Jump to content

Syl. 1 og 4 kutter ut på Volvo BB115, HJELP!


Majali

Recommended Posts

Hei, Majali og jeg har ikke vært venner så langt i år, masse problemer under lakking osv satte en litt ekkel start på sesongen . Til overmål har jeg nå også trøbbel med volvoen (det er tungt å inrømme ja!) og med en uke til 'Hortentreff med guttungen som manskap, så haster det...

 

Problemet er litt merkelig og opptrer periodevis, :headbang:

 

Dette skjer når feil intreffer: Virker fint på tomgang, men når jeg øker opp mot ca 2000 omd. så kutter effekten på sylinder 1 og 4 ut, hvis jeg da napper ut pluggledningene på 1 og 4,er det nesten ikke noe forskjell.

Men stopper opp hvis jeg drar ut på en av de 2 siste selfølgelig.

 

Jeg har utelukket det elektriske (alt byttet og testet i dag), bensintilførsel er testet og ok. og forgasser et kontrollert og rengjort.

 

Det eneste jeg ikke har kontrollert er kammen, men den er ikke gått mer enn 100 timer og det jeg la ikke merke til noe spessiell forskjell på løftehøyde når jeg justerte ventiler i dag.

 

Men det som alltid har vært litt rart er at det alltid har vært litt høyt overtrykk under ventildekselet, så jeg mistenker ar vedkommende som jag har kjøpt den overhalte toppen av, har slurvet.

og det faktm at pluggene på syl 1 og 4 er ganske tørre, tyder på at det er noe feil med ventilspillet... ????

 

Noen som har erfaring eller hørt om ventiler som henger og dermed ikke ødelegger suge effekten og dermed ikke får inn bensin/luft???

 

Noen ideer...

 

Dette er er rop om hjelp!!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

oops det glemte jeg.... ja det er en Volvo BB115 (B20) totaloverhalt for ca 100 timer siden)

kjøpte tilogmeg komp tester..

alle alle sylindrene kom opp lå mellom 11 og 12 og det er aksetabelt. men et par av de (husker ikke hvilke) brukte litt tid før de tettet nok til at de gikk over 9 kg... så ette eller annet er ikke helt riktig

Med problemene er ikke på tomgang, da går hun fint ?

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

:)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

i teorien kan ventilene for syl 1+4 være for trangt stilt slik at de kan fungere når belastningen er lav men ikke under normal drift.

 

kompresjonstesten din tyder på at de ikke henger.

 

begynte problemene før eller etter at du byttet el deler og stilte ventilene?

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å bytte pluggledninger og/eller plugger? Fordelerlokk ok? Stiftåpning kontrollert?

 

Mvh Ketil

det hender det er litt forskjell på knastehøyden til fordelerkammene slik at i teorien er problemet du beskriver mulig ut fra dette hvis stiftåpningen er svært liten men det skulle være likt for tomgang og drift.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å ta ut pluggledingene ut fra fordeler under drift og får da samme lengde på lysbuen mellom fordelerlokk og pluggledning, Det er nye plugger, fordelerlokk og nyjusterte stifter.

Problemene har vært der siden sjøsetting så problemene kom før justeringer og bytte av nevnte deler.

 

Ventilene kontrollerte jeg enda en gang etter justering, Alle ligger på foreskrevende 0,5mm åpning.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det virker som det kommer under belastning, men ikke utelukkende... vanskelig med slike "komme og gå feil"... har byttet plass på pluggledninger, men til ingen nytte... Så det er det desverre ikke...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Mulig du kan lese noe ut av tilstand på pluggene? Par kjappe linker til beskrivelser:

 

http://opc.mr2oc.com/online_parts_catalog/...spark_plugs.jpg

http://www.centuryperformance.com/spark2.asp

 

Kommentar til kompresjonstest hentet fra en Haynes-håndbok:

 

Lavt trykk på første slag som gradvis bygger seg opp på de neste slagene indikerer slitte/lekke stempelringer. Sjekkes med en spiseskje olje inn i sylinder og ny test.

 

Lavt trykk på første slag som ikke bygger seg opp på de neste slagene indikerer utette ventiler eller lekk topp-pakning eller i verste fall sprukken topp.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for linker! skal også ta ny komptest (med og uten olje) og også måle om kammen løfter like mye på alle støtstengene... men dette må bli i morgen.

Takk så langt!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er en forgasser og den er også ovehalt...

Jeg kjører med blyerstattning så det burde jo holde...

 

Skal plukke av toppen i helga så da får jeg kansje noen fler svar ....eller spørsmål...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å måle motstanden i pluggledninger og plugger? Høres egentlig mest ut som et tenningsproblem.

