Jump to content

Er dette for lite vann for å fortøye?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpt meg nye båt og lagt den ved en store kai ute i Øygarden (Bergen) som skulle opprinelig ta mye større båter en min.

 

Men til min overaskelse såg det ikke særlig dyp ut ved kaien. I går var det en kompis ned og dykket for å kunne måle nøyaktig dybden mellom kjølen (stål belagt på en 48fots tre skøyte som stikker c. 2m helt i hekken) og bunnen. Vann høyde (korrigert for tidevann) var c. 75cm over sjø kart null, og avstanden mellom kjølen og sand i verste tenkelig båt posisjon (dvs når den er presset helt inn til kaien) var også 75cm over sjø kart null.

 

Jeg ser på tidevannstabelllen at det er ikke ofte at vannstanden er lavere enn 20cm over sjø kart null, som betyr at båten min har 20cm på en "vanlig" veldig lavt vann, men 0 avstand ved SKnull.......

 

Bunnen var sand, og det er mest sannsynelig at når de har lastet av sand til dette tørkeri de har mistet noe akkurat ved kai - derfor er det grunnere akkurat der enn det var opprinelig.

 

Tør jeg la båten ligger der? Det er ikke noe særlig med sjø der inne (svært lite), men hvis det kommer en cabin cruiser og dra med seg havet kommer båten min til å lett hoppe/synke 50cm (?), og hvis dette skjær på lavt vann da hekken til båten ligger inn ved kai pga vinden kommerden til å treffe. Dette er jo sand, og ikke noe tull/stein/fjell, og kjølen er stålbelagt, men er dette akseptabelt eller rett og slett uforsvarlig av meg? Ellers er det en glimrande plass som jeg har definitivt lyst til å bruke.

 

Vudere også å bruke flere dykker kamarater for å prøve å flytte noe av det sand vekk i og med at det er så bratt og 2m lengre ut fra kain er dybden sikker i hvertfall 1m dypere. Noen efaringer med slik eller leie inn slamsuger folk??????

 

Kommentarer?

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Om du aller helst vil bruke kaien, ville jeg fått mudret der.... slik at du får brukt den, for det virker for meg som at det ikke er ideelt mht. vannstanden.

 

Om dette problemet bare er rett nedenfor kaia, kan du jo fortøye båten noen meter fra kai, der det forhåpentligvis er litt dypere, og dra den inn hver gang du skal ombord.

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke bli alt for dyrt om man mudrer selv... er bare å gjøre godt fast og dytte hendelen fremover... men da må det være sand som KAN flyttes på, ikke pukkstein.

 

Dette har jeg og fattern gjort flere ganger utenfor kaia vår. Venter til floen/fjæren bærer rett vei, så tjorer vi båten fast med en del tamper, og kjører på... har nok flyttet på mange tonn med den metoden.

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

vi har oxo litt problem vid lågvatten i våran hamn (leire) men i varje bås, (flytbrygga) blir det en

fördjupning automatiskt.....båten när den rör sig litt, så flyttar den på leiren akk under kjölen.....

problemet kan istellet vara o komma ut ur båset, för några båter :smiley:

 

skulle tro att sanden uppträder likadant, så lenge det ikke er pukk eller grövre grus....

var bara OBS på att det ikke er fjell under bara.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takker for svar.

 

Hørers ut som en interessant metode, men er litt red for filtrene og muligens prop. hvis det er 20cm vekk fra sand mens jeg gi full guff.

 

Få bare ta en dykker ned etterpå for å passe på at alt er i orden. Det er bratt mellom kaien og litt utpå slik at det skal ikke så mye til for å få denne dritten vekk. Det er jo bare ting de har mistet mens de har lasset av, og i dette til felle er det sand.

 

Uansett er det ikke så farlig vel om stålkjølen kommer så vidt borti sand av og til? Reiser til Italia med jobb på søndag for en uke nemlig og satse på at alt er i orden til jeg kommer tilbake og kan begynne å gjøre noko med dette. En stor blåser bak er et greiet utganspunkt for å holde hekken vekk fra det grunneste i hvertfall.

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...