Jump to content

Bakke inn i båsen med snekke

enter4u

Recommended Posts

Er ikke helt enig i det.

Nei, det ville ikke vært Baatplassen ellers. Derfor skrev jeg "så godt som".

På min båt er det nesten ikke merkbart.

Ligger jeg med stybord side til og skal gå, så lar jeg motoren gå på tomgang akterover til båten får et lite sig akterover. Deretter fullt styrbord ror og et "spark" forover. Det er vanligvis nok til at hun vrir seg såpass at keg kan bakke ut.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Ser at flere skriver at manøvrering under bakking er forskjellig for båter.

Jeg vil nesten gå så langt som å hevde at det er vel ingen annen manøvrering som skiller båter så mye som bakkemanøvrering.

Eksempelvis lystrer noen båter best nåt roret står midtskips når bakkingen starter, og når vannstrømmen går over roret kan roret bidra til svingen. Hva som er mest effektivt rorutslag varierer fra båt til båt. Noen svinger best ved 10-15 grader rorutslag, mens andre svinger best ved 30 grader rorutslag.

Noen båter har en så sterk effekt av propell-egenskaper (særlig de med stort bladareal) at det nesten er umulig å få båten å gå til den ene siden, mens den snur svært kjapt til den andre siden.

Det er også svært stor forskjell på hvorledes aktersiget i båten kan gi god svingesirkel med kortvarig maskinkraft forover og kontra ror.

Jeg hadde en Scand Baltic hvor roret ble stilt BB eller SB avhengig av hvilken vei jeg skulle svinge, og brukte kortvarig maskinkraft fremover for å få svingesirkel under bakking.

Deler synspunktet om at det er lurt å finne et vindstille sted og praktisere - time etter time - på svinging under bakking.

Noen som har erfaring med å bakke inn med drev-båt? Er jo selvsagt relativt mye enklere med tanke på styring, men det jeg tenker på er faren for å skade propellere mot brygge. Ligger med akterenden mot "været" og har vurdert dette for å få bauen mot bølger og vær, men er litt engstelig for drev mot betongflytebrygge :nono: .

Redigert av Swande (see edit history)

Det er utrolig hvor mange båter som lystrer roret ved bakking, Men det forutsetter at en har prøvd å bakke sin egen båt ved å variere turtall og gear dvs frie ut motor etter å ha fått sig i båten.

Slik at en kjenner sin egen båt og dens egenskaper/nykker.

Og jeg vil vel si at det er lettere med snekke som har lang kjøl, enn en planene båt med liten kjøl.

En kompis har en Skilsø 750 som f0orøvrig er en meget pen båt, men konstruktørene må ha vært i svime når de tegne skroget under vannlinja.

Han påsto at den ikke lystret ror akterover, men det fikk jeg motbevist og det viste seg at den lystret roret best med propellen igang og 800-1000 omdr.

Forrige helg skulle jeg inn til brygga å bunkre, med mye vind og mange store båter med flybridge og thruster både her og der.

De med thrustere tar selvfølgelig ikke hensyn til oss uten hjelpemidler.

Jeg la båten imellom 2 brykker og manøvrerte meg med baugen opp mot vind for å komme lett til når en "sværing" skulle gå.

Men han tok ikke hensyn til meg og vinden fikk jo tak i baugen så istedenfor å tørne 180 grader igjen bakket jeg heller inntil brygga.

Dette er ikke for å skryte :blush: men kun et eksempel på at det er mulig på mange båter, såfremt du har drillet og kjenner båten.

Redigert av Keiko ll (see edit history)

Noen som har erfaring med å bakke inn med drev-båt? Er jo selvsagt relativt mye enklere med tanke på styring, men det jeg tenker på er faren for å skade propellere mot brygge. Ligger med akterenden mot "været" og har vurdert dette for å få bauen mot bølger og vær, men er litt engstelig for drev mot betongflytebrygge :nono: .

Jeg bakker alltid inn i båsen min. Med drev går dette som en lek.

Ingen problemer med nærkontakt mellom brygge og propell hvis du fortøyer fornuftig. Fordelene er som du sier at baugen tar bølgene som kommer inn. Lettere ombordstigning. Inspeksjon av sinker og propell er helt uproblematisk.

Bilde

Med snekke som ser like flott ut fra begge sider er jeg glad jeg kan fortøye med baugen inn. :lol:

Tar jo bølgene tilnærmet likebra begge veier..., og bakke inn er kun en læregreie som vil komme med tiden.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det er jo også et par andre momenter som også vi båteiere bør ta til oss når det gjelder plassering av båt i brygga.

Båter som har baugspyd ( som oftest også med en dregg hengende foran) som stikker inn over brygga burde det vært forbudt å ha, slike doninger skulle ALLTID ha bakket inn.

I de tilfellene må jo vi voksne gå slalåm mellom dem, for ikke å tenke alle ungene som ferdes på bryggene. Baugspyd og dregger henger gjerne i hodehøyde til en 6 - 7 åring. Dette er noe som kan få konsekvenser.

Ta gjerne dette til etteretning dere som forlater båten på denne måten.

Tille

Det er jo også et par andre momenter som også vi båteiere bør ta til oss når det gjelder plassering av båt i brygga.

Båter som har baugspyd ( som oftest også med en dregg hengende foran) som stikker inn over brygga burde det vært forbudt å ha, slike doninger skulle ALLTID ha bakket inn.

I de tilfellene må jo vi voksne gå slalåm mellom dem, for ikke å tenke alle ungene som ferdes på bryggene. Baugspyd og dregger henger gjerne i hodehøyde til en 6 - 7 åring. Dette er noe som kan få konsekvenser.

Ta gjerne dette til etteretning dere som forlater båten på denne måten.

Tille

Greit, skal henge ut en rød kulefender neste gang. Ille om noen skulle skade mitt 20 kg Bruceanker.

Redigert av Hulda (see edit history)

Gjelder det på gjestebryggen, eller på de faste plassene? Gjelder det de faste plassene, er det kun på de kommunale plassene. I den private delen der jeg ligger har vi ingen slike regler.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det viktigste med å kunne lykkes med å styre ei snekke ved å bakke er å kjenne båten godt, og kjenn etter hvem vei hun styrer pga propellen. Begynn som det tidligere ble nevnt å prøve deg frem i åpent farevann.

Snekka vil styre litt ved litt fart akter, men vær nøye med å holde godt i roret. Det er store krefter som virker på roret når du baker , og jeg har opplevd at styrefestene har blitt revet at når jeg bakket i et skikkelig uvær og mistet roret et sekund.

Lykke til

mvh

GipsyGirl

Redigert av GipsyGirl (see edit history)

Gjelder det på gjestebryggen, eller på de faste plassene? Gjelder det de faste plassene, er det kun på de kommunale plassene. I den private delen der jeg ligger har vi ingen slike regler.

Lars H.

Det gjelder kommunalt anlegg. Der jeg ligger privat vest for garntørka ligger jeg med hekken inn.

Og hva er grunnen til det...

Havnemyndighetene er en gjeng bønder fra Vestby? Hva vet vel jeg. Jeg kan ikke se noen rimelig forklaring. Der jeg ligger nå har jeg ligget siden 2001 uten å påføre anlegget skade.

Alle i værtfall hjemmehavner burde ha en regel om at ingen del av båten skal stikke inn over brygga

Det kan jo da bli en utfordring. Hvis man ikke har en lang og kraftig uteligger. Hulda er nå på sommerbeite i Strömstad. Selv med 12 meter solid uteligger strekker madammen seg halvveis over brygga. Naboen midt imot gjør det samme. Godt vi har de ytterste plassene.

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...