Jump to content

TV på inverter sinus el mod. sinus ?


Haba

Recommended Posts

:sailing:

Hei har TV, LCD Samsung 15 tommer som går på nettespennung. Har kjørt den litt på en Nordic Power inverter 300w med mod. sinusspenning. Gikk bra, så eller hørte ikke noe unormalt.

Men etter å lest siste nr. av Båtm. er jeg blitt betenkt. Der ble det sagt absolutt sinus til TV bruk.

Nå er jeg redd å brenne trafoen el. noe om jeg kjører på inverteren.

Har noen erfaringer å dele ?

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

LCD-TVen burde klare seg fint.

Forsiktig med allminnelige uttaler !

Det finnes noen LCD-TV som ikke takler kvasisinus.

Men det ser man vanligvis direkte på skjermen (f.eks. et tynn svart stripe).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Såkalt modifisert sinus inverter burde het modifisert firkantpuls inverter.

Jepp, det å kalle det for sinus er bare for å få det til å høres bedre ut enn det virkelig er :headbang:

 

Min erfaring er at gamle PCer klarer seg godt nesten uansett spenningsform men nyere saker er langt mer kresne. Har hatt mange PCer ombord opp gjennom tidene og de har klart seg greit på standard/billiginverter. De to siste (en bærbar og en stasjonær) krever ren sinus=gammelinverter havnet i snekkerboden og ny inverter innkjøpt.

 

Regner med det ikke er så ulikt for TV heller...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ser en tynn svart stripe på skjermen, kan jeg ikke bruke den inverteren da ?

Vil nettdelen kunne brenne/skades ?

Hva som skjer i tven kan jeg ikke si noe om.

Men ofte er grunn av stripen ikke form av sinuskurven, men kobling inni av inverteren

når ikke Null og Jord er skillet fra hverandre.

Det samme gjelder også hvis det ikke finnes bra filtere inni inverteren.

 

Nettdelen røyker vel kanskje ikke, men antakeligvis andre komponenter.

Så er anbefalingen: ikke bruk inverteren som du har til å forsyne en tv, hvis du allerede kan se at det er noe galt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har en ny Samsung 15 " selv som jeg bruker billig inverter på. Har også brukt en gammel TV på samme inverter og 3 pc'er alt funker ok. Service verkstedet til Samsung i Oslo kunne ikke se at det var noe problem. Strømmen blir jo likerettet i TV'n og det må da være lettere få en jevn likestrøm ut av en modifisert sinus via en likeretterbro. Med ren sinus blir det ikke en jevn likestrøm etter likeretting ,siden den må glattes. Skulle vært artig å sett likeretta støm etter modifisert sinus i et scop. Som sagt har jeg god erfaring.

Link to post
Share on other sites

har bred erfaring med dette.

 

teknisk sett er det ingen problemer med å bruke kvasi sinus square wave inverter på noe utstyr men i realiteten.....

 

for tidligere datamskiner og utstyr som hadde en ren likeretterbro med etterfølgende glattekondis på inngangen spilte kurveformen på spenningen - om den hadde firkantpreg - ingen rolle.

likevel, noe utstyr som feks Omron kassapparater fixet det ikke og tver får som regel den berømte stripa.

for dette eldre utstyret skulle det ikke være noen risiko å bruke firkantpuls - hvis det den tilkoblede forbrukeren fungerer ok.

 

imidlertid - nyere forukere uansett hvilken type utstyr skal ha et strømtrekk som tilfredsstileer EN61000-3-2 for å være godkjent brukt på vanlig strømnett.

EN61000-3-2 medfører at strømtrekket kurveform fra datamaskiner ol skal være svært nær spenningens kurveform med effektfaktor = 1.0

 

dette betyr at inngangslikeretteren på nyere utstyr da som regel er av PWM design og nok behøver (ikke verifisert men rimelig sannsynlig) en relativt ren sinusspenning for å fungere ok.

 

har noen gamle scoopebilder av eldre likeretterinnganger med mating fra 4kant puls og det var OK men ser svært forskjellig ut fra strømkurvene fra sinus mating.

skal se om jeg finner de igjen.

 

det verste problemet uansett er om inverteren genererer en forvrengt kurveform under overlast.

dette kan forekomme lenge før inverteren når nominell belastning - allerede ved 30-50% last.

kan mer eller mindre "sage" istykker powersupplies så rimelig god ovedimensjonering anbefales.

gammel tommelfingerregel: 3-5 ganger reell belasting.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 300 w inverter (seatronic) . Den kjører jeg en nesten ny tv på (vanlig tv) og i helga kjørte jeg ny bærbar pc på den . Funker bra det , bare passer på og ikke ha det på når jeg starter opp . Detta er noe jeg har hørt at ikke er bra så derfor passer jeg på at pc / tv er av under oppstart

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

EN6100-3-2 medfører at strømtrekket kurveform fra datamaskiner ol skal være svært nær spenningens kurveform med effektfaktor = 1.0

Aha! Så dette betyr at en moderne 230v strømforsyning prøver å "forme" lasten slik at den fra 230V nettet oppfattes omtrent som en lyspære (power factor correction). Får den da firkantpuls eller annen forvrengt kurveform inn kan jeg godt forstå at denne kretsen blir forvirra. Er vi uheldig går den kanskje i selv-sving også, gjerne med svidd power-supply som resultat.
Link to post
Share on other sites

Bruker Laptop (HP maks 90 Watt) og flatskjerm TV (30-40 Watt) som plotter. De forsunes via en 300W Nordic Power ren sinus inverter. Dette fungerer utmerket og bruk av ankervinsj eller thruster går helt fint mens jeg har dette operativt.

 

Hovedkortet i laptop`n røk etter kort tids bruk med en Mascot 600W mod. sinus inverter for et par år siden. Tok ikke sjansen on kjøpte den gang en ren sinus inverter. Har kjøpt samme type inverter i båten vi har nå.

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før, men....

 

Det eneste som er sikkert er:

 

Kjøper du en kvalitets inverter, med REN sinus, så er du sikker !

 

Da slipper du gruble på hva som skal ryke og eventuelt når...

 

Det er ca 3 ganger så dyrt pr. watt, men det får så være. Pengene er i denne sammenhengen utrolig fort innspspart.

 

Så det så.

Skip o'hoi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...