 

Hvis ikke dette hjelper så ville jeg også ha studert ventilfjærene, det hender disse knekker. Prøv også å trykke ventilene ned for hånd, for å se om de henger/er trege. På Sabben husker jeg det var anbefalt å fylle diesel på en oljekanne, og smøre ventilskaftet med dette ovenfra mens man beveget ventilen opp og ned for hånd til den kjennes lett ut igjen. Kanskje dette fungerer hos deg også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda legger seg på linje med "hylekoret" når det gjelder pluggledninger. Hvis de ikke er byttet som et komplett sett, gjør det før du går videre. Det kan naturligvis være alt mulig annet, men det kan være greit å forsøke noe enkelt først.

 

Noe av greia er at gnisten som skal tenne bensinblandingen har en tøffere jobb jo høyere belastingen på motoren er. Gnisten kan m.a.o. se grei ut på tomgang, men ikke under fart. Er det brudd i en kabel, kan denne opptre periodisk. Ved ohming kan du få ok, mens når sakene rister under fart, kommer feilen tilbake.

 

Det tok meg noen runder før jeg fant ut av det første gangen. Før ledningene med kullkjernens tid var ikke dette noe problem.

Link to post
Share on other sites

Da er dette årets "kjempekøddefeil" over (får jeg håpe da.)

Etter samtaler med diverse sakkyndige (takk, Jorg-1) og ikke minst dere her inne på tråden, så ble jeg overtalt til å lete videre før jeg plukket ting i filler igjen.

 

Så i dag kjøpte jeg ny bensinpumpe (til tross for at jeg hadde løsnet slangen fra forgasseren for å kontrollere den som sto på.) Og jeg plukket forgasseren i småbiter igjen, på med nye pklninger osv, skru sammen, og til slutt skru det hele sammen igjen.

 

Når jeg satt det sammen, så tittet jeg tilfeldig inn i bensinslangen som er festet på forgasseren. (Dette er en nippel med slangen tredd på utsiden og klammer.)

Da så det ut som det var noe der inne, så jeg kuttet av en liten bit og fant da en løs flik av gummislangen, sikkert blitt revet opp når jeg monterte det i vinter.... Denne fliken lå slik at den lett kunne legge seg som en pakning på/nippelen. :headbang:

 

Teorien min er som følger:

 

Ved tomgang alt ok - gummifliken tetter ikke 100% så den får det den trenger

 

Ved ca 2000 omd - syl 1 og 4 kutter siden fliken da blir trykt fast i nippelen og tetter. Da vil de sylindrene som har lengst innsugsrør ikke få nok "mat''

 

Ved fullt pådrag alt ok - da vil forbruket være stort nok til at gummifliken blir trykket inn i nippelen og bensin vil igjen fylle flotørkammeret.

 

OK sikkert en litt sær teori, men det ser faktisk ut som det er slik det henger sammen. Men vil ha ha noen timer på vannet før jeg er sikker.

 

Det ble da maaange timer, litt båtpenger, 312 grå hår og en matros som var livredd for hortentreff uten båt.... men hvis det nå er ok, så er jeg igjen lykkelig ( og litt solbrent i nakken...)

 

Takk igjen til dere alle!!!!

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Erik.

 

Det der er ikke "kjempe-kødde-feil." Det var rett og slett noe som selv de mest erfarne mekanikere kan lete lenge etter uten å finne årsaken til.

De fleste villet nok utfra både erfaring og utdanning gjort hele operasjonen med demontering og komponenent-bytting før tingene virket igjen - og plutselig så er alt i orden uten at man nødvendigvis vet hvorfor....

 

Murphy har vært på besøk hos deg, og måtte det gå lang tid før han kommer tilbake.

 

Bra jobba!

Ketil.

Link to post
Share on other sites

De fleste villet nok utfra både erfaring og utdanning gjort hele operasjonen med demontering og komponenent-bytting før tingene virket igjen - og plutselig så er alt i orden uten at man nødvendigvis vet hvorfor....

Det er vel ofte dette som skiller de gode mekanikerne mot de skikkelig gode. De skikkelig gode er som regel i stand til å feilsøke seg fram til feilen, mens de vanlige bare bytter deler til det virker igjen som det skal.

Det blir lengre og lengre mellom de skikkelig gode. Men - de finnes...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er vel ofte dette som skiller de gode mekanikerne mot de skikkelig gode. De skikkelig gode er som regel i stand til å feilsøke seg fram til feilen, mens de vanlige bare bytter deler til det virker igjen som det skal.

Det blir lengre og lengre mellom de skikkelig gode. Men - de finnes...

 

Suzuki

 

Helt klart, industrien sliter med "delebyttere" ja. Men denne greia var så utgjort siden jeg det å sjekke tilførsel var noe det første jeg gjorde. Men siden jeg da hadde tatt slangen av nippelen så var det heller ikke noe som den gummifliken tettet mot. og alt så bra ut. :headbang:

 

Så nå håper jeg bare at det var det som fom faktisk var feilen, siden feilen kom og gikk... håper den har gått for siste gang :blush:

 

takk og håper dere alle for en minst like fin sesong :yesnod:

 

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...