Når du er alene i havna?

 

Det lar seg nok gjøre. Ofte er propellen til mer nytte enn roret. Når jeg bakker Hulda inn, ser jeg mer på hvordan baugen svinger enn hvordan hekken beveger seg. Det kan kanskje være et tips. Og, som hevdet, når jeg skal ha roret til å virke må ikke propellen være koplet inn.

Link to post

En seilbåt blir lett manøverbar ved bakking, ved å gi gass, få ett par knop, slipp opp gassen. Da kan

du kjøre slalom.

 

Har ny båt, trente i hele går kveld, kun på tilegging i alle varianter. Dette for å bli godt kjent med

dens manøveregenskaper.

 

Men litt enkelt: Har du en en propell som er venstregående, sett bakifra, vil den ved bakking trekke

aktern mot styrbord(høyre).

Vi sees!

Link to post

En seilbåt blir lett manøverbar ved bakking, ved å gi gass, få ett par knop, slipp opp gassen. Da kan

du kjøre slalom.

 

En seilbåt med SEILDREV blir lett manøvrerbar ved bakking mener du vel ?

 

Skal jeg kjører slalom baklengs med Jokeren, forutsetter det at alle svingene er til samme side...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

En seilbåt blir lett manøverbar ved bakking, ved å gi gass, få ett par knop, slipp opp gassen. Da kan

du kjøre slalom.

 

Har ny båt, trente i hele går kveld, kun på tilegging i alle varianter. Dette for å bli godt kjent med

dens manøveregenskaper.

Skal til å teste / øve med ny båt i kveld jeg og. Har drev og foldepropel på FENIXEN, men går nå over til fast aksel med foldepropell på RUSHen. Vil jeg merke store forskjeller her ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post

En seilbåt med SEILDREV blir lett manøvrerbar ved bakking mener du vel ?

 

Skal jeg kjører slalom baklengs med Jokeren, forutsetter det at alle svingene er til samme side...

Jeg har seilbåt med fast aksling og foldepropell..

Den bakker jeg alltid på plass, og for å gjøre det MÅ jeg svinge både til styrbord og babord.

Gir bra med pådrag akterover først, når jeg har nok fart fristiller jeg giret, og glir pent på plass, gir så litt pådrag forover for å stoppe båten i båsen.

Link to post

Har drev og foldepropel på FENIXEN, men går nå over til fast aksel med foldepropell på RUSHen. Vil jeg merke store forskjeller her ?

 

Ja, om alle båter er som de jeg har testet, er svaret ja. Vil anta at f.eks en dårlig Volvo foldepropell minsker effekten av at akterskipet vrir seg noe. Fast propell, og gjerne treblader er desidert værst.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hvorfor er det bedre med seildrev??

Skjønner ikke jeg heller helt. Med aksling får man som regel propellen nærmere roret. Det gir vel bedre effekt når propellstrømmen passerer roret v. manøvrering forover i lav fart? V. bakking kan det være at seildrev, som fører til at propellen sitter lengre fram/nærmere kjølen, gjør båten mindre følsom for kavitasjonseffekten, dvs. båten vil ikke dreie så mye til den ene siden v. bakking som den ville gjort med fast aksling/propellen lengre bak.

 

Når man vet hvilken vei båten dreier v. bakking kan man dra nytte av effekten v. manøvrering.

Link to post

Effekten av "prop-walk" er så godt som ikke tilstede på seildrevet. Både fordi propellen står ganske langt framme, og fordi akslingen er horisontal.

Med en gang båten beveger seg akterover, så styrer den.

Jeg må innrømme at det hender jeg er misunnelig på seildrevgutta, spesiellt når Match 42 båtene kommer inn, og i det båten begynner å bevege seg akterover har de allerede styring..

Link to post

har alltid gått inn med baugen først, men det kan jo hende det er enklere å bakke inn? ikke vet jeg, kan bare tenke meg det; ingen sving å beregne, og så har man mindre fart, stopper jo opp et øyeblikk. Bommer man i sterk vind er fordelen at man kan gå ut igjenn med baugen først, og med bedre styring.

 

dette får jeg prøve jeg og, et lite prosjekt for båtplassens medlemmer?

Link to post

Effekten av "prop-walk" er så godt som ikke tilstede på seildrevet. Både fordi propellen står ganske langt framme, og fordi akslingen er horisontal.

Med en gang båten beveger seg akterover, så styrer den.

Er ikke helt enig i det. Min vandrer markert til styrbord ved bakking (Volvo seildrev). Bruker dette aktivt ved 'lukeparkering' m/ styrbord side mot brygga for å få inn hekken pent.

Når jeg skal fra land igjen nytter det ikke å bakke ut om jeg ligger med styrbord side inn. Da må det spring til om det er trangt.

Så lenge man vet om disse tingene er 'prop-walk' ingen ulempe, snarere tvert imot!

S/Y Surprise

Link to post

har alltid gått inn med baugen først, men det kan jo hende det er enklere å bakke inn? ikke vet jeg, kan bare tenke meg det; ingen sving å beregne, og så har man mindre fart, stopper jo opp et øyeblikk. Bommer man i sterk vind er fordelen at man kan gå ut igjenn med baugen først, og med bedre styring.

 

dette får jeg prøve jeg og, et lite prosjekt for båtplassens medlemmer?

Enda en positiv ting med å gå inn med akterenden først er at det med mange båter ser vesentlig stiligere ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...