Jump to content

Østfold-firma unndro avgift ved båtimport


Skipper Worse

Recommended Posts

tror ikke ditt innlegg gjør noe fra eller til i denne saken Worse.

 

jeg kjenner til noe av bakgrunnen - noe av dette er nok bevisst unnaluring mens andre er blitt satt i ei klemme relativt uforskyldt av useriøse importfirmaer.

 

minst et av firmaene som importer båter "for eiers regning" dvs at båten importes i kjøper navn og betaling til feks selger i usa foregår direkte mellom kjøper og selger mens "firmaet" ordner det formelle rundt import/fortolling og kjøper betaler importavgift på basis av faktura "firmaet" forelegger tollmyndighetene, kjører/te urent løp.

 

det har forekommet at beløpet som er betalt til kjøper i usa er høyere enn fakturaen som er forelagt av "importfirmaet" ved innfortollingen med/meduten kjøpers viten.

 

før mitt båtkjøp gjorde jeg forespørseler til forskjellige "leverandører" av us båter fikk jeg bla tilbud fra en om faktura pålydende 20% mindre enn kjøpesummen.

 

skal vel ikke mye til å regne ut at større beløp sendt til utlandet kan/vil bli "scrutinized" av myndigetene - spesielt ved båtimport av denne karakter.

 

tollmyndighetene har etter det jeg vet kjent til denne praksisen en tid og har visstnok bestemt seg for å gå igjennom alle båter importert fom 2004 for å avsløre denne typer svindel.

 

det blir etteregnet avgifter + straffegebyr av betydelig størrelse.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et par interessante momenter her:

 

For det første ville det være gunstig å vite hvem det er som lurer (profesjonelle altså, ikke enkeltpersoner). Da kan jo interesserte båtkjøpere vite hvem de skal holde seg unna. Basert på annet enn mistanke og mistro, i alle fall.

 

For det annet ville det kanskje bidra til å dempe skepsisen til båtimport og importerte båter. Det er skrekkelig synd for de som har importerte båter, når markedet blir påvirket av rykter og annet om snuskeri med både avgifter og CE-merking.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

klart dette er et problem men for egen del vil jeg påpeke at dersom en allierer seg med en av de 4? "store" uavhengige CE konsulentene (gjelder alle forhold rundt import av båt) listet i Båtliv for en tid tilbake blir det helt uproblematisk mht myndighetene å importere båten selv.

 

problemet som kan gjenstå er båtens reelle tilstand men noen av disse har norske samarbeidpartnere i feks i USA som gjør en grundig evaluering av båten i forveien.

 

selv om man kjøper båt via et "seriøst" importfirma i Norge er man ikke garantert noen feilfri båt.

de er jo tross alt brukte men handler man gjennom et firma har man som privatperson store fordeler mht reklamasjoner, omstøting av kjøp ved delbetaaling osv.

 

eneste problemet da er importørens "likviditet" / forestående konkurs / underveis konkurs om kjøpers krav medfører økonomisk kompensasjon osv men her beveger vi oss kanskje inn på kjent grunn for vanlig norsk båthandel?

 

når det kommer til hvilke firmaer det gjelder kan jeg gi deg førstehånds informasjon om 3 egentlig 4 firmaer man bør være svært varsomme med eller holde seg helt unna men ønsker på det nåværende tidspunkt ikke gå ut med disse offentlig.

 

har vurdert å legge ut en egen webside tilegnet noen av de men står foreløpig på vent.

har ingen frykt for å bli saksøkt i såmåte.

 

hvis du er interessert kan jeg gi deg nærmere inrformasjon "off board" og har antagelig kopi av dokumenter jeg kan overhende som vil får håret til å reise seg - i det minste noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...