Jump to content

Biltema herder i Jotun 2. komp. maling


handere

Recommended Posts

MEd båten jeg kjøpte fulgte det med et 10 liters spann med 2 komp. hvit maling. Det var mye maling på utsiden av den(som det ofte blir) men jeg klarte å se at det sto base A på den. Jeg prøvde å male en planke med den blandet med litt herder(som brukes til polyester ol. fra biltema) det tok ganske laang tid før det ikke var klissete. Er det bare å slenge oppi litt mere herder eller er det slik at det finnes mange forskjellige herdere?

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange ulike herdere avhengig av hva slags base det er snakk om. Til polyester bruker man polyester herder ( som vel egentlig er en katalysator ). Til Epoxy bruker man Epoxy herder, som må blandes med eksakt mengde for at det skal herde. Til Polyuretan maling/lakk bruker man herder som er bereget for dette, denne skal vel også blandes med eksakt mengde.

Link to post
Share on other sites

Var spannet fra Jotun? 2-komp maling fra Jotun til plastbåt; Hard Top leveres i 5 og 20 liters spann i tillegg til 0,45 ltr boks. Men på slike industri forpakninger (spann) står det ikke "Base A", men "Base 1" (eller 2 eller 3). Hvilken farge er det, er det en lys farge? Får det ikke helt til å stemme overens med 10 ltr spann merket "Base A".

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Hvis det ble hardt, men klissete på overflaten, er det sannsynligvis gelcoat. Denne kan bare brukes når man støper mot en form.

Tilsett 3 > 5% med voks og du har topcoat .

Er det gelcoat trenger du dette som herder .

 

 

For å være sikker trenger du å vite eksakt hva du har, ALLE maling/lakk produsenter bruker hver sin type herder.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...