bliss X Startet 9.Juni.2006 Del på Facebook Startet 9.Juni.2006 Ref tildligere tråd https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22092 Sliter fortsatt med luft i systemet (lang historie). Pumpe ble byttet på mistanke men det var nok et bomskudd. 1400 kroner bortkastet men pytt pytt .. Har nå konstatert at det ligger et problem i CAV filter/vannutskiller, så jeg bytter den også. Spørsmål: De gamle slangene var 6 mm De nye slangene er 8 mm. Gitt at alle nipler o.l. er av riktig type og tette - Har det noen betydning at slangene nå er 8 mm? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 så lenge det er tett: nei... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 men sannsynligheten for at det ikke er tett, og at du ikke kan se det eller høre det, er absolutt tilstede. Er den gamle vannutskilleren tilsalgs ? Det finnes deler å få til disse, vil anta problemet enten ligger i glassbollen, eller i O ringen som innsatsen skrus mot ? Vil anta det er standardtypen fra Delpi / CAV vi snakker om ? I så fall kan niplene byttes, jeg bruker konsekvent banjonipler / innsatser, og kobberpakninger, men vanlige slangestusser og rørtape, eller locktite-guff-guff funker også fin-fint. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 (redigert) Denne typen vannutskiller / filter har mange luftlekkasje-muligheter. Du har 3 store og en liten o-ring, pluss pakningen i bunnen ved avtapningskranen. Så har du lufteskruen på toppen + 2 slangenipler. Sammensetning av hele "kostebinderiet" kreve nøyaktighet, slik at hver o-ring sitter i sporet sitt. Og så var det å stramme opp senterbolten "passe" - ja, hva er passe? For lite, så kommer luft inn. For mye så deformerer du o-ringen ..... Slangeniplene (koster en del!) bør du kjøpe sammen med filteret. Disse er koniske inn mot filteret og tetter metall-mot-metall (messing). Ikke noe tape eller lignende skal brukes. Ikke la deg friste til å bruke Biltema slangenipler f.eks. Da blir det aldri tett. P.S.: Mener å huske at av de tre store o-ringene, så er det én som er anderledes (større?) en de andre. Denne skal være øverst, altså opp mot metall-toppen. Eller var det at den øverste har 4-kantet profil, mens de andre er runde? Husker litt dårlig. Men det kan være noe der. Redigert 9.Juni.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Ikke la deg friste til å bruke Biltema slangenipler f.eks. Da blir det aldri tett.Man kan gjenge opp med 1/4" uten å bore, da passer Biltema nipler. Husk å snu gjennomstrømingen, hvis man kobler som angitt på lokket havner vann og partikler i filteret , ikke i oppsamlerkoppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Tørk godt over alt. Fyll diesel helt opp til dollbordet, slik at det blir trykk på systemet. Sjekk om det kommer fuktighet et eller annet sted. Det er naturligvis også lettere å lufte når du har overtrykk på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Likner jo litt på de problemene jeg hadde i denne tråden Har også laget en beskrivelse På hjemmesidene mine Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 (redigert) Fyll diesel helt opp til dollbordet, slik at det blir trykk på systemet.Her tenkte jeg umiddelbart "Fylle motorrommet med diesel? Er'n gæren eller.. " :-)Godt det er fredag.. Joda310 Redigert 9.Juni.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 9.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Velger å kjøpe ny CAV, og ja det er av den typen Suzuki har på bildet. Skiftet alle slanger og nipler + luftepumpe, men har fått feil nipler ifht slangen dvs 6mm nipler og 8 mm slange. Han i butikken garanterte at det likevel ville bli tett (trodde ikke helt på det men ...) Har hatt sporadiske problemer med at motor har sugd luft før jeg begynte med denne ombygningen, og da satt det andre nipler og slanger på. Status nå er som følger: - Lufting fungerer ikke til tross for ny pumpe - Motor starter og går når jeg heller diesel i finfilteret. - Motor klarer å suge diesel inn i CAV når den kommer igang - Motor går fint på tomgang, men turtallet ramler når jeg drar på ved ca 2000 omdr. Etter å ha skrudd CAV / nipler mm frahverandre diverse ganger fikk jeg det tilnærmet tett, dvs klarte å få 3000 omdr. men litt ujevn gange. Det er ikke godt nok. Vil ha dette 100%. Kobler jeg slangen fra tank direkte går den fint. Det er tydligvis helt marginalt. Har også forsøk Zalo på alle nipler uten å se noe tegn til bobling. Det er nå kun vannutskilleren som er gammel - resten er nytt, men som sagt 8 mm slanger. Derfor ny CAV og 8 mm nipler, alternativt bytte slanger til 6 mm, men vil helst slippe å legge opp slanger på nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Lasse, jeg misforstod det du skrev i første innlegg. 8mm slanger på 6mm nipler er å be om problemer, iallfall over tid. Altfor stor forskjell selv om det bare er 2mm... Problemet er altså at niplene på motor og filter er 6mm mens slangen er 8mm?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Ingar har naturligvis rett i sin anførsel. Slange og nipler bør/må matche. Annet er å be om problemer, nå eller senere. Hvis du skal bytte grovfilter/vannutskiller, se om det er mulig å montere det under tanknivå. Det har ingen hensikt med Zalovann hvis det ikke er trykk på innsiden. Problemet ditt er at du suger inn luft. Hvis Zalo-triset skal funke må du ha luft under trykk på alle lekkasjepunkter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Athene Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Er du sikker på at problemet er en lekkasje og at det suges luft inn? Kan det f.eks være luftingen på tanken som er tett slik at motoren ikke greier å suge til seg dieselen når du øker turtallet? Jeg slet selv en hel sommer med en motor som stadig stoppet pga luft i dieselen. Jeg fant lekkasjen ved midlertidig å skifte ut dieselslangene med gjennomsiktige slanger fra Tess. Dermed kunne jeg tydelig se hvor luftboblene kom fra og lokalisere kilden. I mitt tilfelle var det stengeventilen ved tanken jeg hadde vært dum å skru på og etterpå var den ikke tett. Normalt er ikke gjennomsiktige slanger helt tette for diesel, men de holder iallefall til du får lokalisert problemet.. En annen sak er at når du først har fått luft i systemet kan det være mye arbeid til for å få ut alt. Dersom dieselslangene går litt i "berg og dalbane" vil lufta samle seg på de høyeste punktene og ny diesel bare renner under uten å dra med seg lufta. I slike tilfeller må man nesten skyve lufta fremover ved å senke slangen bak lufta og drive den mot luftepunktet.. