Jump to content

Jeg tar med mye rart i båten. Gjør du?


enter4u

Recommended Posts

Når jeg tenker over det, så er jeg glad jeg stort sett er alene i båten og ikke har ei kjerring som tar med like mye dritt som meg :lol: Jeg liker å pusle litt med båten i helgene, og da tar jeg jo med masse ting og tang. Lydmatter, to verktøykasser, batteri-drill, motorsag, andre sager, knapper, brytere, lamper. Hehe. Og ting jeg bruker og som er fast i båten så kan jeg nevne luftgevær, flere dyner og puter, luftmadrasser, masse øl, glass nok til 10 personer. Nei jeg må skjerpe meg. Har jo snart ikke plass til meg selv jo. Hehe!

Link to post
Share on other sites

Kan gjerne skrive under på det. :cheers: ...også legger jeg til et halvt bibliotek, hauger av stearinlys, mye rødvin og cognac, pussepapir, pensler, fordrivere, oljer og lakk.

 

Helgen starter som oftest med en fin og rolig tur ut fra havna...tusler litt rundt i fjorden...legger til på vante plassen og finner selvfølgelig "dårlige" venner - så det blir ikke gjort noe på fredag...men lørdag...da SKAL det taket bli tatt!....nydelig vær....tusle over for å kjøpe ferske rundstykker og avisen...tusler litt videre...legger til...kommer i prat...og jammen er det kvelden...og søndag er det heimat! :lol:

 

Men sommeren er heldigvis lang! :cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hagle! :eek:

 

Jaktsesong?

 

Hekkbølgeirritasjon? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Begynner og komme seg hos meg, han jeg kjøpte båten av tok ingen sjangser, så det var 30 liter ekstra motorolje, og ikke mindre en 20 kanner med lampeolje :smiley: 4 dregger, reservedeler nok til en ny motor, noe som var praktisk, siden delene ikke passet til motoren i båten osv. Den steg faktisk en del i vannet etter opprydning, men fremdeles er det mye rart ombord, mer ting og tang av kjekt og ha en strengt tatt nødvendig. Motorsag har jeg ikke, men sirkesag har jeg, aner ikke hvorfor, kan ikke helt se hva jeg skulle få bruk for den til :smiley:

Link to post
Share on other sites

vinkelsliper, stikksag og drill, samt varmepistol & loddebolt er helt uunnværlige.

 

Torx nøkler ( ingen torx noe sted ) skroggjennomføringer i en dimensjon som ikke finnes på båten, tau, line , strikk, nett, bånd, joda, det er mye rart som er med på tur..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har kruttlapp pistol med! Har ikke dere det?

Men jeg har ikke barn med, kun fruen og skipshunden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men da hadde du jo vært fremme så mye før, da jo. Det er jo ikke noe morsomt? :smiley:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

høres ut som om du bygger opp argumentasjon for å kjøpe ny båt :lol:

 

motorsag er nytt for meg i båten. Luftgevær også. Men ØKH synes nok at jeg har mye rart i båten - men alt kommer til bruk.

Må jo ha sag til å felle noe tyri med da :wink: Og luftgeværet er til innpåslitne måser eller å skyte på blink. fint tidsfordriv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uten alt dette ville Astor gått 3-4 knop raskere.

...og kanskje gått over noen skjær på svenskekysten :lol::lol::lol: (uffda, var visst litt stygg nå :blush: )...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hadde en liten oppdatering på hva jeg har i båten her tidligere i kveld. Joda. 300 telys :lol: to stoler. En reserve parapløydregg på 15kg og noe tauverk som kjentes som stålwire. Da jeg rydda ut av den forrige båten jeg solgte for et par uker siden, så blei bilen stappfull. Bagasjerom og alle seter var fulle av ting og tang :headbang:

Link to post
Share on other sites

For et par båter siden hadde jeg en Viksund 31. Syntes ikke jeg dro ombord så mye pjask men litt småplukk må jo alltid være med, kjekt å ha saker av forskjellig slag. Lurte fælt på hvorfor jeg måtte heve vannlinjen bak en cm eller to hver vår... Da båten ble solgt etter 5 år og jeg ryddet ut var plutselig 15 cm bunnstoff synlig.... merkelig... :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...og kanskje gått over noen skjær på svenskekysten :lol::lol::lol: (uffda, var visst litt stygg nå :blush: )...

Astor kansje skulle haft ett plimsollmerke i sidan !! :wink:

(det er ikke så illa Astor, tror den svenske granitten tåler det, talar av egen erfaring !)

 

 

har oxo med mig en massa saker o 'prosjekt', hade halvparten blivit klara, hade jag varit kjförnöjd ! :yesnod::smiley:

 

motorsåg har jag dokk inte ombord, nu fikk jag en tankestellare.....kansje den borde med på ferien...... :lol::lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Begynner og komme seg hos meg, han jeg kjøpte båten av tok ingen sjangser, så det var 30 liter ekstra motorolje, .......

Ferietur tur retur Oslo-Gøteborg for mange år siden, tok med 25 liter olje. I Moss på veien hjem måtte jeg kjøpe ytterligere 4 liter for da var første posjon brukt opp. Selv med mine ringe motorkunskaper klarte jeg å konkludere med at motoren var i ferd med å bli litt sliten :eek:

 

Siste opprydding avdekket forøvrig en enmeter lang fastnøkkel størrelse 58mm, samt hullsag størrelse 92mm. Det må vel regnes som nødvendig utstyr :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en oppryddning så nå er kun det "nødvendige" igjen ombord:

 

Luftgevær Skyter på blink med ungane, Ikke på måker, skal jo gå forran som ett godt eksempel.

4 fiskestenger, bunnsnører dorgesnører.

norske los, gesthavnsguiden (Sverige), Sejlernes (danmark.

Noen kg til med mer eller nyttig litratur, som aldri blir lest.

Kart fra Lista Til sør for Gøteborg + jylland.

1 stk landstrømssentral, som jeg skulle montert ifjor. Kanskje jeg får rota meg til det iår.

Vamepistol,

batteridrill,

gassloddebolt,

masse vaske/polish/wax remedier.

15 ltr olje, 2 ltr gearolje.

20 kg assortert verktøy,

det nødvendigste av ting og tang til motoren.

2 stk løse billigeladere, sånn i tillfelle den fastmonterte skulle streike.

Noe pyroteknisk nødutstyr, hiveline

Diverse fludium av ymse slag er selvfølgelig også med.

 

Da er vi vel ferdig med MITT. Det som madammen og ungene har ombord lar vi forbi gå i stillhet

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Verktøykassa som er proppfull av alskens remedier er alltid med. En Onkel av meg skrøt fælt av at " I gammledager kunne vi reparere alt med en bit ståltråd og kombinasjons tang"

Det fikk jeg bekreftet da vi gikk på grunn i fjor og innfestingen til propellen knakk...

Heldigvis hadde akslingen en splint i stedet for splines, og noen runder ståltråd mellom propel og aksling brakte oss trygt hjem igjen..

 

Mvh Ketil

Link to post
Share on other sites

NAF-boken har jeg ikke ombord, men svenske veikart. Og det var ikke dumt en gang vi lå et sted på svenskekysten og broderen var på ferie der med bil og ville besøke oss. Greit å kunne forklare ham veien. Ellers er et av stuerommene nesten fullt av slangebiter, 6mm til 60mm i lengder fra 10cm til 1m.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe Naf bok her heller.

Men lurer på om ikke minstegutten har en eldre utgave av Hakkespettboka ombord. Og der er det som kjent mange fine problemløsninger.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...