EspenH Startet 8.Juni.2006 Del på Facebook Startet 8.Juni.2006 Holder på å lage et kutterstag til et stormseil. Seilet har ca. 7 kvm flate. Er det noen som har erfaring med utregning av bruddstyrke på slike stag? Jeg trenger å bruke en sjakkel/svivel for å knytte øyebolten i wiren sammen med øyestykket i masta og ser på en slik fra Ronstan Den ligner veldig på slike man bruker til ankeret, men jeg er altså usikker på bruddstyrken. Noen som kan hjelpe? Espen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 I den linken som du la ut så står bruddlasten. Det er bare å legge en sikkerhetsfaktor på bruddlasten, du kan f.eks. multiplisere med 0,7. For resten av greiene i systemet må du nesten høre med et riggerverksted. Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 8.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 (redigert) Jeg var kanskje litt utydelig, det jeg lurer på er hvor stor bruddstyrke de ulike elementene må ha for å holde mål. Altså, er f.eks 1700 kg nok, eller må jeg opp til 2600, eller dette også for lite? Redigert 8.Juni.2006 av EspenH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2006 Del på Facebook Svart 8.Juni.2006 Det kommer helt an på kraften som holder igjen, m.a.o. båtens dpl., rettende moment etc. Mye av dette vil være empiriske verdier (mer folkelig, erfaringsverdier). Jeg ville henvendt meg til et riggerverksted. Der du f.eks. kjøper wire, får klemt terminaler etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.