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 9.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Er ikke sikker på noen ting, men de fleste komponentene her er fra 1981, og jeg har hatt sporadiske problemer med luft i lengre tid. Derfor har jeg bestemt meg for å komme til bunns i dette en gang for alle. Å montere ting annerledes tror jeg blir vanskelig, og det finnes ingen stengekraner e.l. her. Det med zalo var et råd jeg fikk fra en mekaniker Nytt CAV filter og nye nipler er kjøpt inn, så får vi se ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 9.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Legger til: Skal sjekke det med lufteslangen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Hej Lasse ! du hade ju av födepumpen...er du sikker på att det er tätt der? så som det sitter på din båt med lågt liggande tank, så när motorn stoppas o du har en liten luftlekke i vid födepumpen så drar ju dieseln sig tilbake med hävertverkan ..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 9.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Hei Gunga Nei man kan ikke være sikker på noen ting. Det nettopp det som gjør meg så frustrert. Når det nye CAV filteret og de nye niplene er på plass er samtlige komponenter byttet. Hvis ting ikke fungerer da, så Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 så sant, så sant..... det er tur vi har våra lakan....dom strejkar aldrig Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Du har i bunn og grunn samme konfigurasjon som Hulda. Foran CAV-filteret burde du ha en stengekran, slik at du ikke behøver å slippe all dieselen tilbake på tanken ved filterskifte. Når du skal lufte anlegget, pass på at dieseltanken er proppfull, helt opp til dekksnivå. Da vil CAV-filteret stå under trykk. Det finnes naturligvis andre metoder for å løse lufteproblematikken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 9.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Hei Hulda Dersom det fortsatt er problemer etter at jeg har fått på de nye duppedittene, har du da noe forslag til hvordan man kan gå fra step by step for å finne en løsning på problemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 (redigert) Veldig frustrerende det du står oppi Lasse. Ene gangen jeg holdt på med en slik feilsøking oppdaget jeg at et kobberrør var sprukket og det var selvfølgelig heldt nedtil en bunnstokk. Ble oppdaget da jeg satte trykk på hele ledningen, da først så jeg synderen..... Når jeg har hjulpet venner og bekjente med service på motoren har jeg oppdaget et par ganger at det ligger en o-ring igjen oppi selve filterholderen... Med 2 o-ringer der kan det oppstå problemer med å få det tett......... Redigert 9.Juni.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Juni.2006 Del på Facebook Svart 9.Juni.2006 Dersom det fortsatt er problemer etter at jeg har fått på de nye duppedittene, har du da noe forslag til hvordan man kan gå fra step by step for å finne en løsning på problemet? Klart det, bare send meg en IM med en litt stor e-mailadresse så kommer forslag med skisser, bilder og alt hva man måtte begjære. Det er flere måter å flå en katt på, man kan rive skinnet a'n også, som en kompis uttrykte det da vi sto bendt over forskjermen på en gjenstridig bil i ungdomsårene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 10.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 En ny natt med dieselklin prøving og feiling. Fødepumpa vil ikke å fungere. Fylte til slutt opp slanger, CAV filter og finfilter med diesel, og fyra opp. Virker som jeg har fått det tett nå, og motor går som ei klokke på alle turtall ( med båten liggende i båsen). Burde vel forsatt å forske på hvorfor fødepumpe ikke funker, men nå lar jeg det være som det er, og satser på at det holder tett. Får heller forske mer på det neste gang filtere skal byttes Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Et spørsmål fra sidelinjen: når det gjelder nipler til 10 mm dieselslange og lengde på nipler er det nærmest umulig - for meg - å få festet to slangeklemmer på hver nippel. Er det et EU-krav (eller annet krav) at det må være to slangeklemmer på alle slangetilkoblinger i diseltilførselssystemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Et spørsmål fra sidelinjen: når det gjelder nipler til 10 mm dieselslange og lengde på nipler er det nærmest umulig - for meg - å få festet to slangeklemmer på hver nippel. Er det et EU-krav (eller annet krav) at det må være to slangeklemmer på alle slangetilkoblinger i diseltilførselssystemet? Tror dette kun gjelder vann inn/ut av båten under vannlinjen. Hulda har ikke en eneste dobbel slangeklemme, det er ikke plass. Sover like godt om natten for det. Slangene passer på niplene og de fleste står slik at de unansett ikke kan hoppe av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 10.Juni.2006 Del på Facebook Svart 10.Juni.2006 Lasse. Fødepumpa di virker nok. Høytrykkspumpa alene hadde aldri greidd å suge diesel fra en dieseltank som er såpass mye lavere enn motoren, vel? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.