Jump to content

Giroljeskift på 50 hk Evinrude


E_S

Recommended Posts

Hallo,

har overtatt en båt som stammer fra siste del av 80-tallet. Denne har en 50 hk Evinrude påhengsmotor (2-sylindret totakter). De siste 10 årene har båten knapt blitt brukt, men heller ikke vedlikeholdt etter bruk. Har stort sett bare gått i ferskvann siden midten av 90-tallet. Da giroljen sannsynligvis er minst 10 år gammel på denne motoren må jeg bytte denne før jeg gjør noe mer. Har nå fikset opp selvebåten og tatt service på selve motoren, men har igjen gir-delen. Er det noe mer man må/bør gjøre enn å skifte giroljen? Noen som kan si ca. hvor lufte/tappe/fyllepluggene sitter og omtrent hvor mye olje som går på? :)

Link to post
Share on other sites

Ifølge boka så går det på 20 > 25.4 Ounces avhengig av årsmodel , kjøp med 2 tuber .

Tappe/påfylling skruen sitter under girhuset og nivå/lufte tappen sitter nesten helt øverst på selve undevannshuset .

Bilde

Vet ikke om dette er samme gir hus, men plasseringa er den samme .

 

Sjekk eventuelt bytt pakningene under begge tappe/fylle pluggene .

 

Kan være en fordel å bytte impeller siden den har sitte ubrukt i 10 år, koster så lite iforhold til hvilken skade som kan oppstå .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk, da er det ut og skru i morgen, tenker jeg.. ;)

 

Har tenkt på impeller også, men må i min dumhet bare spørre - hvor og hvordan?

Båten har gått i saltvann for mange år siden, så er slett ikke umulig det er et behov for utbedring der.. :)

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på impeller også, men må i min dumhet bare spørre - hvor og hvordan?

Båten har gått i saltvann for mange år siden, så er slett ikke umulig det er et behov for utbedring der.. :)

Impelleren sitter på drivakslingen, du må slippe ned undervannshuset ( 2 eller 3 bolter på hver side + 1 under zink anoden i front + 1 bolt bak den samme anoden ?? )

 

Bilde

Overhalings kit, impeller + bolter + tettninger.

 

Bilde

Impelleren sitter inne i pumpehuset, som sees ned på undervannshuset på bildet .

 

Du må koble ifra gir overføringen som går ned til girhuset før du kan slippe ned undervannshuset ( akslingen sees helt til høyre på bildet ).

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...